Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967 (Järnväg allmänt)

av Niklas O, Sunday, November 12, 2017, 23:38 (2351 dagar sedan)

Snart kommer Jeco´s E maskin förebilden för modellen är E 1189 som finns hos Nynäshamns Järnvägsmuseum. Om jag skulle vilja plocka ihop ett godståg bakom detta lok från slutet av 60-talet, vad ska man välja. Nu finns ju inte det så många vagnar att välja på från tillverkare.

De som finns är:

[b]O & Os[/b] flakvagnar
[b]His[/b] stängd vagn
[b]Icps[/b] kylvagn
[b]Uh[/b] tankvagn
[b]Gbs & Gbl[/b] stängd vagn
[b]G[/b] stängd vagn

Sedan detta med reklammålade vagnar, hur vanlig var det?

Om vi tar tåg i vissa geografiska områden som Nässjö-Hultsfred-Oskarshamn, Inlandsbanan, lokalgodståg runt Göteborg och Stockholm (Sliverpilen borträknad)
Vid en tidigare fråga kom det fram att just nere runt Nässjö gick det ånglok i godstjänst ganska sent. Sedan kan jag tänka mig att tågen både kunde vara långa men även ganska korta. Så jag skulle nog lägga mig på runt 5-7 vagnar, det tror jag skulle se trevligt ut.

Niklas [img]http://hem.bredband.net/b121304/div/starttillstand.gif[/img]

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Micke Carlsson, Monday, November 13, 2017, 00:42 (2350 dagar sedan) @ Niklas O

Det finns en bild på 1189 på Älvsbyn-Piteå med en spårrensare i snöröjningståg runt 1968, så där uppe var hon då.

På 40-talet finns det någon bild från Nässjö.

Vet inte om det var till någon hjälp, men kanske någon ledtråd om det gäller just 1189.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Niklas O, Monday, November 13, 2017, 09:38 (2350 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack för svar, har inte sökt på samlingsportalen på 1189. Tanken med frågan var inte just om 1189 utan en allmän fråga vad man kan tänkas ha för godsvagnar bakom på 60-talet. Nu ska jag söka på portalen för att se lite historiska bilder på loket.

Niklas [img]http://hem.bredband.net/b121304/div/starttillstand.gif[/img]

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Anders Sandgren, Monday, November 13, 2017, 10:31 (2350 dagar sedan) @ Niklas O

Detta är förvisso en bild på N5 1783 men med ett godståg på 60-talet (1965). 1783 gick tillsammans med bl.a E 1074 och E 1042 i lokalgodståg och vagnuttagningar runt Nässjö.
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ06114&Imgnr=1[/img]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ06114]Jvm,KDAJ06114[/link]

Och en bild på E 1074 med lokalgodståg, Resgods eller post? 1966 enligt uppgift.
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ07892&Imgnr=1[/img]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ07892]Jvm,KDAJ07892[/link]

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av jhje, Monday, November 13, 2017, 15:22 (2350 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Angående N-loket: Var detta som drog malmtågen från Taberg?

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Anders Sandgren, Monday, November 13, 2017, 15:35 (2350 dagar sedan) @ jhje

Nej. Det var N4 1773, fd HNJ T10 38, fd HNJ G10 38.
Levererat som tenderlok, likadant som SJ E8, senare (1936ca) ombyggt till tanklok. Tendern gick till en av de G12/E9-orna ssom levererades 1936.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Kjell Aghult, Monday, November 13, 2017, 16:49 (2350 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nej. Det var N4 1773, fd HNJ T10 38, fd HNJ G10 38.
Levererat som tenderlok, likadant som SJ E8, senare (1936ca) ombyggt till tanklok. Tendern gick till en av de G12/E9-orna ssom levererades 1936.

Denna ombyggnad skedde 1932 med NOHAB arbetsnummer 32842. Källa är kopiorna av banornas rapporter till Väg och Vatten, arkiverade för ca vart femte år på gamla Jvm Torsgatan. Vad
hände med dem vid flytten till Gävle?

