Ingen framgång hos RAÄ (Järnväg allmänt)

av Daniel Niklasson, Friday, November 17, 2017, 19:33 (2323 dagar sedan)

Nu är årets andra halva av Riksantikvariämbetets bidrag till arbetslivsmuseer, nu omstöpta till bidrag till kulturarvsarbete och öppnade till en vidare krets med hembygdsmuseer m.m., fördelade.

I höstens utdelning var museitågsbranschen ingen vinnare. Ingen järnväg var med i fördelningen av bidrag

[link=https://www.raa.se/2017/11/atta-miljoner-fordelade-till-kulturarvsarbete/]RAÄ hemsida om bidraget[/link].

/ Daniel

Ingen framgång hos RAÄ

av Anders Svensson, Friday, November 17, 2017, 20:26 (2323 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Jag skulle tro att det var ganska få som ens sökte - bl a hade man ganska kort tid på sig och det under september, en tid då det ofta är intensivt arbete med annat. Det _kan_ dock finnas mindre moment av järnväg i åtminstone någon beviljad ansökan, t ex finns det ett mindre järnvägsmuseum bland Stierngranatmuseerna norr om Nässjö. //Anders

Ingen framgång hos RAÄ

av Stefan Skoglund, Friday, November 17, 2017, 23:28 (2323 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jag skulle tro att det var ganska få som ens sökte - bl a hade man ganska kort tid på sig och det under september, en tid då det ofta är intensivt arbete med annat. Det _kan_ dock finnas mindre moment av järnväg i åtminstone någon beviljad ansökan, t ex finns det ett mindre järnvägsmuseum bland Stierngranatmuseerna norr om Nässjö. //Anders

En post är arkivbildningsplan för FACIT (bruksmuseet i Åtvidaberg.)
Jag kan tänka att en inriktning inom järnvägshistorian är hur IT har sett ut och hur den användes och organiserades.

FACIT:utrustningen fanns i olika typer inklusive bokföringsmaskiner (inte enbart maskiner av den typ som jag skaffade mig själv härom dagen dvs en räknesnurra gjord i Göteborg eller eventuellt Strömstad.)

Ingen framgång hos RAÄ

av mormorsgruvan, Saturday, November 18, 2017, 12:30 (2323 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Bruket i Åtvidaberg tillverkade väl även järnvägsmaterial som växlar och ställverk.