Identifiering av diesellok. (Fordon: lok)

av Krister P, Monday, November 06, 2017, 13:59 (2357 dagar sedan)

Vad är detta för loktyp?
Hyttens överdel och frontfönsternas form tycks skilja sig åt på de bägge loken.


Foto: Från Vislanda bangård på väg till skrotning.
Fotograf okänd,från Vislanda Hembygdsförenings bildarkiv.
[image]

Identifiering av diesellok.

av Svante Andersson, Monday, November 06, 2017, 14:09 (2357 dagar sedan) @ Krister P

Visa gärna bilden....

SA

Identifiering av diesellok.

av Jan-Anders Wihrén, Monday, November 06, 2017, 14:31 (2357 dagar sedan) @ Krister P

Vad är detta för loktyp?
Hyttens överdel och frontfönsternas form tycks skilja sig åt på de bägge loken.

EDIT:
Bilden kan tydligen inte ses.
Det blev nåt fel vid länkningen till bilden. Skall se om jag kan rätta till det.

Foto: Från Vislanda bangård på väg till skrotning.
Fotograf okänd,från Vislanda Hembygdsförenings bildarkiv.
[image]

Ser ut att kunna vara SJ T31 (före 1964 litt T8) nr 138 och 139. Loken var fd SNJ nr 11 och 12. Lok 12 övertogs 1958 och fick först nr 208 medan lok 11 övertogs 1963 då loken fick nr 138 och 139. Tillverkade av MaK 1951. Nr 11 blev 138 och nr 12 blev 139. Allt detta enligt "Svenska lok och motorvagnar" 1969 (SJK skriftserie nr 7). I sammanhanget kan nämnas att det i början av 1960-talet fanns planer på att dessa båda lok skulle överflyttas till 10 ms i Malmö för att ersätta ånglok på främst Malmö - Ystad. Uppgiften fick jag vid samtal med miö Gösta Weiborn i Malmö. Av detta blev dock inget (i stället fick Malmö T2-lok, senare litt T21). Däremot kom en handfull f.d. SNJ personvagnar till Malmö och stod en tid uppställda i Ystad.

Identifiering av diesellok.

av Kjell Aghult, Monday, November 06, 2017, 17:13 (2357 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ser ut att kunna vara SJ T31 (före 1964 litt T8) nr 138 och 139. Loken var fd SNJ nr 11 och 12. Lok 12 övertogs 1958 och fick först nr 208 medan lok 11 övertogs 1963 då loken fick nr 138 och 139. Tillverkade av MaK 1951. Nr 11 blev 138 och nr 12 blev 139. Allt detta enligt "Svenska lok och motorvagnar" 1969 (SJK skriftserie nr 7). I sammanhanget kan nämnas att det i början av 1960-talet fanns planer på att dessa båda lok skulle överflyttas till 10 ms i Malmö för att ersätta ånglok på främst Malmö - Ystad. Uppgiften fick jag vid samtal med miö Gösta Weiborn i Malmö.

Bekräftat i den utredning, som föregick T 43-köpet. Litt T 6-T 8 (= Lok 206-208) skulle samlas i ett uddaloksomlopp på Ystadsbanan. Enligt uppgift var SJ 139 f d SNJ 11.
Dess försenade ommärkning berodde på att det förut varit delägt av Nynäs Petroleum: Tidigare en internaffär inom Johnsonkoncernen.

Identifiering av diesellok.

av Micke Carlsson, Monday, November 06, 2017, 23:41 (2356 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Dess försenade ommärkning berodde på att det förut varit delägt av Nynäs Petroleum: Tidigare en internaffär inom Johnsonkoncernen.

Stämmer, SNJ hade inga mängder med pengar att köpa något för men den stora koncernen drevs med bidrag mellan de olika företagen. Avesta kunde få betala för bildäck åt Linjebuss osv osv. SNJ fick lov att köpa Motalas thermolok som blev nr 13, så att Motala och Hedemora fick en kund på Geislinger-patentet som följde med i att Hedemora blev licenstagare av Pielstick.

I detta fall fick Nynäs Petroleum köpa ett lok åt SNJ med ett halvt löfte om att "vid behov" låna loket för växling vid raffinaderiet i Nynäshamn. Raffinaderiet hade lok 8 (fd TGOJ N 88) som en vanlig gäst fram till ca 1960 men hade snart tre egna mindre motorlok i sin växling. Tveksamt om någon 11 någonsin drog några släpor på raffinaderiet. Men på papperet fanns ju ursäkten för att ge koncernbidraget och bokföringsmässigt var Nynäs Petroleum ägare/delägare.

Handlingarna som reglerar detta i avtal finns bevarade hos NJM i Nynäshamn.

En annan rolig detalj är att dessa båda lok är de första i Tyskland byggda mitthyttsdieselloken med koppelstänger, alltså urmodellen för vad som skulle bli DB BR V65, SJ T21, NSB Di2 med många flera liknande lok.

Identifiering av diesellok.

av HJP, Monday, November 06, 2017, 16:53 (2357 dagar sedan) @ Krister P

Vad är detta för loktyp?
Hyttens överdel och frontfönsternas form tycks skilja sig åt på de bägge loken.


Foto: Från Vislanda bangård på väg till skrotning.
Fotograf okänd,från Vislanda Hembygdsförenings bildarkiv.
[image]

****
Som redan nämnts, så är det SJ T31 138 och 139.
Jättekul att få se en färgbild på dem. Det har jag inte sett tidigare, även om jag visste att de var målade som T21 och T23.
Det stämmer, att hytterna skiljde sig åt något.