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Anders Sandgren, Monday, November 13, 2017, 17:18 (2350 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack, jag hade inte årtalet tillgängligt.
Då är det nog inte heller något av de tre sista som fick E8-tendern, jag har nr 44 någonstans i bakhuvidet, det kan vara den. Jag antar att ombyggnatioenn kan ha startat redan 1931 varför tenmdern fanns tillgänglig för leverans med ett nytt lok.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Jan Frelin, Monday, November 13, 2017, 20:32 (2350 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Antagligen ilgods (dvs paket) eller godsexpress. Jag tror inte man körde post i finkor på 60-talet.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Thomas Tell, Tuesday, November 14, 2017, 00:35 (2349 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag tror inte detta är ett tåg då E 1074 användes i växlingen vid denna tid.
/tell

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Anders Sandgren, Tuesday, November 14, 2017, 10:49 (2349 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det stämmer säkert. Ett E-lok kanske inte är förstahandsalternativet för ett Ilgodståg.
Tåget står vid en av de yttre plattformarna i N där lastning och lossning il/resgods och post skedde, har jag för mig. Det var till ett av dessa spår som postförande natt-tåget i september 1979 skulle men inte kom dit då hastigheten var för hög.
Jag antar att vagnarna lastas och sedan inväxlas i avgående tåg mha E 1074.

Det är möjligt att N5 1783 också växlar även om det kan vara ett ankommande tåg från Vaggeryd eller avgående mot Hultsfred.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Jöran Johansson, Thursday, November 16, 2017, 13:34 (2347 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Detta är förvisso en bild på N5 1783 men med ett godståg på 60-talet (1965). 1783 gick tillsammans med bl.a E 1074 och E 1042 i lokalgodståg och vagnuttagningar runt Nässjö.
[image]
Jvm,KDAJ06114

Om detta är 1783 så har man efter 1960 satt upp "burken på taket". Sommaren 1960 såg jag varje vardag en av N5:orna på NOJ. Då var det 1784 som hade en burk på taket, 1783 var utan.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Jan Frelin, Monday, November 13, 2017, 20:29 (2350 dagar sedan) @ Niklas O

Snart kommer Jeco´s E maskin förebilden för modellen är E 1189 som finns hos Nynäshamns Järnvägsmuseum. Om jag skulle vilja plocka ihop ett godståg bakom detta lok från slutet av 60-talet, vad ska man välja. Nu finns ju inte det så många vagnar att välja på från tillverkare.

De som finns är:

[b]O & Os[/b] flakvagnar
[b]His[/b] stängd vagn
[b]Icps[/b] kylvagn
[b]Uh[/b] tankvagn
[b]Gbs & Gbl[/b] stängd vagn
[b]G[/b] stängd vagn

Sedan detta med reklammålade vagnar, hur vanlig var det?

Om vi tar tåg i vissa geografiska områden som Nässjö-Hultsfred-Oskarshamn, Inlandsbanan, lokalgodståg runt Göteborg och Stockholm (Sliverpilen borträknad)
Vid en tidigare fråga kom det fram att just nere runt Nässjö gick det ånglok i godstjänst ganska sent. Sedan kan jag tänka mig att tågen både kunde vara långa men även ganska korta. Så jag skulle nog lägga mig på runt 5-7 vagnar, det tror jag skulle se trevligt ut.

Niklas [img]http://hem.bredband.net/b121304/div/starttillstand.gif[/img]

SJ gick över till UIC-littera 1967, så ska du ha ett godståg 1960-67 så bör det vara det gamla littera-systemet. Jag tycker det fins rätt mycket att välja på, se nedanstående länks med en förteckning över godsvagnar i förebild och modell:

[link]http://svenskmjwiki.wikispaces.com/SJ+godsvagnar[/link]

Finkor: G, Gre, Gru, Gu. Enstaka Gs.
Matvaruvagnar: Grf, He, H.
Flisvagn: Lu (och Lr om man kan tänka sig en byggsats).
Öppna vagnar: O, Oe, Ore
Specialvagnar (beroende på var): Q12, Q14u, Teu

På NOJ och Inlandsbanan finns det bilder på godståg med ånga rätt sent. Runt Stockholm och Göteborg var det mesta elektrifierat, så där var ånglok inte så vanligt på 60-talet.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967

av Jan Frelin, Monday, November 13, 2017, 20:30 (2350 dagar sedan) @ Jan Frelin

PS:
Matvaurvagnar med reklammärkning värker ha gått som avskilda vagnar för just de leverantörer de var målade till.

Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967 tack för svaren

av Niklas O, Tuesday, November 14, 2017, 09:51 (2349 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tack för svar, nu har jag lite att välja på.

Niklas [img]http://hem.bredband.net/b121304/div/starttillstand.gif[/img]