Signalbilden kör varsamt + försignal (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Friday, December 01, 2017, 20:26 (2332 dagar sedan)

I 1947 års säo hittade jag följande passus i §7, sektionen om försignaler:
fig d [som visar infartssignal med inbyggd utfartsförsignal] samtidigt som infartssignalen ovanför visar ett grönt fast sken, i undantagsfall två gröna fasta sken, visar utfartsförsignalen
grönt blinkljus varsamhet för tåg (utfartssignalen visar stopp)
ofärgat blinkljus: utfartssignalen visar kör.

Signalbilden två gröna + grön eller vit blink har uppenbarligen existerat någonstans.
Någon som har en aning om var, och under vilken tidsperiod?

SI

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Stefan Isaksson, Saturday, December 02, 2017, 09:39 (2331 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är det TGOJ:a Siemens-signaler du avser? Var dessa införda år 1947?

Dessutom kanske jag ska förtydliga att texten verkar avser högst vanliga 5-skenssignaler.

Vidare lystrar säo:n till det fulla namnet Säkerhetsordning vid Statens Järnvägars normalspåriga bandelar, så det är ingalunda givet att den nämner specialförhållanden vid en enskild järnväg. (Jo, jag vet mycket väl att SJ säo tillämpades vid enskilda järvägar också, mitt exemplar tycks för övrigt ha innehafts av någon på SSnJ)

Fler kandidater?

SI

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Christer Fredriksson, Saturday, December 02, 2017, 09:54 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Infarten till Frövi från Vedevåg mellan Röjen och Frövi.
Det var en signal med många lampor!

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Stefan Isaksson, Saturday, December 02, 2017, 10:29 (2331 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Förvisso ett tänkbart och logiskt ställe, malmtågen var väl definitivt en kategori tåg där det är lämpligt att försignalera klart igenom även på sidotågväg.

Men observera att en 5-skenssignal räcker, och sådana var ju inte helt ovanliga eftersom de normalt användes för att visa tre gröna, så antalet lyktor är tyvärr ingen säker indikation.

Dessutom stod den väl på en sträcka som aldrig kördes av SJ förare, så jag tvivlar på att just den signalen omnämnts i säo om den var det enda exemplet.

SI

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Rasmus Axelsson, Saturday, December 02, 2017, 10:45 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Förvisso ett tänkbart och logiskt ställe, malmtågen var väl definitivt en kategori tåg där det är lämpligt att försignalera klart igenom även på sidotågväg.

Möjligt. Jag har bara sett två gröna med blink en gång, vid körning genom Nyköping S från Norrköping mot Oxelösund.

Men observera att en 5-skenssignal räcker, och sådana var ju inte helt ovanliga eftersom de normalt användes för att visa tre gröna, så antalet lyktor är tyvärr ingen säker indikation.

Dessutom stod den väl på en sträcka som aldrig kördes av SJ förare, så jag tvivlar på att just den signalen omnämnts i säo om den var det enda exemplet.

SJ-förare (som jag själv till exempel) kunde få tilläggsutbildning på TGOJs system, men dessa signaler bör mycket riktigt inte ha funnits i SJs säo.

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Christer Fredriksson, Saturday, December 02, 2017, 11:30 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

På sträckan Röjen - Frövi framfördes inga malmtåg, bara rälsbussar, persontåg och godståg, alla med slutstation Frövi!

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Rasmus Axelsson, Saturday, December 02, 2017, 10:36 (2331 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Infarten till Frövi från Vedevåg mellan Röjen och Frövi.
Det var en signal med många lampor!

Sex sken va? Röd överst, grön, röd, grön, vit och nederst grönt. Apropå ingenting. Både två röda och tre gröna möjliga därmed.

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Rasmus Axelsson, Saturday, December 02, 2017, 10:31 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Är det TGOJ:a Siemens-signaler du avser? Var dessa införda år 1947?

Ja, men jag vet dessvärre inte om TGOJ tillämpade 1947 års SJ säo efter det att man införde CTC på 1950-talet, men gissningsvis måste det finnas ett samband dem emellan på ett eller annat sätt?

Signalbilden kör varsamt + försignal, TGOJ

av Gunnar Ekeving, Saturday, December 02, 2017, 10:48 (2331 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är det TGOJ:a Siemens-signaler du avser? Var dessa införda år 1947?


