Ur A Erikssons annotationsbok december 1947 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Friday, December 01, 2017, 11:48 (2336 dagar sedan)

December 1947

[i]Biträdestjänst Vännäs.
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
Tåg 4394 körs ibland med Hg, även med Dk. Inte många inställda tåg under julen. A E tillbringar julafton i Långsele. Minst 5 st Hg i Vännäs den här tiden. Avslitet koppel 18 dec. Många förseningar.[/i]


1 dec
tåg [b]4394[/b]
Vännäs 3.37/4.54, förare 1 Bäckström, lok [b]Hg 656[/b]
- Jörn 7.17/7.32, 45 min sen

tåg [b]6707[/b]
Jörn 13.02/15.20, förare 3 Gustafsson, lok [b]Dg 360[/b]
- Vännäs 19.25/20.05, 25 min sen

2 dec
tåg [b]8621[/b]
Vännäs 4.55/6.30, förare 3 Gustafsson, lok [b]Hg 661[/b]
lokfel i Hörnsjö, /F o B/
- Mellansel 14.20/14.35, 1 tim 35 min sen

tåg [b]8623[/b]
Mellansel 16.12/17.35, förare Rissler, lok [b]Hg 659[/b]
- Långsele 21.03/21.45, 45 min sen

3 dec
tåg [b]22[/b]
Långsele 4.40/6.24, förare Rissler, lok [b]M 607[/b]
- Vännäs 9.31/9.46, 42 min sen.

5 dec
tåg [b]22[/b]
Vännäs 8.37/9.50, förare Grönberg, lok [b]M 617[/b]
- Jörn 12.14/12.29, 51 min sen

tåg [b]93[/b]
Jörn 21.54/22.32, förare Vesterlund, lok [b]M 617[/b]
- Vännäs 0.44/0.59, 10 min sen

6 dec
tåg [b]4353[/b]
Vännäs 21.33/23.03, förare Sandgren, lok [b]M 613[/b]
- Långsele 5.40/7.11, 2 tim 30 min sen.

7 dec
tåg [b]4350[/b]
Långsele 16.30, förare 3 Gustafsson, lok [b]M 606[/b]
- Vännäs 20.34/21.37, 1 tim 31 min sen

8 dec
tåg [b]6763[/b]
Vännäs 8.30/10.20, förare 2 Lindberg, lok [b]E2 1072[/b]
- Umeå 11.19
växl Umeå 11.20-15.00

tåg [b]6764[/b]
Umeå 15.00/15.58, förare 2 Lindberg, lok [b]E2 1072[/b]
- Vännäs 17.20/18.20

10 dec
tåg [b]6056[/b]
Vännäs 16.17/17.31, förare Nyman, lok [b]M 604[/b]
- Jörn 20.52/21.07

11 dec
tåg [b]8601[/b]
Jörn 5.58/7.59, förare 5 Olsson, lok [b]Dg 362[/b]
- Vännäs 16.26/17.36, ca 1 tim 20 min sen.

12 dec
tåg [b]4394[/b]
Vännäs 3.37/4.58, förare 2 Nyberg, lok [b]Hg 657[/b]
- Jörn 8.16/8.31, 1 tim 44 min sen

tåg [b]6707[/b]
Jörn 13.52/15.20, förare 3 Gustafsson, lok [b]Hg 662[/b]
/kopplat med 6057 Bastuträsk-Hällnäs, med 6719 Hällnäs-Vännäs/
- Vännäs 20.40/21.20, 1 tim 40 min sen.

16 dec
tåg [b]22[/b]
Vännäs 8.37/9.20, förare Grönberg, lok [b]M 615[/b]
- Jörn 11.26/11.41, 3 min sen

tåg [b]93[/b]
Jörn 21.54/22.32, förare 2 Roos, lok [b]M 615[/b]
- Vännäs 0.48/1.04, 15 min sen.

