HHJ motorvagn 54

av Ante Svensson II, Monday, November 20, 2017, 16:14 (2321 dagar sedan) @ Jim Hansson

Länge stod nämnda motorvagn uppställd hos en privatperson utanför Vislanda. Finns det någon som vet var den tagit vägen?

http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=318&lokid=2912

Jim

Den stod från början intill en personvagn från KJ, men den ska ha skrotats för minst tio år sen. Det sista jag hörde (men det var ju ett par år sen) var att HHJ-vagnen fortfarande stod kvar då.

Ante

HHJ motorvagn 54

av Jim Hansson, Monday, November 20, 2017, 16:19 (2321 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Länge stod nämnda motorvagn uppställd hos en privatperson utanför Vislanda. Finns det någon som vet var den tagit vägen?

http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=318&lokid=2912

Jim


Den stod från början intill en personvagn från KJ, men den ska ha skrotats för minst tio år sen. Det sista jag hörde (men det var ju ett par år sen) var att HHJ-vagnen fortfarande stod kvar då.

Ante

Det måste absolut kollas upp.
Tack!
Jim

HHJ motorvagn 54

av Krister P, Tuesday, November 21, 2017, 21:55 (2320 dagar sedan) @ Jim Hansson

Länge stod nämnda motorvagn uppställd hos en privatperson utanför Vislanda. Finns det någon som vet var den tagit vägen?

http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=318&lokid=2912

Jim


Den stod från början intill en personvagn från KJ, men den ska ha skrotats för minst tio år sen. Det sista jag hörde (men det var ju ett par år sen) var att HHJ-vagnen fortfarande stod kvar då.

Ante


Det måste absolut kollas upp.
Tack!
Jim

Vagnarna finns kvar.
Var hos en kompis i Vislanda och han tipsade om vagnarna så vi åkte dit och jag tog några bilder.
Motorvagnen hade en QR-märkning och när jag skannade den så fick jag fram koordinaterna där den stod. Någon har satt dit denna märkning.
Foto: 27 september 2017 Krister Persson.

[image] [image]
[image]
[image]
[image]
[image]

HHJ motorvagn 54

av K Lemming, Wednesday, November 22, 2017, 00:46 (2319 dagar sedan) @ Krister P

Intressant. Vilket skick bedömer du HHJ 54 vara i utifrån vad du kunde se?
KJ vagnen ser ju ut att ha brutits på mitten, eller?

HHJ motorvagn 54

av Ante Svensson II, Wednesday, November 22, 2017, 05:04 (2319 dagar sedan) @ Krister P

Länge stod nämnda motorvagn uppställd hos en privatperson utanför Vislanda. Finns det någon som vet var den tagit vägen?

http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=318&lokid=2912

Jim


Den stod från början intill en personvagn från KJ, men den ska ha skrotats för minst tio år sen. Det sista jag hörde (men det var ju ett par år sen) var att HHJ-vagnen fortfarande stod kvar då.

Ante


Det måste absolut kollas upp.
Tack!
Jim


Vagnarna finns kvar.
Var hos en kompis i Vislanda och han tipsade om vagnarna så vi åkte dit och jag tog några bilder.
Motorvagnen hade en QR-märkning och när jag skannade den så fick jag fram koordinaterna där den stod. Någon har satt dit denna märkning.
Foto: 27 september 2017 Krister Persson.

[image] [image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Fantastiskt! Någon som har en identitet på KJ-vagnen? Ser ju ut att vara en AC eller BC eller nåt i den stilen. Vagnen ser dessutom ålderdomlig ut.

HHJ-motorvagnen ser inte allt för risig ut, utifrån vad man ser på bilderna. Men skenet kan ju bedra... Jag tycker i a f att den vore intressant att rädda -om det går. Frågan är väl bara vem som i så fall skulle göra det?

Ante

HHJ motorvagn 54

av Göran Enqvist, Wednesday, November 22, 2017, 17:23 (2319 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Det vi fick fram för ca trettiofem år sedan var att det var KJ 69, vilket littera den hade vet jag inte.

/Göran

HHJ motorvagn 54

av Anders Sandgren, Wednesday, November 22, 2017, 18:07 (2319 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Det vi fick fram för ca trettiofem år sedan var att det var KJ 69, vilket littera den hade vet jag inte.

/Göran

Den står upptagen som C med anbefalld men ej utförd slopning i str77 1941.
Övriga KJ-personvagnar är B 1 och CD 103, med samma status som 69.

HHJ motorvagn 54

av Ola Almquist, Wednesday, November 22, 2017, 18:39 (2319 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det vi fick fram för ca trettiofem år sedan var att det var KJ 69, vilket littera den hade vet jag inte.

/Göran


Den står upptagen som C med anbefalld men ej utförd slopning i str77 1941.
Övriga KJ-personvagnar är B 1 och CD 103, med samma status som 69.

Den enda bild på en liknande vagn som jag hittar på Samlingsportalen är denna.
Det finns bilder från 1924 på gamla personvagnar men inte med denna fönsterindelning.

M.v.h.
Ola