Spårvägslinje 10 sista trafikdagen - ännu en bild (Järnväg allmänt)
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Sunday, November 19, 2017, 10:52 (2343 dagar sedan)
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
av Mattias Jansson, Sunday, November 19, 2017, 11:35 (2343 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
Och en gröngrå (tror jag färgen kallades) Duett, precis en sådan som min salig farfar och farmor hade. Nu blev jag glad.
av Ulfe, Sunday, November 19, 2017, 16:57 (2343 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Vilken härlig bild, tack! Var mycket i de här trakterna på 60-talet då min moster arbetade i nån av de små affärerna på bilden. Roade mej med att titta hur det ser ut idag, bra mycket fattigare utan spårvagnar och alla små affärer. Länk google streetview.
https://www.google.se/maps/@59.3190134,18.0638967,3a,75y,78.45h,98.56t/data=!3m6!1e1!3m...
av Gunnar Lindkvist, Sunday, November 19, 2017, 20:24 (2342 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Och en gröngrå (tror jag färgen kallades) Duett, precis en sådan som min salig farfar och farmor hade. Nu blev jag glad.
Och jag tycker snarare det ser ut som ljusblå, färgnummer 89, som en PV jag har haft. Det var en vanlig kulör på sista årsmodellerna.
/Gunnar
av Alex, Sunday, November 19, 2017, 12:01 (2343 dagar sedan) @ Gunnar D
Härlig bild full av intressanta detaljer!
Just linje 10 har jag många minnen ifrån eftersom mormor och morfar bodde på Gärdet och vi brukade åka med 10:an till ändhållplatsen vid början av Tegeluddsvägen. Den låg ungefär där tunnelbanebrons södra ände är idag.
På den tiden hade jag vaga uppfattningar om var Högalid låg men fick förmånen att bo där i mitten i början av 80-talet och då låg det fortfarande spår kvar i gatan på Heleneborgsgatan. Vad jag förstår håller man som bäst på att plocka bort de gamla spårresterna.
Röda linjen mot Ropsten byggdes ut i etapper och jag tror att Gärdet under en kortare period var slutstation. Vill minnas att jag tyckte att det var nytt och kul då att åka tunnelbana istället för spårvagn men nu vet jag bättre.:-)
Mvh/Alex
av Gunnar D, Sunday, November 19, 2017, 13:05 (2343 dagar sedan) @ Alex
Röda linjen mot Ropsten byggdes ut i etapper och jag tror att Gärdet under en kortare period var slutstation. Vill minnas att jag tyckte att det var nytt och kul då att åka tunnelbana istället för spårvagn men nu vet jag bättre.:-)
Mvh/Alex
Delen T-Centralen-Östermalmstorg öppnades 16 maj 1965 och delen Östermalmstorg-Ropsten 2 sep 1967.
Mvh Gunnar
av 53 Wadsten, Sunday, November 19, 2017, 13:10 (2343 dagar sedan) @ Gunnar D
Stämmer helt, innerstaden var tom på bilar den 2 sept 1967, vi fick parkera i Ropsten
och ta tunnelbanan hem till Karlaplan.
av Harald, Sunday, November 19, 2017, 13:57 (2343 dagar sedan) @ Alex
Härlig bild full av intressanta detaljer!
Just linje 10 har jag många minnen ifrån eftersom mormor och morfar bodde på Gärdet och vi brukade åka med 10:an till ändhållplatsen vid början av Tegeluddsvägen. Den låg ungefär där tunnelbanebrons södra ände är idag.
Det fanns en vändslinga vid Tegeluddsvägen, men ändstation för ordinarie vagnar på tian var Ropsten.
av Arne, Sunday, November 19, 2017, 22:37 (2342 dagar sedan) @ Alex
Härlig bild full av intressanta detaljer!
Just linje 10 har jag många minnen ifrån eftersom mormor och morfar bodde på Gärdet och vi brukade åka med 10:an till ändhållplatsen vid början av Tegeluddsvägen. Den låg ungefär där tunnelbanebrons södra ände är idag.
På den tiden hade jag vaga uppfattningar om var Högalid låg men fick förmånen att bo där i mitten i början av 80-talet och då låg det fortfarande spår kvar i gatan på Heleneborgsgatan. Vad jag förstår håller man som bäst på att plocka bort de gamla spårresterna.
Röda linjen mot Ropsten byggdes ut i etapper och jag tror att Gärdet under en kortare period var slutstation. Vill minnas att jag tyckte att det var nytt och kul då att åka tunnelbana istället för spårvagn men nu vet jag bättre.:-)
Mvh/Alex
Jag vill gärna haka på med en observation av ytterligare en intressant detalj i bilden. Mittlinjen i Hornsgatan är gul. Men när ändrade vi i Sverige från gula mittlinjer till vit färg? Det är ju lite roligt med den här frågan eftersom man i USA år 1971 istället ändrade från vitt till gult. Och i Sverige har vi alltså gjort tvärtom. Men när? :-)
av morrgan, Monday, November 20, 2017, 03:30 (2342 dagar sedan) @ Arne
Jag vill gärna haka på med en observation av ytterligare en intressant detalj i bilden. Mittlinjen i Hornsgatan är gul. Men när ändrade vi i Sverige från gula mittlinjer till vit färg? Det är ju lite roligt med den här frågan eftersom man i USA år 1971 istället ändrade från vitt till gult. Och i Sverige har vi alltså gjort tvärtom. Men när? :-)
I samband med högertrafikomläggningen slopades den gula färgen både på mittlinjer och övergångsställen, en orsak till detta var att det vita markerade det nya som skulle gälla efter omläggningen. Efter hand som ombyggnader gjordes och nya filer målades så fick man köra "baklänges" i vänstertrafiken.
