Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) (Fordon: vagnar)

av Ulfe, Wednesday, November 01, 2017, 11:05 (2361 dagar sedan)

[img]https://i.imgur.com/iHDBGTQ.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/gnLhr2I.jpg[/img]

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Jan Frelin, Wednesday, November 01, 2017, 11:56 (2361 dagar sedan) @ Ulfe

[img]https://i.imgur.com/iHDBGTQ.jpg[/img]

Jag undrar lite över färgvariationen, den kan inte bara bero på att vagnarna är olika smutsiga, jag tycker det ser ut som det varit olika nyanser i färgburkarna.

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Gåård, Wednesday, November 01, 2017, 19:00 (2361 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vagnen i mitten ser ut att vara ny eller nyreviderad. medans de två bredvid ser mer skitiga ut runt vissa ställen men karosserna ser hyggligt rena ut.
Kan tänka mig att den SJ-röda färgen ändrar nyans med åldern, gäller även Falu rödfärg, som består delvis av samma färgpigment. Nyansen påverkas även av hur hårt det blev bränt vid tillverkningen. Så olika partier kan skilja sig från varandra.
Har sett detta fenomen på många bilder, där nymålade vagnar ser ut att vara rödare än vagnar som varit i trafik ett tag.

Mvh Fredrik

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av BD, Thursday, November 02, 2017, 19:42 (2360 dagar sedan) @ Gåård

Vagnen i mitten ser ut att vara ny eller nyreviderad. medans de två bredvid ser mer skitiga ut runt vissa ställen men karosserna ser hyggligt rena ut.
Kan tänka mig att den SJ-röda färgen ändrar nyans med åldern, gäller även Falu rödfärg, som består delvis av samma färgpigment. Nyansen påverkas även av hur hårt det blev bränt vid tillverkningen. Så olika partier kan skilja sig från varandra.
Har sett detta fenomen på många bilder, där nymålade vagnar ser ut att vara rödare än vagnar som varit i trafik ett tag.

Mvh Fredrik


Gre-vagnen till höger, senare Gbs, har originalfärg med original nyans! De första Gre-vagnarna levererades ca 1962.

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av Svante Andersson, Thursday, November 02, 2017, 21:32 (2360 dagar sedan) @ BD

Gre-vagnen till höger, senare Gbs, har originalfärg med original nyans! De första Gre-vagnarna levererades ca 1962.

Ja, visst har den originalfärg. Men inte i opåverkat skick. Klart mörkare och skitigare än den var från början.
Ge vagnen däremot är nog nyreviderad och den lågt stående solen med sitt röda färgspektrum gör att det röda i SJ 92 framträder på ett enastående sätt.

SA

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av BD, Friday, November 03, 2017, 02:50 (2360 dagar sedan) @ Svante Andersson

Gre-vagnen till höger, senare Gbs, har originalfärg med original nyans! De första Gre-vagnarna levererades ca 1962.


Ja, visst har den originalfärg. Men inte i opåverkat skick. Klart mörkare och skitigare än den var från början.
Ge vagnen däremot är nog nyreviderad och den lågt stående solen med sitt röda färgspektrum gör att det röda i SJ 92 framträder på ett enastående sätt.

SA

Vill bestämt hävda att Gre-vagnens färgnyans helt överensstämmer med hur den såg ut som nylevererad!

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av Thomas Tell, Saturday, November 04, 2017, 00:33 (2359 dagar sedan) @ BD

Gre-vagnen till höger, senare Gbs, har originalfärg med original nyans! De första Gre-vagnarna levererades ca 1962.


Ja, visst har den originalfärg. Men inte i opåverkat skick. Klart mörkare och skitigare än den var från början.
Ge vagnen däremot är nog nyreviderad och den lågt stående solen med sitt röda färgspektrum gör att det röda i SJ 92 framträder på ett enastående sätt.

SA


Vill bestämt hävda att Gre-vagnens färgnyans helt överensstämmer med hur den såg ut som nylevererad!

SJ-röd är inte en bestämd färg kan vi konstatera.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av -RB-, Friday, November 03, 2017, 00:30 (2360 dagar sedan) @ BD

Det är den senare GRE/Gbs varianten från ca 1963 som syns .

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/SJ+godsvagn+litt+Gre

Enligt en gammal ÅW (som jag inte har) fanns en mellanform i ett ex , Gbs 621 som såg ut som en en Gbs 611 korg på ett Gbs 631 underrede .

Mvh Rolf Berg

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Gre (Gbs)

av Thomas Tell, Friday, November 03, 2017, 00:41 (2360 dagar sedan) @ -RB-

På bilden är det Gre 53722 levererad av ASJ Falun 1966.

Gre 52132 var en blandning levererad 1964.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Thomas Tell, Wednesday, November 01, 2017, 17:34 (2361 dagar sedan) @ Ulfe

[img]https://i.imgur.com/gnLhr2I.jpg[/img]

Här är två delvis moderniserade Gs-vagnar. De har fått plåtlagergafflar och rullager men inte hyllsbuffertar.
Många Gs, Gsk, Gsö och Gq var dåliga i början av 1960-talet. Underredena var mycket rostiga så de som inte slopades fick ofta diagonalstag på var sida om skjutdörrarna för att hålla. Dessa två individer har inte fått sådana stag.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Avställda?

av Leif B, Wednesday, November 01, 2017, 19:54 (2361 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]https://i.imgur.com/gnLhr2I.jpg[/img]


Här är två delvis moderniserade Gs-vagnar. De har fått plåtlagergafflar och rullager men inte hyllsbuffertar.
Många Gs, Gsk, Gsö och Gq var dåliga i början av 1960-talet. Underredena var mycket rostiga så de som inte slopades fick ofta diagonalstag på var sida om skjutdörrarna för att hålla. Dessa två individer har inte fått sådana stag.
/tell

Men i gengäld förefaller de vara avställda? Kanske t o m slopade?

