Flest döda (Järnväg allmänt)
Vilket år hade vi flest döda av järnvägsolyckor i Sverige?
av mormorsgruvan, Saturday, November 18, 2017, 12:32 (2349 dagar sedan)
Vilket år hade vi flest döda av järnvägsolyckor i Sverige?
av mormorsgruvan, Saturday, November 18, 2017, 12:37 (2349 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Enligt en uppgift dör 15.000 personer av tågolyckor i indien varje år.
Finns här någon som kan dela upp denna siffra i olika typer av tågolyckor?
av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2017, 14:56 (2348 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Enligt en uppgift dör 15.000 personer av tågolyckor i indien varje år.
Finns här någon som kan dela upp denna siffra i olika typer av tågolyckor?
Först och främst så verkar uppgifterna variera en hel del!
Från
https://thewire.in/171784/railway-safety-accident-derailment/
https://m.timesofindia.com/india/Surprising-facts-on-rail-accidents/articleshow/4834549...
Till
https://factly.in/indian-railway-accidents-statistics-review-last-5-years/
Klarar inte att på mobilen genomskåda detta, men det kan vara så att den senare källan är ”järnvägens officiella statistik” som är rensad från allt som järnvägen inte vill kännas vid. Möjligen kan också källan till de första två länkarna vara ”polisens officiella statistik” som överdriver mängden järnvägsolyckor för att rikta fokus bort från sådant som polisen har dåligt samvete för...
av Christer Brimalm, Sunday, November 19, 2017, 17:30 (2347 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det stora flertalet som omkommer är utomstående personer som bli överkörda i samband med vad vi kallar spårspring, samt personer som ramlar av när de hänger utanpå tågen eller på taket.
Endast en mindre del dödas på grund av tågolyckor i egentlig mening, alltså på grund av att tåg spårar ur eller kolliderar.
Själva tågdriften i Indien har alltså inte så dålig säkerhet som man lätt kan tro. Problemen bottnar istället i den enorma mängden människor som ska transporteras och som rör sig på och omkring järnvägen och med mycket dålig ordning och disciplin.
Jag läste någonstans att förarna som körde pendeltågen i Bombay (tror jag det var) hade direktiv att om de körde över någon människa skulle de på inga villkor stanna tåget, utan fortsätta köra, därför att risken är stor att tåget attackeras av en uppretad folkmassa som vandaliserar tåget och kanske lynchar föraren.
Man ska kanske också påminna om att vägtrafiken i Indien är ännu långt mycket värre vad gäller dödsoffer...
av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2017, 18:23 (2347 dagar sedan) @ Christer Brimalm
Det stora flertalet som omkommer är utomstående personer som bli överkörda i samband med vad vi kallar spårspring, samt personer som ramlar av när de hänger utanpå tågen eller på taket.
Endast en mindre del dödas på grund av tågolyckor i egentlig mening, alltså på grund av att tåg spårar ur eller kolliderar.
Själva tågdriften i Indien har alltså inte så dålig säkerhet som man lätt kan tro. Problemen bottnar istället i den enorma mängden människor som ska transporteras och som rör sig på och omkring järnvägen och med mycket dålig ordning och disciplin.Jag läste någonstans att förarna som körde pendeltågen i Bombay (tror jag det var) hade direktiv att om de körde över någon människa skulle de på inga villkor stanna tåget, utan fortsätta köra, därför att risken är stor att tåget attackeras av en uppretad folkmassa som vandaliserar tåget och kanske lynchar föraren.
Man ska kanske också påminna om att vägtrafiken i Indien är ännu långt mycket värre vad gäller dödsoffer...
Ja du har nog rätt.
Men man ska nog också påminna om att det är ett socialt ostandardiserat och aningen lättkorrumperat land, så officiell statistik är inte riktigt att lita på.
av Anders Johansson, Saturday, November 18, 2017, 13:12 (2349 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Ett elakt år var 1956 med flera allvarliga olyckor, t ex Ställdalen.
av Anders Ljung, Saturday, November 18, 2017, 20:30 (2348 dagar sedan) @ Anders Johansson
1918 med Getå, 42 till 45 omkomna, borde stå ut i statistiken.
av 53 Wadsten, Sunday, November 19, 2017, 10:24 (2348 dagar sedan) @ Anders Ljung
Intet är att förglömma olyckornna i Järna 1972 och Lerum 1988.