Öfverkontrollör (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Thursday, November 16, 2017, 10:46 (2352 dagar sedan)

Var en titel vid SJ:s kontrollkontor. Hur många anställda hade kontrollkontoret?

Öfverkontrollör

av Sune Nylén, Thursday, November 16, 2017, 12:50 (2352 dagar sedan) @ mormorsgruvan

1942 252 st + Kalmarbanornas kontrollör som var på övergångsstat.
Men bed mig inte att speca upp alla titlar och räkna upp alla på respektive. ;-) Sune

Öfverkontrollör

av Lars Ågren, Thursday, November 16, 2017, 17:18 (2352 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kontrollen av trafikinkomsterna vid järnvägarna är ett intressant ämne. Den har naturligtvis funnits från järnvägarnas tillblivelse, både vid SJ och de olika enskilda järnvägarna. För SJ del är den ingående beskriven i både 50- och 75-års historikerna.

När de första delarna av SJ öppnades för trafik tillsattes en kontrollör vardera i Göteborg och Malmö för respektive sträckor. När Västra stambanan öppnades från Stockholm tillkom en kontrollör även där. När Västra stambanan var färdigbyggd 1862 centraliserades kontrollverksamheten för denna bana till den nya trafikstyrelsen. När Södra stambanan var färdig flyttades även kontrollverksamheten i Malmö till kontrollkontoret i Stockholm.

Från början fanns naturligtvis inte så många anställda på kontoret, några exempel:
1865: 1 förste kontrollör, 1 andre kontrollör och 6 bokhållare.
1869: 1 överkontrollör, 1 andre kontrollör, 17 bokhållare.
1881: 1 överkontrollör, 5 kontrollörer, 4 bokhållare, 78 kontorsskrivare, 3 kontorsbiträden.
1949: 1 byrådirektör (chef), 4 överkontrollörer, 1 byråsekreterare, 16 kontrollörer, 5 byråassistenter, 9 förste bokhållare, 18 bokhållare, 30 kontorsskrivare, 33 kansliskrivare, 46 förste kontorister, 69 kontorister, 3 kanslibiträden och kontorsbiträden samt 30 förste expeditionsvakter, expeditionsvakter och stationskarlar = 265 personer.

Förutom kontroll av stationernas redovisningar utförde kontrollkontoret även fördelningen av intäkterna i samtrafik till de olika inhemska och utländska järnvägarna.

Av kontrollörerna var ett antal resekontrollörer, d v s de åkte till de olika stationerna och gick igenom deras verifikationer. kassor m m och kontrollerade att allt var riktigt.

De olika enskilda järnvägarna hade sina egna "kontrollkontor". Det fanns även under en tid ett Enskilda järnvägarnas kontrollkontor med cirka 30 anställda i början av 1930-talet. Detta kontor indrogs 1932.

Detta var lite summariskt om kontrollkontor. Ämnet är stort. Man skulle kunna skriva en hel bok om det.