Såpa på rälsen (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Saturday, December 02, 2017, 17:09 (2308 dagar sedan)

Att någon som är arg på järnvägen har smort rälsen med såpa, är en skröna som ofta har berättats.
Men i Danmark lär det verkligen ha hänt mellan Gentofte och Lyngby !

Såpa på rälsen

av Christer Fredriksson, Saturday, December 02, 2017, 17:50 (2308 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag och Postmästarens son gjorde det i Gusselby 1953 för ett ingående malmtåg norrifrån i motlut.

Ingen skada skedde mer än ett kraftigt försenat tågmöte med rälsbuss i Gusselby samt mycket svettiga och förargade lokförare och lokeldare med blårockarna nedkavlade till midjan och alldeles slut samt röda i ansiktet. Rapport fick skrivas av min fader, Stf i Gusselby, rälsbussens förare samt lokpersonalen på malmtåget.

När min fader gick i pension så nämnde jag inför alla uppvaktande järnvägare att det var jag och Postmästarens son som gjort detta. Han sade att han hade misstänkt detta, men hade inga bevis, ty postmästarens son och jag stod vid ställverket tillsammans med min fader och beskådade spektaklet med ångloket innan det kom upp för backen. Vi fanns alltid vid stationen vid tågmöten!

Det var ett riktigt spektakel att beskåda med mycket rök, ånga och ljud!

Tänk vilka effekter 2 paket såpa kunde åstadkomma!

Såpa på rälsen

av -ch-, Saturday, December 02, 2017, 18:14 (2308 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bra bus! Vårt kommer inte upp i samma verkshöjd, att kortsluta spårledningen med en spark så bommarna går ner och förorsakar timslång bilkö.....

Såpa på rälsen - ärtsingel.

av HJP, Saturday, December 02, 2017, 20:04 (2308 dagar sedan) @ -ch-

****
Om detta är tråden för syndernas bekännelse, så får väl också jag träda fram.
Det bör ha varit sommaren 1951.
Jag var knappt sex år. Min lekkamrat var fyllda sex, och min syster var drygt fyra år.
Vid spårvagnshållplatsen Axelsberg, i förorten Hägersten, i Stockholm, fanns en gångväg som var belagd med ärtsingel. Den korsade spårvägen. Vi fick vi för oss att lägga några av de små stenarna på spåret, för att se vad som hände när spårvagnen körde över dem.

Vi lade några stenar i rad, på ena rälen, och gömde oss bakom ett buskage. När spårvagnen kom, blev vi räddda. Vad skulle hända? Tänk om spårvagnen välter! Men nu var det för sent att ta bort dem. Spårvagnen var alltför nära.
Till vår stora förvåning, hände ingenting. Jag minns inte ens om det hördes något krasande ljud.
När vi tittade på resultatet, var stenarna förvandlade till ett vitt pulver, vi kände nog ett visst antiklimax, men var lättade över att ingen olycka inträffat. Spårvagnen rullade vidare mot Mälarhöjden, som om ingenting hade hänt.

Såpa på rälsen - ärtsingel.

av Gunnar D, Sunday, December 03, 2017, 12:01 (2307 dagar sedan) @ HJP

****
Om detta är tråden för syndernas bekännelse, så får väl också jag träda fram.
Det bör ha varit sommaren 1951.
Jag var knappt sex år. Min lekkamrat var fyllda sex, och min syster var drygt fyra år.
Vid spårvagnshållplatsen Axelsberg, i förorten Hägersten, i Stockholm, fanns en gångväg som var belagd med ärtsingel. Den korsade spårvägen. Vi fick vi för oss att lägga några av de små stenarna på spåret, för att se vad som hände när spårvagnen körde över dem.

Vi lade några stenar i rad, på ena rälen, och gömde oss bakom ett buskage. När spårvagnen kom, blev vi räddda. Vad skulle hända? Tänk om spårvagnen välter! Men nu var det för sent att ta bort dem. Spårvagnen var alltför nära.
Till vår stora förvåning, hände ingenting. Jag minns inte ens om det hördes något krasande ljud.
När vi tittade på resultatet, var stenarna förvandlade till ett vitt pulver, vi kände nog ett visst antiklimax, men var lättade över att ingen olycka inträffat. Spårvagnen rullade vidare mot Mälarhöjden, som om ingenting hade hänt.

Roligt, vi är nog många som gjort något liknande eller värre...
Men ni blev visst påkomna:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2...

