GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå: (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Tuesday, November 28, 2017, 22:17 (2340 dagar sedan)

Nu när vi på allvar börjat rota i korgen framträder en alltmer tydlig bild av hur motorvagnen en gång såg ut. Eftersom korgen tydligen bara målades om en gång efter järnvägstiden invändigt så behöver man inte skrapa bort en massa tjocka färglager för att komma ned till ursprunget.

[img]http://www.gotlandstaget.se/wp-content/uploads/2017/11/171125_01-768x576.jpg[/img]

Korgen var invändigt målad i ekimitation och var så ända fram till slopningen 1940. Efter placeringen i Gottåsa målades korgen vit eller grå invändigt. Bakom lister etc. kikar originalfärgen fram.

[img]http://www.gotlandstaget.se/wp-content/uploads/2017/11/171125_02-450x600.jpg[/img]

I korgens bakre del finns en mellanvägg kvar. I ångvagnen var det mellanvägg mellan 1 och 3 klass. I motorvagnen fanns en stor och en liten 3 klasskupé. När vi avlägsnade en del som inte var från järnvägstiden framkom att väggen varit dubbel och haft skjutdörr. Märken efter upphängningen syns.

[img]http://www.gotlandstaget.se/wp-content/uploads/2017/11/171125_03-450x600.jpg[/img]

Originaldörren ut till bakre plattformen sitter kvar igensatt. Den är idag täckt med plåt.

[img]http://www.gotlandstaget.se/wp-content/uploads/2017/11/171125_04-450x600.jpg[/img]

Värme under motorvagnstiden kom från motorn. Utmed långväggarna kan man se hål efter varmvattenledningen till värmen.

[img]http://www.gotlandstaget.se/wp-content/uploads/2017/11/171125_05-768x576.jpg[/img]

Framför toaletten finns ett litet utrymme som "blivit över" när korgen blev tvättstuga och därför sattes igen. Här finns originalfärgen på panelen kvar. Under motorvagnstiden stod förarens stol här med ryggen mot väggen i bild.

Hela tiden upptäcker vi nya saker. Innan vi började rota i korgen hade vi funderingar kring vilka färger den haft invändigt, t.ex. ek eller en modernare ljusgrå nyans? Nu vet vi svaret. Den här formen av detektivarbete är stimulerande och meningen är att den samlade dokumentationen ska vara underlag för renoveringen. Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av ak44, Tuesday, November 28, 2017, 23:04 (2340 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Så den här bruna panelväggen som man ser nästan som en liggande yta, är alltså en lodrätt vägg?
Kommer förarutrymmet att bli plåtklätt på utsidan som dom gamla bilderna visar, eller blir det träpanel där också?

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ante Svensson II, Wednesday, November 29, 2017, 00:02 (2340 dagar sedan) @ ak44

Så den här bruna panelväggen som man ser nästan som en liggande yta, är alltså en lodrätt vägg?
Kommer förarutrymmet att bli plåtklätt på utsidan som dom gamla bilderna visar, eller blir det träpanel där också?

Jo, det är en stående vägg fotad genom ett hål i golvet. Träväggen från tvättstugan, som dolde utrymmet satt då kvar. Den är nu avlägsnad och man ser väggen i detalj.

Förarutrymmet kommer att bli helt enligt bilderna från 30-talet, plåt med förstorade fönster vid förarplats.

Ante

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av K Lemming, Tuesday, November 28, 2017, 23:19 (2340 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ

Jag har ett svagt minne av att ha sett en interörbild någonstans, dock minns jag inte om den isåfall visade träbänkar eller stoppade soffor. Kan det möjligen ha varit i något äldre nummer av AGJ's Jernvägsnytt?

Väldigt kul att ni lyckats hitta och rädda denna korg, ska bli intressant att följa ert arbete med den.

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Gunnar Håkansson, Wednesday, November 29, 2017, 08:47 (2339 dagar sedan) @ K Lemming

Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ


Jag har ett svagt minne av att ha sett en interörbild någonstans, dock minns jag inte om den isåfall visade träbänkar eller stoppade soffor. Kan det möjligen ha varit i något äldre nummer av AGJ's Jernvägsnytt?

Väldigt kul att ni lyckats hitta och rädda denna korg, ska bli intressant att följa ert arbete med den.

I högreklassutrymmet var det givetvis stoppade säten. I lägreklassutrymmet var det förmodligen träbänkar. Jag var dock inte med på den tiden, så jag kan inte veta säkert.

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ante Svensson II, Wednesday, November 29, 2017, 10:23 (2339 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ


Jag har ett svagt minne av att ha sett en interörbild någonstans, dock minns jag inte om den isåfall visade träbänkar eller stoppade soffor. Kan det möjligen ha varit i något äldre nummer av AGJ's Jernvägsnytt?

Väldigt kul att ni lyckats hitta och rädda denna korg, ska bli intressant att följa ert arbete med den.


I högreklassutrymmet var det givetvis stoppade säten. I lägreklassutrymmet var det förmodligen träbänkar. Jag var dock inte med på den tiden, så jag kan inte veta säkert.

Troligen stämmer detta för ångvagnen AC 10. Men 1 klass försvann efter ombyggnaden 1932 och den utvidgade resandeavdelningen hade enbart 3 klass. Frågan är om hela vagnen då fick träbänkar eller stoppade säten?

