Kabelplogvagn Efd 1110 (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Wednesday, November 29, 2017, 16:56 (2338 dagar sedan)

För cirka 35 år sedan fotograferade jag i Oxelösunds hamn märklig vagn med enklast tänkbara överrede (tråg för bottenlossning), upplagt på Bettendorfboggier. Vagnen gick i intern trafik mellan hamnen och Centrifugalrör med koks.

Bo Gyllenberg och jag hade viss skriftväxling om dessa boggiers ursprung men vi kom aldrig till något slutgiltigt svar.

Men så igår: Jag letade efter någon uppgift i Koponen/Rönns bok Tjänstevagnar och si på fan, på sidan 23 finns två bilder av rubr. vagn.

På det äldre fotot (20/30-tal) kan man se ett typiskt "Bettendorfboggilagerboxlock" under det att vagnen på det senare fotot från 1971 har begåvats med svenska m/46. Törs någon ha en åsikt om det är plogvagnens ursprungliga boggier som kom under Centrifugalrörsvagnen?

Spänningen är olidlig!!

Olle S

Kabelplogvagn Efd 1110!Foton?

av Merlin, Wednesday, November 29, 2017, 17:10 (2338 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

För cirka 35 år sedan fotograferade jag i Oxelösunds hamn märklig vagn med enklast tänkbara överrede (tråg för bottenlossning), upplagt på Bettendorfboggier. Vagnen gick i intern trafik mellan hamnen och Centrifugalrör med koks.

Bo Gyllenberg och jag hade viss skriftväxling om dessa boggiers ursprung men vi kom aldrig till något slutgiltigt svar.

Men så igår: Jag letade efter någon uppgift i Koponen/Rönns bok Tjänstevagnar och si på fan, på sidan 23 finns två bilder av rubr. vagn.

På det äldre fotot (20/30-tal) kan man se ett typiskt "Bettendorfboggilagerboxlock" under det att vagnen på det senare fotot från 1971 har begåvats med svenska m/46. Törs någon ha en åsikt om det är plogvagnens ursprungliga boggier som kom under Centrifugalrörsvagnen?

Spänningen är olidlig!!

Olle S

Foton?

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild enligt önskan

av BD, Wednesday, November 29, 2017, 18:29 (2338 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

[image]

En vanlig dåtida amerikansk Arch-Bar boggi (Plattjärnsboggi).

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild enligt önskan

av Svante Andersson, Wednesday, November 29, 2017, 19:12 (2338 dagar sedan) @ BD

[image]

En vanlig dåtida amerikansk Arch-Bar boggi (Plattjärnsboggi).

Det Olle försöker identifiera genom är de klassiska lagerboxlocken för glidlagren. Men de var precis likadana på gjutna Bettendorfboggier och älltså inte en särskiljande faktor i fallet. Snarare tvärt om... en av de fåtaliga likheterna!

SA

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av Olle Sundstrom, Thursday, November 30, 2017, 12:21 (2338 dagar sedan) @ Svante Andersson

O en så'n fadäs, en så'n ärkefadäs! Det vet väl minsta junior-SJK:are att lagerboxlocken på Arch Bar och Bettendorf är likadana!

Detta blir en bitter kalk att svälja. Hur ska jag våga visa mig i Västerås igen?

En botfärdig godsvagnologie studerande.

PS.: Men frågan kvarstår: Vars (som man säger i London/Västerbotten) kom koksvagnens Bettendorfboggier ifrån?

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av Svante Andersson, Thursday, November 30, 2017, 16:35 (2337 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Detta blir en bitter kalk att svälja. Hur ska jag våga visa mig i Västerås igen?

Vissa personer blir intew portade för sådana småskaer..


PS.: Men frågan kvarstår: Vars (som man säger i London/Västerbotten) kom koksvagnens Bettendorfboggier ifrån?

Tja... finns nog mer än i USA infödda Bettendorfliknande boggier. I västra kontinentala Europa var det en tid ganska vanligt med liknande gjutna boggier och hela forna Sovietunionen tillsammans med Kina har nog fler sådana boggier i drift idag än vad USA hade vid ett och samma tillfälle under historiens gång.

Sedan hittar du sådant i Australien, Sydamerika, Afrika... det bara kryllar av den grundmodellen av boggier!

SA

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av Kjell Friberg, Thursday, November 30, 2017, 22:56 (2337 dagar sedan) @ Svante Andersson

Dessutom "importerades" ett stort antal vagnar med dverse boggityper (Archbar, Bettendorf m fl) från USA via Normandie och kringliggande områden med början i juni 1944. Efter avslutad krigstjänst spreds dessa vagnar över hela Europa. En av dem blev internvagn hos Motala Verkstad och det är inte helt osannolikt att sådana vagnar fick utgöra grundmaterial till koksvagnar i Oxelösund (det fanns fler än en).