Ja, men jag vet dessvärre inte om TGOJ tillämpade 1947 års SJ säo efter det att man införde CTC på 1950-talet, men gissningsvis måste det finnas ett samband dem emellan på ett eller annat sätt?

siemens-signaler och CTC började införas på 1950-talet.

TGOJ tillämpade SJ säo 1947 fr o m november 1947. Undantag från föreskrifter i SJ säo fanns för TGOJ, men vad det gällde signaler handlade undantagen mest om att huvudsignaler vid en del lastplatser fick visa "kör" med blinkande grönt sken (vilket minskade gasförbrukningen och gjorde signalen lättare att upptäcka) [skrivelse från VoV till TGOJ den 20 oktober 1947, Riksarkivet]

Signalbilden kör varsamt + försignal, TGOJ

av Stefan Isaksson, Saturday, December 02, 2017, 10:55 (2331 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Undantaget blinkande grönt vid lastplats nämns inte i min säo, däremot nämns att signalerna undantagsvis kan visa blinkande rött. Även det gissningsvis för att spara gas.

SI

Blinkande grönt i huvudsignal

av Gunnar Ekeving, Saturday, December 02, 2017, 11:08 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Undantaget blinkande grönt vid lastplats nämns inte i min säo, däremot nämns att signalerna undantagsvis kan visa blinkande rött. Även det gissningsvis för att spara gas.

SI

Undantag för att visa "kör" med blinkande grönt gällde bara särskilt angivna driftplatser och fanns hos många banor. På TGOJ gällde det Dalkarlshyttan och Mälby, dock endast till 1948.

1948 skrev TGOJ så här till VoV:

[image]

Uppenbarligen passade man på att införa elektrisk signalbelysning istället för gas samtidigt som man ändrade från blinkande till fast sken.

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Stefan Isaksson, Saturday, December 02, 2017, 10:50 (2331 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Mitt exemplar av 1947 års säo har ändringstryck från 1951 inrättade för hand (inrättat 1954). Boken är med andra ord med säkerhet tryckt senast 1954, och texten jag refererar till avser med största sannolikhet förhållanden befintliga redan 1947.

Om TGOJ alls tillämpade 1947 års säo, skulle jag gissa att den fortsatte att tillämpas även efter införandet av CTC fast då tillsammans med en större bilaga med särskilda bestämmelser. Det hör till saken att i min säo ligger just en sådan bilaga giltig för SSnJ (som ju hade CTC redan före 1947). Fjärrblockeringsbestämmelserna fanns för övrigt i en särskild bilaga hos SJ fram till 1973, alltså även i 1959 års utgåva av säo.

Signalbilden kör varsamt + försignal

av ArneL, Saturday, December 02, 2017, 13:10 (2331 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Signalbilden två gröna + grön eller vit blink har uppenbarligen existerat någonstans.
Någon som har en aning om var, och under vilken tidsperiod?

SI

Jag vill minnas att norra infarten till Södertälje södra hade en speciell variant under 1970-talet:

- två gröna+blinkande grön+tablå-sjua.

Däremot förekom inte två gröna+vit blink, så vitt jag vet.

Detta infördes för att snabbt få undan pendeltåg från korsande tågvägar.

Se även Om Södertälje s.

/A

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Överkörmästaren, Saturday, December 02, 2017, 21:18 (2331 dagar sedan) @ Stefan J

I denna tråd finns en bild från infarten till Stockholm C vid Riddarholmen.
Kolla på tredje bilden, "Kör 40, vänta kör", eller?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=90720

Nä, det är väl motsvarigheten till dagens ”kör 80, vänta kör 40” med en grön och grön blink samt gul fast nederst som visas på den bilden.

Signalbilden kör varsamt + försignal

av Ulf Pålsson, Saturday, December 02, 2017, 23:30 (2330 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I denna tråd finns en bild från infarten till Stockholm C vid Riddarholmen.
Kolla på tredje bilden, "Kör 40, vänta kör", eller?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=90720


Nä, det är väl motsvarigheten till dagens ”kör 80, vänta kör 40” med en grön och grön blink samt gul fast nederst som visas på den bilden.