17 dec
tåg [b]4353[/b]
Vännäs 21.33/23.00, förare Sandgren,, lok [b]M 613[/b]
- Långsele 3.41/5.12, 31 min sen

18 dec
tåg [b]4350[/b] ändrat till [b]6710[/b]
Långsele 14.03/16.07, förare 9 Nilsson, lok [b]M 604[/b]
/slet av koppel Österås-Forsmo/
- Vännäs 22.40/23.01, 3 tim 10 min sen

19 dec
tåg [b]6763[/b]
Vännäs 8.30/11.05, förare Bodén, lok [b]E2 956[/b]
- Umeå 11.45
växl Umeå 11.45-15.10

tåg [b]6764[/b]
Umeå 16.12, förare Bodén, lok [b]E2 956[/b]
- Vännäs 17.20/18.20

21 dec
tåg [b]6056[/b]
Vännäs 16.17/19.25, förare 5 Gustafsson, lok [b]M 605[/b]
- Jörn 23.32/23.47, 3 tim 40 min sen

22 dec
tåg [b]8601[/b]
Jörn 5.58/8.54, förare Lundman, lok [b]Dg 360[/b]
- Vännäs 15.48/16.58, 42 min sen

23 dec
tåg [b]4394[/b]
Vännäs 3.37/4.34, förare Lange, lok [b]Dk 401[/b]
- Jörn 6.42/6.57, 10 min sen

tåg [b]6707[/b]
Jörn 13.52/16.15, förare 3 Gustafsson, lok [b]Dg 365[/b]
Bastuträsk,/ nummerbyte till [b]6057[/b]/
- Vännäs 20.32/21.12, 1 tim 32 min sen

24 dec
tåg [b]8621[/b]
Vännäs 4.55/7.20, förare 3 Gustafsson, lok [b]Dg 365[/b]
- Mellansel 12.45/13.00

tåg [b]8623[/b]
Mellansel 16.12/17.00, förare Krusö, lok [b]Hg 656[/b]
- Långsele 18.37,; (julafton i Långsele!!)

25 dec
tåg [b]22[/b]
Långsele 4.41/ , förare Krusö, lok [b]M 607[/b]
- Vännäs 9.40/10.31, 1 tim 42 min sen

28 dec
tåg 4353 inställt

29 dec
pass tåg 2491 Vännäs 6.30 - Långsele 11.20
tåg [b]4350[/b]
Långsele 13.43/16.21, förare 3 Gustafsson, lok [b]M 616[/b]
- Vännäs 22.22/22.37, 2 tim 46 min sen

30 dec
tåg [b]6763[/b]
Vännäs 8.33/11.40, förare 2 Forsgren, lok [b]E2 956[/b]
- Umeå 12.20

tåg [b]6764[/b]
Umeå 15.32, förare 2 Forsgren, lok [b]E2 956[/b]
- Vännäs 17.30/18.20

Därmed slutar denna avdelning helt. Åren 1948 – 1957 har jag redan lagt ut.
Tack för intresset. Samlat finns alla år att läsa på https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home/

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Mattias Jansson, Friday, December 01, 2017, 12:09 (2336 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

December 1947

[i]Biträdestjänst Vännäs.
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
Tåg 4394 körs ibland med Hg, även med Dk. Inte många inställda tåg under julen. A E tillbringar julafton i Långsele. Minst 5 st Hg i Vännäs den här tiden. Avslitet koppel 18 dec. Många förseningar.[/i]

Första serien Hg-lok levererades just 1947 så de var alltså splitternya vid den här tiden.


Därmed slutar denna avdelning helt. Åren 1948 – 1957 har jag redan lagt ut.
Tack för intresset. Samlat finns alla år att läsa på https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home/

Det här är den sortens vardagsinformation på mikronivå som ibland bedöms som ointressant och därför hamnar i papperskorgen. Och visst, det går inte att spara allting från det förflutna, men detta har varit riktigt intressant att följa. Särskilt de rätt tydliga skiftena, som hur snabbt L-loken ersattes när S1 kom, eller hur T21-loken dök upp, eller hur ångdriften försvann med T43-leveranserna. Sådant man kanske kan se översiktligt i en tabell av något slag, men det blir en illustration från en annan synvinkel på det här viset. Mycket givande, så stort tack!

