GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - finns något ex kvar? (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Wednesday, November 29, 2017, 16:42 (2311 dagar sedan)

I Skarvjärnet nr 20 publicerade jag nå'n gång på sjuttiotalet en liten artikel med tillhörande ritning om GDG:s totalt 80 vagnar från Bautzen, levererade 1944.

Nu, fyrtio år senare, är det dags att omsätta artikeln i en modell men då ritningen utvisar fel axelavstånd skulle det vara mycket värdefullt att få göra en kontrollmätning även av övriga mått.

Min undran är därför: finns något exemplar bevarat hos någon museiförening? Måhända har BJs någon kvar?

(En vagn finns hos mfGDJ c:a 800 meter från min bostad men den befinner sig på det "Sperrgebiet" som numera omger linjer och bangårdar och för vilket tillstånd från infrastrukturministern, EU:s granskningsnämnd samt Donald Trump krävs, kanske även utdrag ur Belastningsregistret.)

Olle S

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - finns något ex kvar?

av BD, Wednesday, November 29, 2017, 17:08 (2311 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

I Skarvjärnet nr 20 publicerade jag nå'n gång på sjuttiotalet en liten artikel med tillhörande ritning om GDG:s totalt 80 vagnar från Bautzen, levererade 1944.

Nu, fyrtio år senare, är det dags att omsätta artikeln i en modell men då ritningen utvisar fel axelavstånd skulle det vara mycket värdefullt att få göra en kontrollmätning även av övriga mått.

Min undran är därför: finns något exemplar bevarat hos någon museiförening? Måhända har BJs någon kvar?

(En vagn finns hos mfGDJ c:a 800 meter från min bostad men den befinner sig på det "Sperrgebiet" som numera omger linjer och bangårdar och för vilket tillstånd från infrastrukturministern, EU:s granskningsnämnd samt Donald Trump krävs, kanske även utdrag ur Belastningsregistret.)

Olle S

SÅS lär ha ett exemplar.

Tyskbyggda O-vagnar i Västberga

av Carl-Erik Olsson, Saturday, December 02, 2017, 18:14 (2308 dagar sedan) @ BD

I Skarvjärnet nr 20 publicerade jag nå'n gång på sjuttiotalet en liten artikel med tillhörande ritning om GDG:s totalt 80 vagnar från Bautzen, levererade 1944.

Nu, fyrtio år senare, är det dags att omsätta artikeln i en modell men då ritningen utvisar fel axelavstånd skulle det vara mycket värdefullt att få göra en kontrollmätning även av övriga mått.

Min undran är därför: finns något exemplar bevarat hos någon museiförening? Måhända har BJs någon kvar?

(En vagn finns hos mfGDJ c:a 800 meter från min bostad men den befinner sig på det "Sperrgebiet" som numera omger linjer och bangårdar och för vilket tillstånd från infrastrukturministern, EU:s granskningsnämnd samt Donald Trump krävs, kanske även utdrag ur Belastningsregistret.)

Olle S


SÅS lär ha ett exemplar.

Nä, BJ 3915 stod som spårgravsutfyllnad i dåvarande ASG-terminalen i kvarteret bortom SÅS-spåren i Västberga, men övertogs av SKÅJ tillsammans med ett antal vanliga SJ-O-vagnar där. Efter identifiering kunde den sedan tillföras BJs istället.
SÅS har däremot en annan BJ-flakvagn, Oss 6947, troligen hittad som bangårdsvagn i Hagalund av den tidigare godsvagnsägaren C B Sandberg innan den köptes av SÅS. Men denna är tillverkad av Wismar 1925 och är av nästan SJ-Os-format, den är 9,1m lång och saknar både spännstag och broms.
KKG-broms har däremot systervagnen 6850 från samma leverans som möjligen finns kvar hos BJs på Lärje efter några år hos FVJ i Klippan och ytterligare några år på industrispår i Helsingborg i väntan på transport efter slopning som privatvagn, den upptäcktes hos Elektrokoppar därstädes av undertecknad 4 juli 1977.
/CEO

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - finns något ex kvar?

av morrgan, Wednesday, November 29, 2017, 17:13 (2311 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

BJs äger vagn BJ O 3915 alias EU-nr: 43 74 3720 915-2. finns att beskåda i godsvagnssamlingen i Karlsvik.

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - finns något ex kvar?

av Sven A, Wednesday, November 29, 2017, 22:09 (2311 dagar sedan) @ morrgan

Eftersom en del är anti mot Facebook, tar jag och lägger in Morrgans bild.

[image]

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - guschelov finns ett ex kvar!

av Olle Sundstrom, Thursday, November 30, 2017, 12:10 (2310 dagar sedan) @ morrgan

Tack för hugnesamt besked!

I min - visserligen högst inskränkta - världsbild finns två Karlsvik.

Jag börjar med det ur lokalpatriotisk synvinkel mest närliggande, nämligen byn intill Olsbacka, 12 km SV om Falun på f. d. FVJ. Med all sannolikhet åsyftas dock ej den platsen.

Det andra Karlsvik som kommer för mig är orten mitt emot Notviken, V om Luleå. Med /nästan/ all sannolikhet åsyftas ej heller den orten.

Så var ligger "Karlsvik BJs"?

Tack på förhand

Olle S

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - guschelov finns ett ex kvar!

av morrgan, Thursday, November 30, 2017, 12:46 (2310 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Malmbanans vänner har vagnen på. långtidslån för att visa upp den första "helsvetsade" vagnen.

GDG Bautzenbyggda O(u)-vagnar - guschelov finns ett ex kvar!

av Bertil Bengtsson, Thursday, November 30, 2017, 19:05 (2310 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

I Sala fanns Om 361 8 241-4. Jag har foton av den. Finns den inte kvar?
Berra