Ja, det är det signalbesked som sedan 1975 signaleras med 'en grön och två gröna blinkar'.
/up

Signalbilden kör varsamt + försignal, på SJ

av Ulf Pålsson, Saturday, December 02, 2017, 22:37 (2330 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I 1947 års säo hittade jag följande passus i §7, sektionen om försignaler:
fig d [som visar infartssignal med inbyggd utfartsförsignal] samtidigt som infartssignalen ovanför visar ett grönt fast sken, i undantagsfall två gröna fasta sken, visar utfartsförsignalen
grönt blinkljus varsamhet för tåg (utfartssignalen visar stopp)
ofärgat blinkljus: utfartssignalen visar kör.

Signalbilden två gröna + grön eller vit blink har uppenbarligen existerat någonstans.
Någon som har en aning om var, och under vilken tidsperiod?

SI

Redan i 1941 års säo infördes möjligheten att ha ”en å huvudljussignal för infart anbragt lyktanordning [utfartsförsignal], varmed kan visas grönt eller ofärgat blinkljus samtidigt som ett grönt fast sken – undantagsvis två eller tre gröna fasta – visas från infartssignalen ovanför anbragta lyktanordning”. Alltså försignalering med blinkande sken även tillsammans med tre gröna! Men 1947 ändrades till den formulering som Stefan Isaksson citerar. Jag tror inte att det i praktiken någonsin förekom ’tre gröna och grön blink’ eller ’tre gröna och vit blink’.

Frågan var ju dock var det har funnits ’två gröna och grön blink’ eller ’två gröna och vit blink’, på SJ (vi lämnar TGOJ:s signalering från slutet av 1950-talet därhän så länge). Tyvärr kan jag inte komma med något bra svar, men jag konstaterar att det torde ha varit tämligen ovanligt. En spekulation är det kan ha förekommit på stationer där det var vanligt med genomfartståg som togs in på sidotågväg, möjligen i kombination med att den följande sträckan hade linjeblockering, vilket medförde att tkl inte gav ”avgång” utan att föraren så att säga körde endast på utfartssignalens signalbesked. I ett sådant fall borde det ha varit av vikt med försignalering ”vänta kör” i förväg, åtminstone för långa tunga tåg med lång bromsväg. Man kan nog bäst hitta exempel från de signalinstruktionsritningar som fram på 1950-talet ibland fanns i tidtabellsboken del A.

I 1959 års säo beskrevs inte särskilt signalbilderna från det som kallades ’huvudljussignal med ljusförsignal placerad på samma mast’; i tilläggsdokumentet säok visades bara några exempel, med ’en grön’ som huvudsignalbesked. I teorin kunde alltså nu alla kombinationer av å ena sidan ’en grön’, ’två gröna’ och ’tre gröna’ samt å andra sidan ’grön blink’, ’grön blink och gul’ och ’vit blink’. Jag tror dock inte på att detta medförde någon utökning av antalet ovanliga kombinationer. 1950- och 1960-talens standardisering av signalställverk och linjeblockering torde snarare ha medfört en minskning av sådana.

I 1973 års säo fanns följande formulering beträffande det som nu kallades ’försignal kombinerad med huvudsignal’: ”På försignal kombinerad med huvudsignal visas försignalbild i regel endast tillsammans med ’kör’ (’en grön’) i huvudsignalen. Andra kombinationer kan förekomma."

En ”annan kombination” som fanns till c:a 1980 var den som jag beskrev i det inlägg som ArneL länkade till i sitt inlägg ovan kl 13:10. Den signaleringen torde ha tillkommit relativt sent, i och med inläggning av ”70-växlar” i infartsänden till Södertälje södra från Stockholmshållet.

Enligt en obekräftad källa ska signalbilderna ’två gröna och grön blink’ och ’två gröna och två gröna blinkar’ ha förekommit i Gällivaretrakten. (Det måste ha varit efter 1975, då försignaleringen ’två gröna blinkar’ ersatte ’grön blink och gul’ för ”vänta 40”.) Om den uppgiften är riktig, torde detta ha varit ett riktigt unikum. Men, jag har inte kunna få uppgiften bekräftad.

Från 1994 nämnde trafikreglerna vid SJ (säo) inte något om kombination av 'två gröna' och 'grön blink' eller 'vit blink'.

Tilläggas kan att kombinationen av huvudsignal och försignal från 2009 redovisas i trafikreglerna (då JTF, nu TTJ) som en variant av huvudljussignal i stället för, som tidigare, som en variant av försignal.
/up

Signalbilden kör varsamt + försignal, kandidat i Olskroken

av Ulf Pålsson, Sunday, December 03, 2017, 23:52 (2329 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Signalbilden två gröna + grön eller vit blink har uppenbarligen existerat någonstans.
Någon som har en aning om var, och under vilken tidsperiod?

