Svenska Rälsbussar (Arkiv/forskning/litteratur)

av Olof W, Saturday, November 18, 2017, 11:58 (2323 dagar sedan)

I senaste numret av tidnigen Tåg annonseras en ny bok av Arne Hällqvist med titeln Svenska Rälsbussar.

Från samma författare finns sedan tidigare i min bokhylla:

  • Rälsbussar och släpvagnar vid statens järnvägar
  • Rälsbussar från Umeå och närbesläktade fordon
  • Rälsbussar från svenska järnvägsverkstäderna och deras samtida
  • Paprikatågen SJ motorvagnståg litt Y0a2-X9

Det skulle underlätta om någon med insikt i det nya bokprojektet kunde kommentera och beskriva vad som tillkommer i den nya boken jämfört med tidigare verk. Jag tar för givet att forskningen gått framåt men hur mycket i den nya boken är nytt material och hur mycket är upprepning av information från tidigare verk?

Tack på förhand

Olof

Svenska Rälsbussar

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 26, 2017, 11:37 (2315 dagar sedan) @ Olof W

I senaste numret av tidnigen Tåg annonseras en ny bok av Arne Hällqvist med titeln Svenska Rälsbussar.

Från samma författare finns sedan tidigare i min bokhylla:

  • Rälsbussar och släpvagnar vid statens järnvägar
  • Rälsbussar från Umeå och närbesläktade fordon
  • Rälsbussar från svenska järnvägsverkstäderna och deras samtida
  • Paprikatågen SJ motorvagnståg litt Y0a2-X9

Det skulle underlätta om någon med insikt i det nya bokprojektet kunde kommentera och beskriva vad som tillkommer i den nya boken jämfört med tidigare verk. Jag tar för givet att forskningen gått framåt men hur mycket i den nya boken är nytt material och hur mycket är upprepning av information från tidigare verk?

Tack på förhand

Olof

Min enda insikt i bokprojektet är att jag köpte den nya boken på Hjulmarknaden i går :-) Jag kan ändå ge några kommentarer

Naturligtvis är det mycket som upprepas från "Rälsbussar och släpvagnar vid statens järnvägar" som kom 1984. Författaren nämner dock i förordet till den nya boken att ytterligare forskning skett sedan dess. Det som framför allt tillkommit i den nya boken är dock

* redogörelser för hur fordonen användes vid olika banor och områden
* teman såsom leverantörer, målning, värmesystem mm behandlas samlat och mer utförligt än i 1984 års bok

Jag är själv inte nämnvärt intresserad av de tekniska aspekterna på järnvägsfordon, och littera och fordonsnummer har jag ingen koll på överhuvudtaget. Dock anser jag denna bok vara mycket intressant, främst därför att författaren utgår från bakgrunden till att fordon i visst antal och med viss konstruktion beställts, och att ombyggnader behandlas med utgångspunkt från driftserfarenheter. Samt inte minst att även trafiken beskrivs - rälsbussarnas uppgift var ju faktiskt just att utföra trafikarbete!