Hur kan jag nu veta detta, jo jag började min karriär som "landskapsdekoratör" vid Gatukontoret i Göteborg som kontrollant av dessa målningsarbeten på gator och vägar i stan inför trafikomläggningen.
Den gula färgen har på senare år återkommit i trafiken och då för att markera tillfälliga filer vid trafikomläggningar, liksom att markera områden där man inte skall stanna i vid köbildning.
av Legion44, Monday, November 20, 2017, 06:54 (2342 dagar sedan) @ morrgan
Intressant! Kanske lite OT, men samma tanke har föresvävat mig likaså. I de tidiga filmerna "Jönssonligan" syns både gula streck och gula stolpar till trafikljus. Och då är vi inne på början på 80-talet. Någon aning om varför det föreföll sig vara så? Det ska sägas med att dessa scener syns i centrala delarna av huvudstaden.
av Gunnar D, Monday, November 20, 2017, 09:44 (2342 dagar sedan) @ morrgan
Jag vill gärna haka på med en observation av ytterligare en intressant detalj i bilden. Mittlinjen i Hornsgatan är gul. Men när ändrade vi i Sverige från gula mittlinjer till vit färg? Det är ju lite roligt med den här frågan eftersom man i USA år 1971 istället ändrade från vitt till gult. Och i Sverige har vi alltså gjort tvärtom. Men när? :-)
I samband med högertrafikomläggningen slopades den gula färgen både på mittlinjer och övergångsställen, en orsak till detta var att det vita markerade det nya som skulle gälla efter omläggningen.
Har dokumentation om vita övergångsställen i maj 1966 men minnesbilder något tidigare.
/Gunnar
av morrgan, Monday, November 20, 2017, 10:09 (2342 dagar sedan) @ Gunnar D
Jag vill gärna haka på med en observation av ytterligare en intressant detalj i bilden. Mittlinjen i Hornsgatan är gul. Men när ändrade vi i Sverige från gula mittlinjer till vit färg? Det är ju lite roligt med den här frågan eftersom man i USA år 1971 istället ändrade från vitt till gult. Och i Sverige har vi alltså gjort tvärtom. Men när? :-)
I samband med högertrafikomläggningen slopades den gula färgen både på mittlinjer och övergångsställen, en orsak till detta var att det vita markerade det nya som skulle gälla efter omläggningen.
Har dokumentation om vita övergångsställen i maj 1966 men minnesbilder något tidigare./Gunnar
Man började redan året innan att måla vita trafikmarkeringar för att hinna med inför omläggningen av trafiken och inte behöva bränna bort gula markeringar i onödan.
av Micael Lindgren, Sunday, November 19, 2017, 13:50 (2343 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
Vilken underbar bild, alla detaljer allt från trafiken till skyltarna utmed gatan, nu fick jag en gladare söndag Gunnar.
Och att A25 har litet Hägglunds i sig gör saken ännu bättre. :-D
av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2017, 14:38 (2343 dagar sedan) @ Micael Lindgren
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
Vilken underbar bild, alla detaljer allt från trafiken till skyltarna utmed gatan, nu fick jag en gladare söndag Gunnar.Och att A25 har litet Hägglunds i sig gör saken ännu bättre. :-D
Ursäkta en okunnig, vad i en A25 är från Hägglunds?
av Micael Lindgren, Sunday, November 19, 2017, 16:09 (2343 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ursäkta en okunnig, vad i en A25 är från Hägglunds?
Jag läst bara innantill på:
[link=https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=224]Svenska Spårvägssällskapet[/link]
av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2017, 18:14 (2343 dagar sedan) @ Micael Lindgren
Ursäkta en okunnig, vad i en A25 är från Hägglunds?
Jag läst bara innantill på:
[link=https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=224]Svenska Spårvägssällskapet[/link]
Aha! Antar att du menar följande uppgifter:
[list]
[*]Motortyp: Hägglund MBL 10
[*]Kontrollertyp: Hägglund CBKM-2A, kamvals
[/list]
De är felaktiga, antagligen "copy paste error" vid kopiering från A27 eller något i den stilen.
Rätt uppgifter för A25 är snarare:
[list]
[*]Motortyp: ASEA LJB 24-27
[*]Kontrollertyp: ASEA CBK 39, kamvals
[/list]
Tack för att du snubblade över detta fel, ska felanmäla det. :-)
av WS, Sunday, November 19, 2017, 15:32 (2343 dagar sedan) @ Gunnar D
[img]https://s19.postimg.org/qtahutldf/A25Hog26maj67Web.jpg[/img]
A25 447 vid Hornsgatspuckeln på eftermiddagen 26 maj 1967.
Mvh Gunnar
Till vänster syns en Chevrolet 1963.
Den är i det mest påkostade utförandet - Impala.
Karossen är dessutom en 2-dörrars Hard Top Coupe.
En sån var dyrare och ovanligare här i Sverige,
jämfört med de vanligare 4-dörrars modellerna. /WS/
av Rolf Nordin, Saturday, December 02, 2017, 14:46 (2330 dagar sedan) @ WS
... och med upphöjd fjädring för lite tuffare look.