Denna ritning över Olskroken som jag fann via Gunnar Ekevings ritningssökarsida verkar innehålla en trolig kandidat. Ritningen visar större delen av det som på den tiden skulle kunna kallas Olskrokens ställverksområde. Den är uppdaterad fram till 1948.

På ritningens nedres vänstra del ser man namnet Göteborg-Tingstad och strax till höger om det svängbron över Göta älv. Bron följs, i riktning mot höger, av en något udda huvudsignal, kallad 47hi, som på ritningen är markerad som en sexpositions-/femskenssignal, med symboler uppifrån för ljusöppningarna grön fast, röd fast, grön fast, tom lucka, vit blink, grön blink. De tre översta ljusöppningarna används uppenbarligen för huvudsignalbeskedet, medan de två nedersta används för försignalbeskedet.

Vidare åt höger syns tågvägsbeteckningarna 47h1 för tågväg mot huvudsignal 51h, resp. 47h2 för tågväg mot huvudsignal 25va. Ettan och tvåan i 47h1 resp. 47h2 (som ska vara upphöjda, men det klarar jag inte av här i forumet) visar att 'en grön' visas för tågväg 47h1 och 'två gröna' visas för tågväg 47h2. Försignaleringen framgår visserligen inte av tågvägsbeteckningen, men jag är tämligen övertygad om att den enda vitsen med en tom lucka ovanför den vita blinken var att den skulle vara tydligt separerad från huvudsignalbilden även när denna var 'två gröna' (tågväg 47h2) och inte bara när huvudsignalbilden var 'en grön' (tågväg 47h1). Rimligen visades även 'grön blink' både tillsammans med 'två gröna' och 'en grön'.
/up

Signalbilden kör varsamt + försignal, kandidat i Olskroken

av Stefan Isaksson, Monday, December 04, 2017, 05:23 (2329 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Signalbilden två gröna + grön eller vit blink har uppenbarligen existerat någonstans.
Någon som har en aning om var, och under vilken tidsperiod?


Denna ritning över Olskroken som jag fann via Gunnar Ekevings ritningssökarsida verkar innehålla en trolig kandidat. Ritningen visar större delen av det som på den tiden skulle kunna kallas Olskrokens ställverksområde. Den är uppdaterad fram till 1948.

På ritningens nedres vänstra del ser man namnet Göteborg-Tingstad och strax till höger om det svängbron över Göta älv. Bron följs, i riktning mot höger, av en något udda huvudsignal, kallad 47hi, som på ritningen är markerad som en sexpositions-/femskenssignal, med symboler uppifrån för ljusöppningarna grön fast, röd fast, grön fast, tom lucka, vit blink, grön blink. De tre översta ljusöppningarna används uppenbarligen för huvudsignalbeskedet, medan de två nedersta används för försignalbeskedet.

Vidare åt höger syns tågvägsbeteckningarna 47h1 för tågväg mot huvudsignal 51h, resp. 47h2 för tågväg mot huvudsignal 25va. Ettan och tvåan i 47h1 resp. 47h2 (som ska vara upphöjda, men det klarar jag inte av här i forumet) visar att 'en grön' visas för tågväg 47h1 och 'två gröna' visas för tågväg 47h2. Försignaleringen framgår visserligen inte av tågvägsbeteckningen, men jag är tämligen övertygad om att den enda vitsen med en tom lucka ovanför den vita blinken var att den skulle vara tydligt separerad från huvudsignalbilden även när denna var 'två gröna' (tågväg 47h2) och inte bara när huvudsignalbilden var 'en grön' (tågväg 47h1). Rimligen visades även 'grön blink' både tillsammans med 'två gröna' och 'en grön'.
/up

Intressant. Var avståndet till nästa huvudsignal ovanligt kort?

Även de andra signalerna kring Göta älvbron verkar milt talat udda.
Signalen i motsatt riktning, en försignal troligen med extrauppgiften att förregla bron, är en tresksnssignal med ljusen grönt (fast/blink) rött och vitt. Signalbilderna torde varit: Grön + vit blink, endast grön blink eller stopp.

