Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild. (Fordon: lok)

av Ulfe, Sunday, November 05, 2017, 10:15 (2358 dagar sedan)

[image]

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Legion44, Sunday, November 05, 2017, 13:03 (2358 dagar sedan) @ Ulfe

Härlig bild, tack för den!☺ Vi ser en sorts brytperiod vad gäller Tp-loken och dess exteriöra förändringar. På bilden är b.la. framändes-skärmar nedflyttade, kylarjalusiet är liggande istället för stående. Är det förarens eller fotografens väska som står där och väntar på sin ägare? Mvh

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Ulfe, Sunday, November 05, 2017, 13:11 (2358 dagar sedan) @ Legion44

Härlig bild, tack för den!☺ Vi ser en sorts brytperiod vad gäller Tp-loken och dess exteriöra förändringar. På bilden är b.la. framändes-skärmar nedflyttade, kylarjalusiet är liggande istället för stående. Är det förarens eller fotografens väska som står där och väntar på sin ägare? Mvh

Tack! Det är brorsans väska som kommit på bilden, I den hade han kamera, Sveriges kommunikationer, anteckningsblock m.m. Hälsar Ulf

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild. (lite OT)

av Hugo K, Sunday, November 05, 2017, 18:14 (2358 dagar sedan) @ Ulfe

Tjusig bild på ett av Sveriges snyggaste smalspårslok! Får man som fotointresserad fråga vad det är för film och kamera som du använde?

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild. (lite OT)

av Ulfe, Sunday, November 05, 2017, 19:00 (2358 dagar sedan) @ Hugo K

Tjusig bild på ett av Sveriges snyggaste smalspårslok! Får man som fotointresserad fråga vad det är för film och kamera som du använde?

Filmen är Agfa CT 18, min bror minns inte var det var för kamera, han var 14 år när bilden togs.

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Olle E, Sunday, November 05, 2017, 21:07 (2358 dagar sedan) @ Legion44

Varför byttes kylarjalusien?
Har nog bara sett 50-talsbilder m stående lameller, så det bör ha gjorts tidigt.

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Ola Almquist, Sunday, November 05, 2017, 21:27 (2358 dagar sedan) @ Olle E

Varför byttes kylarjalusien?
Har nog bara sett 50-talsbilder m stående lameller, så det bör ha gjorts tidigt.

Här finns en början. Fyll på den som vet mer.
Det finns ett antal bilder på Samlingsportalen. Denna kan nog vara från 1960-talet men bildtexten är helt uppåt väggarna. Tåget gick som loktåg till tidtabellsskiftet 1965.

M.v.h.
Ola

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Anders Jansson, Sunday, November 05, 2017, 21:34 (2358 dagar sedan) @ Olle E

Varför byttes kylarjalusien?
Har nog bara sett 50-talsbilder m stående lameller, så det bör ha gjorts tidigt.

SJ hade stora och återkommande problem med Tp-lokens kylare. Huvudsakligen på grund av olika former av vibrationsskador. På 50-talet byttes kylarelementen på tillverkarens bekostnad. 1960 bestämdes att 10 av loken skulle förses med nya kylsystem och sådana beställdes från Behr. Ombyggnaden skulle genomföras snarast möjligt på grund av rådande skadefrekvens. Första lok att byggas om var Tp 3515.

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av John T, Sunday, November 05, 2017, 21:44 (2358 dagar sedan) @ Anders Jansson

Varför byttes kylarjalusien?
Har nog bara sett 50-talsbilder m stående lameller, så det bör ha gjorts tidigt.


SJ hade stora och återkommande problem med Tp-lokens kylare. Huvudsakligen på grund av olika former av vibrationsskador. På 50-talet byttes kylarelementen på tillverkarens bekostnad. 1960 bestämdes att 10 av loken skulle förses med nya kylsystem och sådana beställdes från Behr. Ombyggnaden skulle genomföras snarast möjligt på grund av rådande skadefrekvens. Första lok att byggas om var Tp 3515.

Dieselloken littera T43 har ett mycket snarlikt Behr-system. Här valdes ju lösningen främst för att fläkt och jalusi sitter riktat uppåt på B-huven. T43-loken levererades ju bara några år in på 1960-talet, så man kan väl ana ett visst samband med den på Tp-loken införda Behr-utrustningen.

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av Anders Jansson, Sunday, November 05, 2017, 22:04 (2358 dagar sedan) @ John T

SJ hade stora och återkommande problem med Tp-lokens kylare. Huvudsakligen på grund av olika former av vibrationsskador. På 50-talet byttes kylarelementen på tillverkarens bekostnad. 1960 bestämdes att 10 av loken skulle förses med nya kylsystem och sådana beställdes från Behr. Ombyggnaden skulle genomföras snarast möjligt på grund av rådande skadefrekvens. Första lok att byggas om var Tp 3515.


Dieselloken littera T43 har ett mycket snarlikt Behr-system. Här valdes ju lösningen främst för att fläkt och jalusi sitter riktat uppåt på B-huven. T43-loken levererades ju bara några år in på 1960-talet, så man kan väl ana ett visst samband med den på Tp-loken införda Behr-utrustningen.

Det kan nämnas att även de ursprungliga bristfälliga kylarna kom från Behr.

Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild.

av John T, Sunday, November 05, 2017, 19:23 (2358 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för en mycket trevlig bild. Vid tidpunkten för bilden hade persontrafiken på smalspåret Uppsala Ö - Rimbo fortfarande två och ett halvt år kvar till nedläggning. Man kan skymta en av rälsbussarna för den trafiken bakom trädet till vänster.