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Staffan Eriksson, Friday, December 01, 2017, 21:04 (2336 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Det här är den sortens vardagsinformation på mikronivå som ibland bedöms som ointressant och därför hamnar i papperskorgen. Och visst, det går inte att spara allting från det förflutna, men detta har varit riktigt intressant att följa. Särskilt de rätt tydliga skiftena, som hur snabbt L-loken ersattes när S1 kom, eller hur T21-loken dök upp, eller hur ångdriften försvann med T43-leveranserna. Sådant man kanske kan se översiktligt i en tabell av något slag, men det blir en illustration från en annan synvinkel på det här viset. Mycket givande, så stort tack!

Jag har tyckt att det har varit intressant med arbetstider, (t ex förseningar som fanns även förr), personal, ex två lämpare, (var åkte dom?), storleken på tågen, ex vid nåt tillfälle lok+CF-vagn med tre personal. Inte särskilt ekonomiskt. Brådskande vagnar i extra tåg, militärtransporterna under kriget samt naturligtvis vilka lokindivider som användes.

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Per Ljungberg, Friday, December 01, 2017, 19:38 (2336 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Intressant att se att det fanns Dg-lok med så höga nummer. Själv har jag bara noterat Dg-lok med träkorg (om man undantar Dg2 som ju var ett experimentlok inför konstruktionen av Dm-loken). Enligt mitt str 77 från 1949 var högsta Dg-loksnummret 423 och högsta Ds-loksnummret 387. Lägsta Dk-loket var nr 291.
PLj

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Mattias Jansson, Friday, December 01, 2017, 20:02 (2336 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Intressant att se att det fanns Dg-lok med så höga nummer. Själv har jag bara noterat Dg-lok med träkorg (om man undantar Dg2 som ju var ett experimentlok inför konstruktionen av Dm-loken). Enligt mitt str 77 från 1949 var högsta Dg-loksnummret 423 och högsta Ds-loksnummret 387. Lägsta Dk-loket var nr 291.
PLj

De sista D-loken som levererades som Dg eller Ds (dvs med ursprunglig motortyp) var Ds 402-405 från Nohab, Dg 423 och Ds 424-428 från Falun, samt Ds 429 från Motala, alla 1936. De lok som levererades under senare delen av samma och var Dk från starten. Med ett par undantag där det dröjde längre så blev alla de här sena Dg och Ds uppgraderade till Dk redan under 1940-talets första år.

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Staffan Eriksson, Friday, December 01, 2017, 20:54 (2336 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Intressant att se att det fanns Dg-lok med så höga nummer. Själv har jag bara noterat Dg-lok med träkorg (om man undantar Dg2 som ju var ett experimentlok inför konstruktionen av Dm-loken). Enligt mitt str 77 från 1949 var högsta Dg-loksnummret 423 och högsta Ds-loksnummret 387. Lägsta Dk-loket var nr 291.
PLj

När det gäller elloken har jag bara tillgång till boken "Svenska ellok". Där finns bara litt vid leverans, och det är det jag gått efter eftersom det anges bara loknummer. Om loken har blivit ombyggda fram till noteringarna har jag inte vetskap om.

Ur A Erikssons annotationsbok december 1947

av Mattias Jansson, Friday, December 01, 2017, 22:34 (2336 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Intressant att se att det fanns Dg-lok med så höga nummer. Själv har jag bara noterat Dg-lok med träkorg (om man undantar Dg2 som ju var ett experimentlok inför konstruktionen av Dm-loken). Enligt mitt str 77 från 1949 var högsta Dg-loksnummret 423 och högsta Ds-loksnummret 387. Lägsta Dk-loket var nr 291.
PLj


När det gäller elloken har jag bara tillgång till boken "Svenska ellok". Där finns bara litt vid leverans, och det är det jag gått efter eftersom det anges bara loknummer. Om loken har blivit ombyggda fram till noteringarna har jag inte vetskap om.

Nr 360 var i alla fall Dg 1947, inte ombyggt till Du förrän 1955, så den angivelsen är korrekt.