En av signalerna som 47hi försignalerar, 51h, verkar vara en helt normal 4-skenssignal som kan visa en grön + försignal eller två gröna. Men den leder mot säckstationen; det finns ingen huvudsignal att försignalera vad jag kan se. Jag gissar att grön blink där indikerar att någon av dvärgarna står i stopp.

SI

Andra signaler i Olskroken

av Ulf Pålsson, Monday, December 04, 2017, 09:21 (2329 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

- - - Bron följs, i riktning mot höger, av en något udda huvudsignal, kallad 47hi, som på ritningen är markerad som en sexpositions-/femskenssignal, - - -

Intressant. Var avståndet till nästa huvudsignal ovanligt kort?

Det vet jag inte, men jag tror inte det, i alla fall inte i förhållande till sth för resp. tågväg.

Även de andra signalerna kring Göta älvbron verkar milt talat udda. Signalen i motsatt riktning, en försignal troligen med extrauppgiften att förregla bron, är en tresksnssignal med ljusen grönt (fast/blink) rött och vitt. Signalbilderna torde varit: Grön + vit blink, endast grön blink eller stopp.

Nja, signalen före bron i riktning "åt vänster" , Förs. 227v/t, är som du skriver en försignal med rött sken. Sådana djur fanns här och där fram till 1959; man använde en försignal och kombinerade den med behovet att kontrollera en växel vid lastplats, en vägskyddsanläggning eller, som här, en rörlig bro. Men, symbolen för den översta ljusöppningen betyder "endast grön blink" (jfr symbolen i position 3 i följande 227v/t som betyder "grön blink eller grön fast") , så Förs. 227v/t visade normalt 'grön blink' eller 'vit blink' som försignalering för 227 v/t, och när bron inte var säkrad visades 'rött' (fast).

En av signalerna som 47hi försignalerar, 51h, verkar vara en helt normal 4-skenssignal som kan visa en grön + försignal eller två gröna. Men den leder mot säckstationen; det finns ingen huvudsignal att försignalera vad jag kan se. Jag gissar att grön blink där indikerar att någon av dvärgarna står i stopp.

Här förstår jag inte vad du menar med 'säckstationen'. Menar du kanske spåren vid plattformarna?

Signal 51h har endast en tågväg som heter 51h1 (som alltså innebär körsignal med 'en grön'). Den leder till spår 5 (spårledning SV) och slutar vid huvudljussignal 109/119hc, som väl måste vara den som försignaleras med 'en grön och grön blink' eller 'en grön och vit blink' i 51h.

De fyra utfartssignalerna (huvudljussignalerna) vid Olskroken från spår 3, 4, 5 och 6 mot höger (Göteborg C) visar tydligt principen med vägsignalering i stället för hastighetssignalering i utfartssignaler: De visar alla, oavsett förekomst av växelkurva, 'en grön' vid tågväg mot Södra nedspåret (tågväg 119h1) och 'två gröna' vid tågväg mot Norra nedspåret (tågväg 109h2). De dvärgsignaler med grönt sken som finns invid visar sannolikt enbart 'lodrätt' vid dessa tågvägar.

Om däremot tågväg är lagd från spår 3-6 mot Hamnrangerbangården eller Göteborg N, verkar huvudljussignalerna hållas i "stopp" medan dvärgsignalerna visar 'lodrätt och grönt till vänster' mot Hamnrangerbangården (tågväg 99h; jag ser inte vilket index som står efter) och 'lodrätt och grönt till höger' mot Göteborg (tågväg 93h; samma anm.) Det kan tyckas märkligt med huvudljussignalen i "stopp" i dessa fall, men samma princip användes också på annat håll också; Södertälje S är ett känt fall.

Vid Olskrokens plattformar åt vänster ser vi också utfartssignalernas vägsignalering. De fempositions-/fyrskenssignaler som står vid spår 2, 3 och 4 (15/35/59va, 15/35/59vb resp. 15/35/59vc) visar, oavsett förekomst av växelkurva, 'en grön' mot Västra stambanan uppspår (tågväg 15v1), 'två gröna' mot BJ (tågväg 35v2) och 'tre gröna' mot spåret mot Sävenäs rbg (nästa signal: 25vb, tågväg 59v3). Och, om vi ser på utfartssignalerna 35/51v från spår 5 och 51v från spår 6: De visar 'en grön' mot Hisingen (tågväg 51v1) och 'två gröna' mot BJ (endast från spår 5, tågväg 35v2). Besked till föraren, alltså: 'En grön' från spår 2, 3, 4 = mot VSB; 'en grön' från spår 5 och 6 = mot Hisingen. Håll reda på vilket spår du står på, så att du begränsar hastigheten till 40 km/h om nu tågvägen innehåller växelkurva...

