Norr om Kalhäll 1964, bild (Bana)

av Ulfe, Friday, November 10, 2017, 11:11 (2353 dagar sedan)

Måste vara en linjeomläggning långt innan dubbelspåret byggdes längre västerut i slutet av 80-talet, början av 90-talet? Länk till Eniros historiska flygfoton där fotoplatsen borde vara ungefär mitt i bilden?
https://kartor.eniro.se/?c=59.457143,17.802433&z=17&l=historic

[image]

Norr om Kalhäll 1964, bild

av 53 Wadsten, Friday, November 10, 2017, 13:03 (2353 dagar sedan) @ Ulfe

Kontaktledningsupphängnning av tysk modell, eller Roslagsbanan. Se första linnbryggan.

Norr om Kalhäll 1964, bild

av LasseE, Friday, November 10, 2017, 15:32 (2353 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kontaktledningsupphängnning av tysk modell, eller Roslagsbanan. Se första linnbryggan.

Det är nog en temporär lösning för att ha plats att bygga på under.

Norr om Kalhäll 1964, bild

av Thomas K Ohlsson, Friday, November 10, 2017, 13:33 (2353 dagar sedan) @ Ulfe

Måste vara en linjeomläggning långt innan dubbelspåret byggdes längre västerut i slutet av 80-talet, början av 90-talet? Länk till Eniros historiska flygfoton där fotoplatsen borde vara ungefär mitt i bilden?
https://kartor.eniro.se/?c=59.457143,17.802433&z=17&l=historic

[image]

Jo det är rätt plats - nedanför "Båghusen" / Smedvägen.

Det är ett år innan jag flyttade till Kallhäll - och då tror jag linjeomläggningen var klar. Jag har aldrig varit medveten om att linjen mot Stäket haft en annan dragning - däremot syntes länge sträckningen för det gamla enkelspåret mot Jakobsberg.

Kan det vara så att man i samband med dubbelspåret från Jakobsberg och ombyggnaden av Kallhälls station även fixade till en liten bit av banan mot Stäket?

undar
Thomas K Ohlsson

Norr om Kallhäll 1964, bild

av Sven Bårström, Friday, November 10, 2017, 15:37 (2353 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den nuvarande dubbelspåriga sträckningen av banan Kallhäll - Kungsängen togs i bruk i etapper först under under 2000 och 2001. Det gamla enkelspåret via Stäket (vars sydända man ser på bilden) användes fram till dess.
Bilden är nog tagen ungefär då dubbelspåret var klart mellan Spånga och Kallhäll, taget i bruk etappvis mellan 1962(?) och 1964. Dubbelspåret var byggt med 43 kg helsvetsade räler på träsliprar med HeyBack-befästning. Det har ersatts två gånger sen dess. Dels vid vanligt spårbyte till 50 kg räler och betongsliprar, (troligen på 80-talet), dels i samband med fyrspårsutbyggnaden, som pågår och är klar mellan Barkarby och Kallhäll. Idag består det nya fyrspåret av 60 kg räler med den senaste typen av Pandrolfästen.
Det är möjligt att kontaktledningsbryggan har tyskt ursprung. Sådana har använts av och till som provisorier under ombyggnadstillfällen. Bilden visar ju att det återstår en del att göra med spåren på platsen.
Sven B

Norr om Kallhäll 1964, bild

av Ulfe, Friday, November 10, 2017, 16:18 (2353 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack Thomas och Sven för svar, dubbelspåret Kalhäll-Kungsängen byggdes tydligen mycket senare än dubbelspåret Kungsängen-Kolbäck.

Norr om Kallhäll 1964, bild

av Lennart Fransson, Friday, November 10, 2017, 18:36 (2352 dagar sedan) @ Ulfe

Tack Thomas och Sven för svar, dubbelspåret Kalhäll-Kungsängen byggdes tydligen mycket senare än dubbelspåret Kungsängen-Kolbäck.

Sven (och många andra) kan säkert lämna ett fylligare svar än mitt, men min bedömning är att dubbelspåret Kalhäll -Kolbäck i princip byggdes i ett svep under 10 år, men olika etapper var dels olika svåra att komma igång med, dels olika svåra att bygga. Ungefär samtidigt byggdes mycket annat i regionen, såsom Svealandsbanan, Arlandabanan, Hovsta - Jädersbruk och Grödingebanan. Delar av dubbelspåren Uppsala - Gävle på Nynäsbanan byggdes också på 90-talet.

Norr om Kallhäll 1964, bild

av Sven Bårström, Friday, November 10, 2017, 19:19 (2352 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är nog en ganska riktig beskrivning. Vi hade under 90-talet ganska många utmaningar i form av nybyggen och flerspårsbyggen i Banverkets dåvarande östra banregion. Den exakta tidplanen kommer jag inte ihåg; i stort sett kan man hitta den i SJK böcker om järnvägsnätet. Resultatet så här långt är fyra spår Stockholm - Järna, Stockholm - Skavstaby och Barkarby - Kallhäll, dubbelspår Älvsjö - Västerhaninge, Kungsängen - Kolbäck och partier av Södertälje - Eskilstuna och Kolbäck - Hovsta.
Men det återstår ju en hel del: fyrspåret Barkarby - Tomteboda (som delvis kommer att gå i tunnel i Sundbybergstrakten), spårutbyggnader på Nynäsbanans yttre del, och - enligt den nya investeringsplanen - fyrspårsutbyggnaden Arlandabanans norra anslutning - Knivsta - Uppsala.
Fyrspårsutbyggnaden Tomteboda - Barkarby kommer att ta tid; först omkring 2025 blir det färdigt. Barkarby - Spånga ligger naturligt nog först, som fortsättning på Kallhäll - Barkarby. Om ett par år får man fyrspår in till Spånga. Bygget pågår för fullt. Man har då och då avstängningar av tågtrafiken. Då pågår bygget dygnet runt.
Sen ska man också lägga märke till broombyggnaderna över strömmarna i Stockholm. Inget bagatellartat jobb...
Sven B