Mvh Gunnar

Såpa på rälsen - ärtsingel.

av HJP, Sunday, December 03, 2017, 13:13 (2307 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Om detta är tråden för syndernas bekännelse, så får väl också jag träda fram.
Det bör ha varit sommaren 1951.
Jag var knappt sex år. Min lekkamrat var fyllda sex, och min syster var drygt fyra år.
Vid spårvagnshållplatsen Axelsberg, i förorten Hägersten, i Stockholm, fanns en gångväg som var belagd med ärtsingel. Den korsade spårvägen. Vi fick vi för oss att lägga några av de små stenarna på spåret, för att se vad som hände när spårvagnen körde över dem.

Vi lade några stenar i rad, på ena rälen, och gömde oss bakom ett buskage. När spårvagnen kom, blev vi räddda. Vad skulle hända? Tänk om spårvagnen välter! Men nu var det för sent att ta bort dem. Spårvagnen var alltför nära.
Till vår stora förvåning, hände ingenting. Jag minns inte ens om det hördes något krasande ljud.
När vi tittade på resultatet, var stenarna förvandlade till ett vitt pulver, vi kände nog ett visst antiklimax, men var lättade över att ingen olycka inträffat. Spårvagnen rullade vidare mot Mälarhöjden, som om ingenting hade hänt.


Roligt, vi är nog många som gjort något liknande eller värre...
Men ni blev visst påkomna:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2...

Mvh Gunnar

****
Ooops! Avslöjade? Nä, det fanns nog fler busungar i farten. Vårt tilltag orsakade iallafall ingen slirning. Kanske en bra bekämpningsmetod, där det ligger såpa ;-)
Du har hittat precis rätt plats. Vi lade våra stenar ungefär där den vänstra grabbens högra ben, skymmer spåret.
I huset med den vita gaveln, som syns ovanför grabbarnas huvuden, var jag och min syster, dagbarn.
Kul att du visade bilden.

Såpa på rälsen

av Stefan Skoglund, Sunday, December 03, 2017, 16:02 (2307 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag och Postmästarens son gjorde det i Gusselby 1953 för ett ingående malmtåg norrifrån i motlut.

Ingen skada skedde mer än ett kraftigt försenat tågmöte med rälsbuss i Gusselby samt mycket svettiga och förargade lokförare och lokeldare med blårockarna nedkavlade till midjan och alldeles slut samt röda i ansiktet. Rapport fick skrivas av min fader, Stf i Gusselby, rälsbussens förare samt lokpersonalen på malmtåget.

När min fader gick i pension så nämnde jag inför alla uppvaktande järnvägare att det var jag och Postmästarens son som gjort detta. Han sade att han hade misstänkt detta, men hade inga bevis, ty postmästarens son och jag stod vid ställverket tillsammans med min fader och beskådade spektaklet med ångloket innan det kom upp för backen. Vi fanns alltid vid stationen vid tågmöten!

Det var ett riktigt spektakel att beskåda med mycket rök, ånga och ljud!

Tänk vilka effekter 2 paket såpa kunde åstadkomma!

Har en bekant (flera egentligen) som är från Våmb eller Våmbskleven och alla har prövat samma bus dvs att olja spåret i uppförsbacken förbi Våmb (Skövde-Axvalls järnväg.)

Min far kan kanske har prövat på samma bus men när han bodde i Våmb så var det mera dags för sockerbomber (socker i blandning med något annat..)

En av busarna blev senare bankkamrer (bland annat...)

Såpa på rälsen

av Lennart Petersen, Saturday, December 02, 2017, 20:51 (2308 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Att någon som är arg på järnvägen har smort rälsen med såpa, är en skröna som ofta har berättats.
Men i Danmark lär det verkligen ha hänt mellan Gentofte och Lyngby !

Min morfar berättade i alla fall en historia från NAEJ som skulle ha inträffat i närheten av hans barndomshem i Tving . En tant som hade något otalt med en lokförare hade såpat in rälsen i en kraftig stigning så när lokföraren kom med sitt tåg blev han stående med ett slirande lok. Rent tekniskt borde väl historien vara möjligt, blir man stående med lövhalka så borde väl såpa ge samma effekt ?

Såpa på rälsen

av Svante Andersson, Saturday, December 02, 2017, 22:32 (2308 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Min morfar berättade i alla fall en historia från NAEJ som skulle ha inträffat i närheten av hans barndomshem i Tving . En tant som hade något otalt med en lokförare hade såpat in rälsen i en kraftig stigning så när lokföraren kom med sitt tåg blev han stående med ett slirande lok. Rent tekniskt borde väl historien vara möjligt, blir man stående med lövhalka så borde väl såpa ge samma effekt ?

Såpa... olja... funkar hur bra som helst.

Någon gång i slutet på sjuttiotalet oljdes det spår med lokolja (maskinolja) på en smalspårig museijärnväg i Sverige. Resultatet... mycket jobb att ta sig uppför backen!