Signalbilden kör varsamt + försignal, på TGOJ

av Ulf Pålsson, Saturday, December 02, 2017, 23:22 (2330 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I tråden skrivs det mycket om TGOJ. Jag hakar på:

TGOJ använde sig av SJ:s 1947 års säo, i grunden under dess levnadstid ända till 1959. Vid införandet 1958 av fjärrblockering vid TGOJ (där kallad ’CTC’ fram till 1973) gav man ut ’Preliminära Särbestämmelser (Säb) för CTC’ (nedan kallade "Säb-TGOJ-1958"), där de nya och speciella signalbilderna beskrevs. Den första stationen med de nya signalerna ska ha varit Hällerforsnäs, 1956, men beskrivningen av signalerna där torde först ha funnits i någon form av lokal instruktion.

Jan Bengtssons webbplats beskriver signalbilderna i TGOJ:s signaler från 1975. Jag använder uppgifterna där som utgångspunkt.

Infartssignalerna på TGOJ kunde alltså visa ’två gröna och grön blink’ för ”kör 40, vänta stopp” och ’två gröna och vit blink’ för ”kör 40, vänta 40”. Det senare verkar ju lite konstigt, alltså med ’vit blink’ för ”vänta 40”, men ’vit blink’ passar med att den följande utfartssignalen, även från sidotågspår, visade ’en grön’, låt vara med en gul målad vinkel för att markera ’40’.

Faktiskt kunde infartssignaler fram till 1973 också visa ’tre gröna och vit blink’. Med en modern uppfattning om att ’tre gröna’ är någon form av kort eller avkortad tågväg, verkar detta också bakvänt. Men det beror på att ’tre gröna’ i TGOJ:s nya system ursprungligen i stället innebar en särskild hastighetsnivå, lägre än den som gällde vid ’två gröna’.

I ’Säb-TGOJ-1958’ definierades tre hastighetsnivåer:
-- ”Linjehastighet”: Den normala största tillåtna hastigheten. Signalerades i infartssignal med ’en grön’.
--”Mellanhastighet”: 60 km/h för motorvagnståg och rälsbusståg, 50 km/h för de expresståg, snälltåg och persontåg som var loktåg, 40 km/h för malmtåg, godståg och tjänstetåg. Signalerades i infartssignal med ’två gröna’.
--”Försiktighet”: 30 km/h för malmtåg och godståg, 40 km/h för övriga tåg. Signalerades i infartssignal med 'tre gröna'.

Det fanns ingen ’tre gröna och grön blink’ utan ”kör, försiktighet, vänta stopp” signalerades med bara ’tre gröna’.

Dessa TGOJ-specialiteter blev dock inte långvariga. Redan 1959 anslöt sig TGOJ till SJ:s nya säo, och gav ut ett nytt tillägg (’Särbestämmelser för CTC’, ”säb-TGOJ-1959”). Där hade de tre hastighetstermerna linjehastighet, mellanhastighet och försiktighet försvunnit, och man anslöt sig till SJ:s benämning ”kör varsamt” för både ’två gröna’ och ’tre gröna’. Men trots detta överlevde alltså ’tre gröna och vit blink’ till 1973, med signalbeskedet/betydelsen ”kör varsamt” och ”varsamhet”, nästa utfartssignal visar ”kör varsamt”.
/up

TGOJ och tunnelbanans hastigheter

av Rasmus Axelsson, Tuesday, December 05, 2017, 10:17 (2328 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I ’Säb-TGOJ-1958’ definierades tre hastighetsnivåer:
-- ”Linjehastighet”: Den normala största tillåtna hastigheten. Signalerades i infartssignal med ’en grön’.
--”Mellanhastighet”: 60 km/h för motorvagnståg och rälsbusståg, 50 km/h för de expresståg, snälltåg och persontåg som var loktåg, 40 km/h för malmtåg, godståg och tjänstetåg. Signalerades i infartssignal med ’två gröna’.
--”Försiktighet”: 30 km/h för malmtåg och godståg, 40 km/h för övriga tåg. Signalerades i infartssignal med 'tre gröna'.

