JTJ: Nymålad O-vagn (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Sunday, November 19, 2017, 22:04 (2342 dagar sedan)

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[image]

JTJ: Nymålad O-vagn

av BD, Monday, November 20, 2017, 09:17 (2342 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/DjJoqhfh.jpg[/img]

Hade NKlJ svarta stolpar?

JTJ: Nymålad O-vagn

av Torbjörn Jansson, Monday, November 20, 2017, 20:59 (2341 dagar sedan) @ BD

Tja, det gäller ju att först och främst se det negativa i stället för det positiva....;-)

JTJ: Nymålad O-vagn

av BD, Wednesday, November 22, 2017, 05:21 (2340 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tja, det gäller ju att först och främst se det negativa i stället för det positiva....;-)

Jaha, och vad menas med det svaret?...;-)

JTJ: Nymålad O-vagn

av Torbjörn Jansson, Wednesday, November 22, 2017, 18:44 (2340 dagar sedan) @ BD

Jag var lite ironisk och tyckte att du inte enbart skulle vara negativ och ifrågasätta stolparnas färg utan även uttrycka dig lite positiv över en nyrenoverad vagn...;-) :-D !

Hälsningar
Torbjörn

JTJ: Nymålad O-vagn. Svarta stolpar?

av Leif B, Thursday, November 23, 2017, 16:42 (2339 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag var lite ironisk och tyckte att du inte enbart skulle vara negativ och ifrågasätta stolparnas färg utan även uttrycka dig lite positiv över en nyrenoverad vagn...;-) :-D !

Hälsningar
Torbjörn

Jag uppfattade inte BD:s fråga som negativ utan som vetgirig. (Även om jag givetvis inte kan veta vad som försegick i BD:s huvud när frågan författades.) Det här är ju ett forum där vi främst diksuterar (värdelöst vetande?) om hur det var förr, t ex vilken färg och nyans saker hade.

Men jag är också nyfiken på om NKlJ hade svarta stolpar på sina O-vagnar? Det vanligaste har väl varit bruna stolpar på bruna vagnar, men jag tror att det även förekommit svarta? Elle rhar det bara förekommit på äldre vagnar (NN3 o liknande)? Eller har det aldrig förekommit?

/Leif

PS Vad jag tycker om själva vagnrenoveringen framgår[msg=202687]i detta inlägg[/msg].

JTJ: Nymålad O-vagn

av BD, Thursday, November 23, 2017, 17:28 (2339 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag var lite ironisk och tyckte att du inte enbart skulle vara negativ och ifrågasätta stolparnas färg utan även uttrycka dig lite positiv över en nyrenoverad vagn...;-) :-D !

Hälsningar
Torbjörn

Var jag negativ? Din missuppfattning.

Svarta stolpar påminner om något som sällan eller aldrig har förekommit, därav frågan. Den rödbruna färgen däremot ser ju bra ut.

Sedan sprutmålning, med början under 1920-talet, infördes vid järnvägarnas verkstäder målades godsvagnarna i samma färg. Undantag var för nytillverkade vagnar där vissa detaljer var svarta.

JTJ: Nymålad O-vagn

av Leif B, Monday, November 20, 2017, 21:05 (2341 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/DjJoqhfh.jpg[/img]

[b]O[/b], så fin! :-)

Var det NKlJ som köpte vagnen ny (när) eller köpte de den begagnad från SJ?

Jag frågar eftersom jag förknippar NKlJ med gummifjädrar i kombination med rullager, men det kanske köpte stålfjädrade också?

JTJ: Nymålad O-vagn

av daniel, Monday, November 20, 2017, 21:12 (2341 dagar sedan) @ Leif B

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/DjJoqhfh.jpg[/img]


[b]O[/b], så fin! :-)

Var det NKlJ som köpte vagnen ny (när) eller köpte de den begagnad från SJ?

Jag frågar eftersom jag förknippar NKlJ med gummifjädrar i kombination med rullager, men det kanske köpte stålfjädrade också?

O 1801 ingick i en serie (1801-1810) om 10 O-vagnar som ASJ i Falun levererade direkt till NKLJ 1955.

JTJ: Nymålad O-vagn

av Leif B, Monday, November 20, 2017, 21:21 (2341 dagar sedan) @ daniel

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[image]


O, så fin! :-)

Var det NKlJ som köpte vagnen ny (när) eller köpte de den begagnad från SJ?

Jag frågar eftersom jag förknippar NKlJ med gummifjädrar i kombination med rullager, men det kanske köpte stålfjädrade också?


O 1801 ingick i en serie (1801-1810) om 10 O-vagnar som ASJ i Falun levererade direkt till NKLJ 1955.

Tack!

Följdfråga: när köpte NKlJ sina gummifjädrade vagnar? På 60-talet?

JTJ: Nymålad O-vagn

av daniel, Monday, November 20, 2017, 21:29 (2341 dagar sedan) @ Leif B

Det är väl inte så ofta man ser en O-vagn i skick som ny men här rullas i alla fall NKlJ O 1801 ut från verkstaden i Jädraås. Förutom målning har vagnen fått nytt golv. Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/DjJoqhfh.jpg[/img]


[b]O[/b], så fin! :-)

Var det NKlJ som köpte vagnen ny (när) eller köpte de den begagnad från SJ?

Jag frågar eftersom jag förknippar NKlJ med gummifjädrar i kombination med rullager, men det kanske köpte stålfjädrade också?


O 1801 ingick i en serie (1801-1810) om 10 O-vagnar som ASJ i Falun levererade direkt till NKLJ 1955.


Tack!

Följdfråga: när köpte NKlJ sina gummifjädrade vagnar? På 60-talet?

Det var på slutet av 60-talet, 67-69.

JTJ: Nymålad O-vagn

av Thomas Tell, Friday, November 24, 2017, 08:54 (2338 dagar sedan) @ daniel

O 1801 ingick i en serie (1801-1810) om 10 O-vagnar som ASJ i Falun levererade direkt till NKLJ 1955.

Dessa levererades med löpverk av normalspårstandard har jag för mig.
/tell