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av el_vikingo, Friday, December 01, 2017, 00:26 (2337 dagar sedan) @ Kjell Friberg

I samband med första världskriget kom ett stort antal boggi-godsvagnar till Frankrike från USA / Canada, s k TP-vagnar.
//HH

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av Kjell Friberg, Friday, December 01, 2017, 13:50 (2337 dagar sedan) @ el_vikingo

Liknande skedde vid Andra Världskriget. Vagnen hos Motala Verkstad var för övrigt tillverkad just 1944.

Centrifugalrörs bettendorfboggivagn

av Olle Sundstrom, Friday, December 01, 2017, 15:39 (2336 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hrr Andersson och Friberg!

Att amerikanarna överförde stora mängder rullande materiel till Europa är välkänt t. o. m. av mig men att Motala Vst tillverkade vg för C-rör är ju den c e n t r a l a nyheten i sammanhanget. (Denna uppgift har dessutom vidimerats av ytterligare en källa.)

Utmärkt, då är detta mysterium löst. Synd bara att gåtan hann orsaka mig 35 år av svår vånda och nästintill olidligt själsligt lidande...

OS

Centrifugalrörs bettendorfboggivagn

av Ola Almquist, Friday, December 01, 2017, 20:09 (2336 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hrr Andersson och Friberg!

Att amerikanarna överförde stora mängder rullande materiel till Europa är välkänt t. o. m. av mig men att Motala Vst tillverkade vg för C-rör är ju den c e n t r a l a nyheten i sammanhanget. (Denna uppgift har dessutom vidimerats av ytterligare en källa.)

Utmärkt, då är detta mysterium löst. Synd bara att gåtan hann orsaka mig 35 år av svår vånda och nästintill olidligt själsligt lidande...

OS

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt ovanståend. Menar du att MV skulle ha tillverkat vagnar för OJA/Centrifugalrör? Det är inte omöjligt men jag kan inte utläsa detta ur Kjell Fribergs inlägg. Däremot ägde MV en vagn med de aktuella boggierna. Var det inte den som senare hamnade vid High Chaparral?
MV tillverkade en hel del skumma produkter. Sök t.ex. på Oxelösund eller transportvagn.
Motala Industrimuseums bildarkiv

M.v.h.
Ola

Centrifugalrörs bettendorfboggivagn

av Olle Sundstrom, Saturday, December 02, 2017, 19:46 (2335 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nä, egentligen inte jag heller. Men likt den drunknande som i sjönöd mittsjöss Atlanten griper efter varje halmstrå (som endast sparsamt torde finnas tillhands å nämnda position) tillät jag mig ta fasta på Kjell F:s första inlägg och tolkar det som att MV förutom att kanske eventuellt tillhandahålla material för C-rörs boggivagn sedan även tillverkade vagnen. Och i likhet med dagens förkärlek för alternative facts vill jag tro att C-rörsvagnens boggiers ursprung nu är klarlagt.

Men för att vara helt ärlig gnager vetskapen om att ytterligare ett i omlopp varande alternative fact anger boggiernas proveniens till Surahammars Bruk. Så vad gör man? Jo, man tar fram fotot av C-rörsvagnen och bygger den i modell, givandes själva tjullebussingen i varifrån boggierna kom. Klart slut från Falun!

Olle S

Kabelplogvagn Efd 1110 Boggibild /AVBÖN!

av BD, Friday, December 01, 2017, 16:57 (2336 dagar sedan) @ el_vikingo

I samband med första världskriget kom ett stort antal boggi-godsvagnar till Frankrike från USA / Canada, s k TP-vagnar.
//HH

TP-vagnarna hade plattjärnsboggier s k Arch-Bar.

Lokekrade hjul ersatt kokillgjutna

av BD, Thursday, November 30, 2017, 11:10 (2338 dagar sedan) @ BD

[image]

En vanlig dåtida amerikansk Arch-Bar boggi (Plattjärnsboggi).

Noterar att SJ ersatt de kokillgjutna originalhelhjulen med lokekrade stålgjutna hjulstommar med hjulringar. På originalhjulens insidor syntes skrift med upphöjda bokstäver.
Troligt är att SJ inte hade några skiv- eller stjärnekerhjul i lämplig dimension att ersätta de utslitna originalhjulen som inte gick att ringa om.
I stället tog man till hjul som antagligen stammar från ett skrotat ånglok. Hjulstommen verkar att ha åtta ekrar.