Ante

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Gunnar Håkansson, Wednesday, November 29, 2017, 11:59 (2339 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ


Jag har ett svagt minne av att ha sett en interörbild någonstans, dock minns jag inte om den isåfall visade träbänkar eller stoppade soffor. Kan det möjligen ha varit i något äldre nummer av AGJ's Jernvägsnytt?

Väldigt kul att ni lyckats hitta och rädda denna korg, ska bli intressant att följa ert arbete med den.


I högreklassutrymmet var det givetvis stoppade säten. I lägreklassutrymmet var det förmodligen träbänkar. Jag var dock inte med på den tiden, så jag kan inte veta säkert.


Troligen stämmer detta för ångvagnen AC 10. Men 1 klass försvann efter ombyggnaden 1932 och den utvidgade resandeavdelningen hade enbart 3 klass. Frågan är om hela vagnen då fick träbänkar eller stoppade säten?

Ante

Vid nedklassning brukade normalt gammal inredning få finnas kvar utan ändring.
Gunnar Håkansson

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ante Svensson II, Wednesday, November 29, 2017, 13:09 (2339 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Det vi fortfarande funderar över (egentligen funderar vi över massor av saker!) är vilken typ av inredning vagnen haft? Träsoffor eller någon form av stoppade säten?

Ante Svensson GHJ


Jag har ett svagt minne av att ha sett en interörbild någonstans, dock minns jag inte om den isåfall visade träbänkar eller stoppade soffor. Kan det möjligen ha varit i något äldre nummer av AGJ's Jernvägsnytt?

Väldigt kul att ni lyckats hitta och rädda denna korg, ska bli intressant att följa ert arbete med den.


I högreklassutrymmet var det givetvis stoppade säten. I lägreklassutrymmet var det förmodligen träbänkar. Jag var dock inte med på den tiden, så jag kan inte veta säkert.


Troligen stämmer detta för ångvagnen AC 10. Men 1 klass försvann efter ombyggnaden 1932 och den utvidgade resandeavdelningen hade enbart 3 klass. Frågan är om hela vagnen då fick träbänkar eller stoppade säten?

Ante


Vid nedklassning brukade normalt gammal inredning få finnas kvar utan ändring.
Gunnar Håkansson

Fast i det här fallet byggdes f d 1 klasskupén ut eftersom föraravdelningen i ångvagnen togs bort. Samtidig ändras littera från AC till XC. Tittar man på bilder av ångvagnen har resandeavdelningen två fönster medan motorvagnen har tre. Det talar för att de gamla 1 klassofforna togs bort, annars hade man haft en halv kupé med gammal 1 klassinredning och en halv med 3 klass. Ingen mellanvägg fanns nämligen där. Jag tror att man satte in samma typ av inredning i hela vagnen. Annars håller jag med, GJ:s AC-vagnar klassades ned tull litt BC utan att något förändrades invändigt.

Ante

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ulf Diehl, Wednesday, November 29, 2017, 22:13 (2339 dagar sedan) @ Ante Svensson II

När jag besökte KVAB omkring 1962 fick jag den bästa ritningen de kunde uppbringa av vagnen i 1:10 men vid efterföljande granskning och jämförelse av foton framkom att ritningen endast var en förslagsritning för ombyggnaden och inte stämde med den slutliga ombyggnaden i många detaljer. Den torde dock innehålla rätt många detaljer som verkligen blev utförda.
Ritningen överlämnades i våras till Sveriges Järnvägsmuseum/Lennart Lundgren för avfotografering där Ante säkert kan få en kopia.
Ulf Diehl

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ante Svensson II, Thursday, November 30, 2017, 00:39 (2339 dagar sedan) @ Ulf Diehl

När jag besökte KVAB omkring 1962 fick jag den bästa ritningen de kunde uppbringa av vagnen i 1:10 men vid efterföljande granskning och jämförelse av foton framkom att ritningen endast var en förslagsritning för ombyggnaden och inte stämde med den slutliga ombyggnaden i många detaljer. Den torde dock innehålla rätt många detaljer som verkligen blev utförda.
Ritningen överlämnades i våras till Sveriges Järnvägsmuseum/Lennart Lundgren för avfotografering där Ante säkert kan få en kopia.
Ulf Diehl

Tack för den upplysningen!

Ante

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av ak44, Friday, December 01, 2017, 23:22 (2337 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Jag tittar på hemsidan på bilder med MÅJ XC 10. I fronten sitter någon form av "stötfångare" som hänger ner från motorkåpan. Är det fästen för snöplogar eller något annat? Kommer det att bli nya sådana?

GHJ: MÅJ XC 10 på detaljnivå:

av Ante Svensson II, Sunday, December 03, 2017, 12:22 (2335 dagar sedan) @ ak44

Jag tittar på hemsidan på bilder med MÅJ XC 10. I fronten sitter någon form av "stötfångare" som hänger ner från motorkåpan. Är det fästen för snöplogar eller något annat? Kommer det att bli nya sådana?

Jo det blir det. Det är väl fråga om mycket simpla banröjare. Huruvida det är lämpligt att sätta plogar på dessa låter jag vara osagt, känns lite bräckliga för det...

Ante