Vad var Himlestegen till för? (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Saturday, November 04, 2017, 18:30 (2337 dagar sedan)

Vad är den här (klicka på bilden för att förstora den) trappan till för? Den leder bara upp till sin egen överände. Nåja, någon sorts plattform finns där väl, men vem ska spana på vad därifrån?

Vad var Himlestegen till för?

av Per Ljungberg, Saturday, November 04, 2017, 18:49 (2337 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Kan det vara för att fylla på is i kylvagnar? Det finns ju en del fiskelägen mellan Varberg och Falkenberg som kanske skickade fisk med tåg förr.
Jag har ett minne av att vid en resa med Pt 1452 (Halmstad-Göteborg som avgick från Falkenberg vid 17.10) år 1963 så kopplades till vagnar på en av stationerna. Kan ha varit Tvååker eller Himle.
/PLj

Vad var Himlestegen till för?

av Kent Hedqvist, Saturday, November 04, 2017, 21:55 (2337 dagar sedan) @ Anders Jansson

Detta (i Dingle) är sannolikt en lastbrygga. Bussarna förde ju bagage på taken.
Kent

Vad var Dinglestegen till för?

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 04, 2017, 22:30 (2337 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Detta (i Dingle) är sannolikt en lastbrygga. Bussarna förde ju bagage på taken.
Kent

ja, det är säkerligen en lastbrygga.

Det kunde bli problem med taklast när bussen passerade hinder ovanför vägen. Exempelvis inträffade under 1930-talet (?) ett missöde på en av SJ busslinjer i Bohuslän när en lågt hängande teleledning demolerade en barnvagn som var under leverans från Ferd. Lundquist i Göteborg. Detta vet vi eftersom det hela resulterade i skriftväxling mellan SJ och telegrafverket.

Vad var Himlestegen till för?

av Jöran Johansson, Saturday, November 04, 2017, 19:38 (2337 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Om jag haft huvudet med mig innan jag ställde frågan hade jag inte behövt ställa den, i var fall inte på samma sätt. Det finns ju en spårplan och där kallas skapelsen "signalbrygga". Spårplanen är reproducerad 1933, så när bilden togs 1939 hade bryggan varit i bruk ett antal år. Men hur var den tänkt att användas?

Vad var Himlestegen till för?

av Anders Johansson, Saturday, November 04, 2017, 19:47 (2337 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Kan det vara så enkelt att TKL klättrade upp i stegen för ge signal för att ta in tågen enl säo paragraf 52.
Siktförhållande kan vara sådana att han inte syns annars vid infarten

Vad var Himlestegen till för? Snarare ...

av Jim Hansson, Sunday, November 05, 2017, 15:00 (2336 dagar sedan) @ Anders Johansson

Kan det vara så enkelt att TKL klättrade upp i stegen för ge signal för att ta in tågen enl säo paragraf 52.
Siktförhållande kan vara sådana att han inte syns annars vid infarten

I sådana fall snarare för att ge "avgång". Kan ju vara lite svårt annars med den kurvan.
Jim

Vad var Himlestegen till för? Snarare ...

av John T, Sunday, November 05, 2017, 19:13 (2336 dagar sedan) @ Jim Hansson

Kan det vara så enkelt att TKL klättrade upp i stegen för ge signal för att ta in tågen enl säo paragraf 52.
Siktförhållande kan vara sådana att han inte syns annars vid infarten


I sådana fall snarare för att ge "avgång". Kan ju vara lite svårt annars med den kurvan.
Jim

Inte osannolikt. På Ekeving.se finns en ritning från 50-talet med ett nytt ställverk. Då är A-signaler införda för respektive riktning, ett modernare sätt att lösa problematiken.

Vad var Himlestegen till för? Snarare ...

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 05, 2017, 21:27 (2336 dagar sedan) @ John T

I sådana fall snarare för att ge "avgång". Kan ju vara lite svårt annars med den kurvan.
Jim


Inte osannolikt. På Ekeving.se finns en ritning från 50-talet med ett nytt ställverk. Då är A-signaler införda för respektive riktning, ett modernare sätt att lösa problematiken.

Ja, mycket troligt att stegen var till för att tågklarerarens signal "avgång" skulle synas trots kurvan. Det var väl därför stegen benämndes "signalbrygga" (dock en lite vilseledande term tycker jag). Möjligen kan ett syfte också ha varit att tkl skulle kunna kontrollera att ett tåg som kommit in stod hinderfritt (alltså sista vagnen inte för nära den tågvägsskiljande växeln) så att han kunde släppa fram ett mötande tåg. Fram till 1950-talet hade många linjestationer inte spårledningar som kunde användas för att avgöra om ett långt godståg som kommit in stod hinderfritt. En del olyckor inträffade, och SJ satte igång ett program för att i dessa växlar bygga spårledningar som var tillräckligt långa. Samtidigt kunde dessa spårledningar förstås användas för växelspärrning, alltså hindra centralomläggning av växeln från ställverket när det fanns ett fordon i växeln.

Vad var Himlestegen till för? Snarare ...

av Anders Sandgren, Monday, November 06, 2017, 10:19 (2335 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På denna bild Jvm,KCAC15446 (Fotograf Carl Widén) syns ingen stege (vad jag kan se. Stationshuset är teglat för att senare bli putsat. Anges til ca 1910, möjligen tidigare.
[image]

På denna bild, från Stig Lundin's sidor Om Himle finns stegen liksom på bilden från 1939.
[image]

1910 inträffade en olycka här. Finns på bild som Jvm,KDAJ07582
[image]

Det anges på bildtexten som urspårning, men det ser mer ut som att Cc 563 har kört in i ett stillastående tågsätt. Kan det vara så att stegen tillkom efter olyckan 1910?

Infartssignaler

av el_vikingo, Sunday, November 05, 2017, 18:36 (2336 dagar sedan) @ Anders Johansson

Nja, på spårplanen finns det infartssignaler utritade.

Infartssignaler

av Christer Fredriksson, Sunday, November 05, 2017, 18:59 (2336 dagar sedan) @ el_vikingo

Ja men föraren måste ju kunna se när Tkl ger avgångssignal med flagga eller palt, och då måsta han ju komma upp över vagnarnas tak!

Infartssignaler

av el_vikingo, Sunday, November 05, 2017, 21:38 (2336 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Självklart Christer, men jag svarade på Anders inlägg.
Följ tråden.