Största stationsinbrottet i Norden ? (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, November 13, 2017, 17:04 (2354 dagar sedan)

Vid Hilleröds station, tog tjuvarna kassaskåpet natten mellan 15-16- maj 1892 och kom över drygt 14.000:-. Ca 100 gånger mer i dagens penningvärde.

Största stationsinbrottet i Norden ?

av Harald, Monday, November 13, 2017, 17:24 (2354 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Inget inbrott, men enligt min far hände det någon gång på 30-talet att en person hade skaffat sig en SJ uniformsmössa och infann sig på biljettexpeditionen vid Stockholm C strax före det riktiga bankbudet och fick med sig hela dagskassan. Jag tror aldrig att han nämnde något belopp, men det bör ju ha varit en hel del pengar.

Största stationsinbrottet i Norden ?

av BD, Monday, November 13, 2017, 17:29 (2354 dagar sedan) @ Harald

Inget inbrott, men enligt min far hände det någon gång på 30-talet att en person hade skaffat sig en SJ uniformsmössa och infann sig på biljettexpeditionen vid Stockholm C strax före det riktiga bankbudet och fick med sig hela dagskassan. Jag tror aldrig att han nämnde något belopp, men det bör ju ha varit en hel del pengar.

Även jag har hört om saken. Men var det inte på 1940talet?

Största stationsinbrottet i Norden ?

av Ola Almquist, Monday, November 13, 2017, 17:44 (2354 dagar sedan) @ BD

Inget inbrott, men enligt min far hände det någon gång på 30-talet att en person hade skaffat sig en SJ uniformsmössa och infann sig på biljettexpeditionen vid Stockholm C strax före det riktiga bankbudet och fick med sig hela dagskassan. Jag tror aldrig att han nämnde något belopp, men det bör ju ha varit en hel del pengar.


Även jag har hört om saken. Men var det inte på 1940talet?

Troligen 1944-08-03. Har någon digitala versionen av DN eller SvD tillgänglig?

M.v.h.
Ola

Största stationsinbrottet i Norden ?

av ztenlund, Monday, November 13, 2017, 18:05 (2354 dagar sedan) @ Ola Almquist

Inget inbrott, men enligt min far hände det någon gång på 30-talet att en person hade skaffat sig en SJ uniformsmössa och infann sig på biljettexpeditionen vid Stockholm C strax före det riktiga bankbudet och fick med sig hela dagskassan. Jag tror aldrig att han nämnde något belopp, men det bör ju ha varit en hel del pengar.


Även jag har hört om saken. Men var det inte på 1940talet?


Troligen 1944-08-03. Har någon digitala versionen av DN eller SvD tillgänglig?

M.v.h.
Ola

Ja, det stämmer och det var en torsdag. Fredagen den 4/8 är det infört en artikel (SvD) som stämmer med detta, där en man i uniformsmössa fått med sig lite över 36000 kronor strax för kl 19. Det hela uppdagades när den som egentligen borde ha hämtat kassaskrinet för att föra det till postkontoret Stockholm 1 dök upp en kvart senare. Vid kontroll med postkontoret så hade det, förstås, inte inkommit några pengar. Polisanmälan gjordes runt kl. 20:30, men något signalement kunde stationsskrivaren inte ge. Kassaskrinet var däremot ca 23*36*15 cm och i svartlackerad plåt, med enkelt instickslås, och utan fack inuti.

Minsta stationsinbrottet i Norden ?

av Olle Sundstrom, Tuesday, November 14, 2017, 17:33 (2353 dagar sedan) @ ztenlund

Förmodligen har väl något "stationsinbrott" varit ännu mindre än det som genomfördes i Hinsnoret en sommarnatt första halvan av sextiotalet - det platsar säkerligen inte i Guiness Book of records, avd. Små stationsinbrott . Tjuvarnas byte blev nämligen bara några kronor, huvudsakligen telefon- och toalettavgifter (25 öre!).

Farsan kom inrusande när han hade tagit upp bevakningen på morgonen och var mäkta upprörd: "Kom Olle får Du se, nå'n dj-l har brutit sin in på station (vi sa' aldrig "stationen" utan alltid bara station".)

Händelsen väckte stort uppseende i lilla Hinsnoret och misstankarna gick omedelbart i viss riktning. Någon bov kunde dock aldrig fasttagas för dådet.

Olle S

Minsta stationsinbrottet i Norden ?

av Gurra-Nisse, Thursday, November 16, 2017, 19:26 (2351 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Förmodligen har väl något "stationsinbrott" varit ännu mindre än det som genomfördes i Hinsnoret en sommarnatt första halvan av sextiotalet - det platsar säkerligen inte i Guiness Book of records, avd. Små stationsinbrott . Tjuvarnas byte blev nämligen bara några kronor, huvudsakligen telefon- och toalettavgifter (25 öre!).

Ett annat "litet stationsinbrott" förövades en natt under 70-talet i Djursholms Ösby. Tjuven/-arna hade brutit sig in genom dubbeldörrarna till fd resgodsrummet. Där stod några klädskåp, inte innehållande något av värde. Stor möda hade ägnats åt att bryta upp en låst dörr. När den väl forcerats möttes gärningsmannen av en spånskiva! Om man gick om hörnet såg man att utrymmet bakom dörren, tidigare en garderob, byggts om till ett pentry. Något annat av värde fanns inte, toalettbesök på stationen var gratis.