SA

Såpa på rälsen

av Stefan Skoglund, Sunday, December 03, 2017, 16:00 (2307 dagar sedan) @ Svante Andersson

Min morfar berättade i alla fall en historia från NAEJ som skulle ha inträffat i närheten av hans barndomshem i Tving . En tant som hade något otalt med en lokförare hade såpat in rälsen i en kraftig stigning så när lokföraren kom med sitt tåg blev han stående med ett slirande lok. Rent tekniskt borde väl historien vara möjligt, blir man stående med lövhalka så borde väl såpa ge samma effekt ?


Såpa... olja... funkar hur bra som helst.

Någon gång i slutet på sjuttiotalet oljdes det spår med lokolja (maskinolja) på en smalspårig museijärnväg i Sverige. Resultatet... mycket jobb att ta sig uppför backen!

SA

Någon fick för några år sedan en läcka från någon hydraulikslang/koppling på en spårrensare (?) mellan Sävenäs och Lerum (?) Det slutade med att man fick skicka ut en Rc med välfyllda sandbehållare - slirar det, börja sanda och fortsätt. Har sanden tagit slut - kör tillbaka till Sävenäs, fyll på ny sand och TILLBAKA !

Godståg och pasståg (som helt saknar sand ombord) hade inte en chans efter den oljeläckan.

Såpa på rälsen

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, December 06, 2017, 09:23 (2305 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På tal om Tving. En käring frågade Stinsen om inte tåget kommer snart. Jo,det dröjer inte så länge till . Jag ser lokförarens TAX kommer där borta. Den brukar alltid springa framför tåget.

Såpa på rälsen

av Gunnar Olson, Wednesday, December 06, 2017, 20:57 (2304 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

På tal om Tving. En käring frågade Stinsen om inte tåget kommer snart. Jo,det dröjer inte så länge till . Jag ser lokförarens TAX kommer där borta. Den brukar alltid springa framför tåget.

En tax i god kondition kan springa fortare än man kan tro, så den historien kan mycket väl vara sann. Hastigheten på NAEJ var nog låg, kanske högst 20 km/tim. Någon som vet?

Såpa på rälsen

av Lennart Petersen, Thursday, December 07, 2017, 00:30 (2304 dagar sedan) @ Gunnar Olson

På tal om Tving. En käring frågade Stinsen om inte tåget kommer snart. Jo,det dröjer inte så länge till . Jag ser lokförarens TAX kommer där borta. Den brukar alltid springa framför tåget.


En tax i god kondition kan springa fortare än man kan tro, så den historien kan mycket väl vara sann. Hastigheten på NAEJ var nog låg, kanske högst 20 km/tim. Någon som vet?

Tror det kan ha varit Sth 25 km/h men är inte helt säker.
Boken om Nättrabybanan har en tabell med gångtid mellan stationerna och där hittas något exempel på snitt 22km/h mellan två stationer. Och det kan ha gått fortare än så om det ville sig och man kanske hade det effektiva lok 4 , det var inte så helt noga med hastighetsövervakning på den tiden .

Såpa på rälsen Dalhemsån

av Ante Svensson II, Sunday, December 03, 2017, 12:15 (2307 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Att någon som är arg på järnvägen har smort rälsen med såpa, är en skröna som ofta har berättats.
Men i Danmark lär det verkligen ha hänt mellan Gentofte och Lyngby !

Jag har träffat äldre herrar i Dalhem som ska ha gjort detta i den långdragna stigningen från Dalhemsån mot Tule på dåvarande SlRJ/SJ. Lokpersonalen var måttligt road...

Ante

Såpa på rälsen

av Granis, Sunday, December 03, 2017, 13:09 (2307 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Marielundsbacken på ULJ under 1930-talet, dåd utfört av banvaktens barn från banvaktstugan nere i Funbo. Pappa banvakten blev minsta sagt inte glad när han fick reda på ofoget. Berättat av en av sönerna som så småningom själv blev järnvägare på Roslagsbanan och SJ.

/ L G :-)

Såpa på rälsen

av Ulf Svensson, Tuesday, December 05, 2017, 10:10 (2306 dagar sedan) @ Granis

Jag har läst att detta ska ha inträffat även på DONJ. I Ockelbo i stigningen från stationen till viadukten över SJ. Även här ska lokpersonalen varit måttligt road. Ulf Svensson

Såpa på rälsen

av Lennart Petersen, Wednesday, December 06, 2017, 03:52 (2305 dagar sedan) @ Ulf Svensson

Jag har läst att detta ska ha inträffat även på DONJ. I Ockelbo i stigningen från stationen till viadukten över SJ. Även här ska lokpersonalen varit måttligt road. Ulf Svensson

Behövdes nog inte mycket där. För även utan "extra smörjning" så var det ju en mycket tuff stigning för tågen som var fullastade åt det hållet och det lär ha hänt lite då och då att man fastnade.