A.S.J.-bok: Meddelanden om TANKVAGNAR (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Wednesday, November 08, 2017, 19:39 (2354 dagar sedan)

Åter har en utgallringsvåg gått över det Sundströmska tjället. Härvid har rubr. ringpärm dykt upp ur det förflutna.

Innehållet stämmer inte riktigt med pärmens namn ity den förutom ett antal ASJ-relaterade "Meddelanden" även - och kanske framförallt - innehåller långa handskrivna listor med data om byte till rullager, slopning m. m. för de tidiga riktigt tidiga tankvagnarna. (Jag visste t. ex. inte om att Esso in på femtiotalet hade vagnar med 3 m axelavstånd i trafik.)

Det mesta av de - med mycket prydlig piktur - handskrivna listorna tycks vara författade av Tore Staaf som var Mbr:s kontaktman med privatvagnägarna. (Om jag minns rätt träffade jag honom vid något tillfälle c:a 1973 när jag var anställd vid Klorbolaget.)

För mig som för att må bra behöver ritning och/eller foto av ett byggobjekt har pärmen begränsat intresse vadan jag gärna överlåter den till någon med större intresse för slopningsdatum o. dyl.

Fri leverans inom Rostbältet kan ordnas - eller varför inte på Hjulmarknaden?

Intresserade ombeds höra av sig via kuvertet ovan.

Olle Sundström

A.S.J.-bok: Meddelanden om TANKVAGNAR

av HP, Wednesday, November 08, 2017, 22:16 (2354 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Jag är intr! Men din mailadress är ogiltig säger det när jag försökte på kuvertet./HP

A.S.J.-bok: Meddelanden om TANKVAGNAR

av Olle Sundstrom, Thursday, November 09, 2017, 19:43 (2353 dagar sedan) @ HP

Tyvärr hann en annan kalenderbitare före Dig; han ringde redan när jag satt och knåpade ihop inlägget om Unicaboxen.

Sorgligt men sant.

Olle Sundström