JTJ: Renoveringen av KBJ C 1302 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Wednesday, November 22, 2017, 21:50 (2339 dagar sedan)

JTJs stora vagnprojekt just nu är renoveringen av korgen till Kalmar-Berga Järnväg C 1302. Den inledande fasen består i att plocka isär. Utvändigt handlar det dels om att montera bort lister och plåtklädsel, dels att avlägsna takpappen.

Vartefter vagnens plåtklädsel monterats bort konstateras att trästommen är mest skadad vid de öppningsbara fönstren. I övrigt syns positiva tecken, när den första sektionen mellan två fönster togs bort visade det sig att virket tycks vara helt oskadat bakom den plåten.

Andra aktuella arbeten är att montera bort lanterninens fönster och invändig sanering, det senare då vagnen har varit försedd med kamin och inte minst den brandsäkra golvbeläggningen måste tas bort.

Eftersom C 1302 saknar allting under ramen är det en hel del saker som måste kompletteras. En avställd BLJ N-vagn (nr 183) kommer att få donera hjul, lagerboxar, lagergafflar, koppel, säkerhetskedjor och eventuellt annat som sitter under vagnen till C 1302. Intressant är att denna N-vagn ursprungligen kommer från just KBJ där den hade nummer 1386!

C 1302 kan tillsammans med lok 4 och en annan N-vagn med ursprunget på KBJ som JTJ också har, så småningom bilda ett litet smålandståg. Annars passar ju C 1302 ypperligt till JTJs övriga två-axliga passagerarvagnar.

Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/g61NZDcl.jpg[/img]

JTJ: Renoveringen av KBJ C 1302

av Ante Svensson II, Thursday, November 23, 2017, 12:40 (2339 dagar sedan) @ Rikard Johanson

JTJs stora vagnprojekt just nu är renoveringen av korgen till Kalmar-Berga Järnväg C 1302. Den inledande fasen består i att plocka isär. Utvändigt handlar det dels om att montera bort lister och plåtklädsel, dels att avlägsna takpappen.

Vartefter vagnens plåtklädsel monterats bort konstateras att trästommen är mest skadad vid de öppningsbara fönstren. I övrigt syns positiva tecken, när den första sektionen mellan två fönster togs bort visade det sig att virket tycks vara helt oskadat bakom den plåten.

Andra aktuella arbeten är att montera bort lanterninens fönster och invändig sanering, det senare då vagnen har varit försedd med kamin och inte minst den brandsäkra golvbeläggningen måste tas bort.

Eftersom C 1302 saknar allting under ramen är det en hel del saker som måste kompletteras. En avställd BLJ N-vagn (nr 183) kommer att få donera hjul, lagerboxar, lagergafflar, koppel, säkerhetskedjor och eventuellt annat som sitter under vagnen till C 1302. Intressant är att denna N-vagn ursprungligen kommer från just KBJ där den hade nummer 1386!

C 1302 kan tillsammans med lok 4 och en annan N-vagn med ursprunget på KBJ som JTJ också har, så småningom bilda ett litet smålandståg. Annars passar ju C 1302 ypperligt till JTJs övriga två-axliga passagerarvagnar.

Foto: Kjell Ollashed
[img]http://i.imgur.com/g61NZDcl.jpg[/img]

Spännande! Det här med öppningsbara fönster och vattenskador känns igen från GHJ-renoveringarna av GJ C 44 och SJ Cp 407. Det som känns lite otroligt med 1302 är att så många detaljer finns kvar. Plus ramen! På Gotland är alltid ramen borta på personvagnskorgarna medan godsvagnarna har den kvar.

Roligt att föreningar fortfarande kan trolla fram försvunna fordon. Det här är kul!

Ante Svensson

JTJ: Renoveringen av KBJ C 1302

av Granis, Thursday, November 23, 2017, 13:45 (2339 dagar sedan) @ Rikard Johanson

C 1302 kan tillsammans med lok 4 och en annan N-vagn med ursprunget på KBJ som JTJ också har, så småningom bilda ett litet smålandståg.

... och så har vi ju ångloket KBJ 5 NANNA också.

/ L G ;-)