Det fanns ingen ’tre gröna och grön blink’ utan ”kör, försiktighet, vänta stopp” signalerades med bara ’tre gröna’.

Dessa TGOJ-specialiteter blev dock inte långvariga. Redan 1959 anslöt sig TGOJ till SJ:s nya säo, och gav ut ett nytt tillägg (’Särbestämmelser för CTC’, ”säb-TGOJ-1959”). Där hade de tre hastighetstermerna linjehastighet, mellanhastighet och försiktighet försvunnit, och man anslöt sig till SJ:s benämning ”kör varsamt” för både ’två gröna’ och ’tre gröna’. Men trots detta överlevde alltså ’tre gröna och vit blink’ till 1973, med signalbeskedet/betydelsen ”kör varsamt” och ”varsamhet”, nästa utfartssignal visar ”kör varsamt”.

Intressant! Detta hade jag missat helt. Låter lite som tanken kring tunnelbanans tre ursprungliga hastighetsnivåer H, M och L

TGOJ och tunnelbanans hastigheter, nja...

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 05, 2017, 17:48 (2328 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I ’Säb-TGOJ-1958’ definierades tre hastighetsnivåer:
-- ”Linjehastighet”: Den normala största tillåtna hastigheten. Signalerades i infartssignal med ’en grön’.
--”Mellanhastighet”: 60 km/h för motorvagnståg och rälsbusståg, 50 km/h för de expresståg, snälltåg och persontåg som var loktåg, 40 km/h för malmtåg, godståg och tjänstetåg. Signalerades i infartssignal med ’två gröna’.
--”Försiktighet”: 30 km/h för malmtåg och godståg, 40 km/h för övriga tåg. Signalerades i infartssignal med 'tre gröna'.

- - -

Dessa TGOJ-specialiteter blev dock inte långvariga. Redan 1959 anslöt sig TGOJ till SJ:s nya säo, - - -


Intressant! Detta hade jag missat helt. Låter lite som tanken kring tunnelbanans tre ursprungliga hastighetsnivåer H, M och L.

Likheten är en ren tillfällighet, bedömer jag. Hastighetsnivåerna M och L på röda och blå linjerna i Stockholms tunnelbana avser i första hand inte hastighetsbegränsning i växelkurva, utan finns som "försignalering" av en stoppsignal eller helt enkelt av ett framförvarande tåg. Systemet kan betraktas vara ett "uppgraderat spårvägssystem" där så att säga M- och H-signal fritar föraren från att köra på sikt. Men, M-signal används också för att hålla nere hastigheten i andra sammanhang, bl.a. förbi plattformar.

TGOJ och tunnelbanans hastigheter, nja...

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 05, 2017, 22:57 (2327 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Likheten är en ren tillfällighet, bedömer jag. Hastighetsnivåerna M och L på röda och blå linjerna i Stockholms tunnelbana avser i första hand inte hastighetsbegränsning i växelkurva, utan finns som "försignalering" av en stoppsignal eller helt enkelt av ett framförvarande tåg. Systemet kan betraktas vara ett "uppgraderat spårvägssystem" där så att säga M- och H-signal fritar föraren från att köra på sikt. Men, M-signal används också för att hålla nere hastigheten i andra sammanhang, bl.a. förbi plattformar.

Tunnelbanans hyttsignalbilder är inspirerade av motsvarande vid nordamerikanska järnvägar (systemet köptes ju från USA) där banor med hastighetssignalering (se t ex under NORAC på denna webbsida) ofta använder tre hastighetsnivåer: Normal, medium och restricted. Både fasta signaler vid sidan av spåret och hyttsignaler visar/visade dessa hastighetsnivåer.

TGOJ var kanske också inspirerade av nordamerikansk signalering? Åke Karlström pratade om TGOJ nya signalsystem vid Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds årsmöte 1955 (föredraget återgivet i "Meddelanden från S E J I F). Karlström uppgav att CTC gjorde det nödvändigt att helt gå över från "routesignalsystem" till hastighetssignalsystem, detta eftersom CTC medför att order till lokföraren om tågspår, tågmöten och signalbilder bortfaller (Karlström tänkte nog på uppgifter i tidtabellsbok mm). Egentligen önskade TGOJ helt nya signalbilder för hastighetssignaleringen, men det ville "vederbörande myndigheter och instanser" inte gå med på. Därför kompromissen att de tre hastighetsnivåerna skulle signaleras med i stort sett redan använda signalbilder.