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Avställda?

av Thomas Tell, Wednesday, November 01, 2017, 21:33 (2361 dagar sedan) @ Leif B

[img]https://i.imgur.com/gnLhr2I.jpg[/img]


Här är två delvis moderniserade Gs-vagnar. De har fått plåtlagergafflar och rullager men inte hyllsbuffertar.
Många Gs, Gsk, Gsö och Gq var dåliga i början av 1960-talet. Underredena var mycket rostiga så de som inte slopades fick ofta diagonalstag på var sida om skjutdörrarna för att hålla. Dessa två individer har inte fått sådana stag.
/tell


Men i gengäld förefaller de vara avställda? Kanske t o m slopade?

1967 var det ganska troligt.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Avställda?

av Leif B, Wednesday, November 01, 2017, 22:00 (2361 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]https://i.imgur.com/gnLhr2I.jpg[/img]


Här är två delvis moderniserade Gs-vagnar. De har fått plåtlagergafflar och rullager men inte hyllsbuffertar.
Många Gs, Gsk, Gsö och Gq var dåliga i början av 1960-talet. Underredena var mycket rostiga så de som inte slopades fick ofta diagonalstag på var sida om skjutdörrarna för att hålla. Dessa två individer har inte fått sådana stag.
/tell


Men i gengäld förefaller de vara avställda? Kanske t o m slopade?


1967 var det ganska troligt.
/tell

Dessutom är märkningen (vagnsnummer, littera etc) oläslig, bleknad eller t o m borttvättad? På den högra vagnen finns dock ett (handskrivet?) ord, skulle ju t ex kunna stå "avställd" eller "slopad"?

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder) Avställda?

av Thomas Tell, Wednesday, November 01, 2017, 22:24 (2361 dagar sedan) @ Leif B

Båda vagnarna har någon liten vitmålad text.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, November 01, 2017, 20:54 (2361 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för de bilderna!
Ge-vagnen mitt i bild är äldre än Ge-vagnen i bildens vänsterkant! Ja - hur ser man det, någon?
Gsh-vagnarna har fått "moderna" plåtlagergafflar, dvs i "sen tid", kanske 50-tal. Tidiga plåtlagergafflar, från omkring 1911, var "spetsiga" och hade bara en bult nertill i vardera gaffelhalvan för tvärslån under lagret. Senare lagergafflar var inte så spetsiga och hade två bultar nertill i vardera gaffelhalvan. Dessa är av den nyare typen!
SJ:s "standard G" och "standard O" hade från början den äldre varianten. Senare leveranser fick den modernare typen. Äldre vagnar (även andra vagnstyper) fick ofta påsvetsade plåtbitar nertill på lagergafflarna, med ett bulthål i den påsvetsade plåtbiten - ja, så hade SJ hux-flux "moderna" plåtlagergafflar med TVÅ bulthål!
Berra

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Thomas Tell, Wednesday, November 01, 2017, 21:37 (2361 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ge-vagnen mitt i bild är äldre än Ge-vagnen i bildens vänsterkant! Ja - hur ser man det, någon?

Det syns att glidskenen för skjutdörren på vänstra vagnen är längre än på mittvagnen vilket innebär att dörren var bredare vilket det var på nyare vagnar.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av UTJ, Friday, November 03, 2017, 08:24 (2360 dagar sedan) @ Thomas Tell

UIC ændrede normen fra 1,8 bred skydedør til 2,0 m bred skydedør i 1957/8 på G-vogne

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Bertil Bengtsson, Friday, November 03, 2017, 19:29 (2359 dagar sedan) @ Thomas Tell

Javisst! Dessutom är dörrstoppet utflyttat 300 mm från det ursprungliga läget.
Dels 100 mm p.g.a. den bredare dörren, dessutom därför att den 200 mm bredare dörren skjuts 100 mm längre ut...
Berra

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av Thomas Tell, Wednesday, November 01, 2017, 21:39 (2361 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Gsh-vagnarna har fått "moderna" plåtlagergafflar, dvs i "sen tid", kanske 50-tal. Tidiga plåtlagergafflar, från omkring 1911, var "spetsiga" och hade bara en bult nertill i vardera gaffelhalvan för tvärslån under lagret. Senare lagergafflar var inte så spetsiga och hade två bultar nertill i vardera gaffelhalvan. Dessa är av den nyare typen!
SJ:s "standard G" och "standard O" hade från början den äldre varianten. Senare leveranser fick den modernare typen. Äldre vagnar (även andra vagnstyper) fick ofta påsvetsade plåtbitar nertill på lagergafflarna, med ett bulthål i den påsvetsade plåtbiten - ja, så hade SJ hux-flux "moderna" plåtlagergafflar med TVÅ bulthål!
Berra

Dessa plåtlagergafflar av modernare typ var gjorda för rullager.
/tell

Godsvagnar i Uppsala 1967 ( 2 bilder)

av -RB-, Thursday, November 02, 2017, 13:37 (2360 dagar sedan) @ Ulfe

Kan det stämma att SJ börjede spika upp SJ UIC littera och -nummerplåtar på de vagnar som skulle behållas (tex Ge/.Gs) i internationell trafik kring 1965/66 ?
Minns att ha sett SJ Gru vagnar i internationell trafik med SJ (5 siffrigt) nummer och littera 1969 , långt efter övriga SJ vagnar fått SJ UIC "plåtar" på sidorna . Senare (kring 1970) verkar det som man monterade plåtarna med SJ UIC litra .Gbl / .Gbl-u och nummer på dessa SJ Gru vagnar .
Tack för alla bilderna som du visat .

Mvh Rolf Berg