Vagnar vid TGOJ/Oxelösunds järnverk (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Sunday, December 03, 2017, 14:15 (2330 dagar sedan)

Jag kan inte riktigt släppa de något speciella vagnarna som funnits vid Oxelösunds järnverk (liksom på andra liknande anläggningar). Jag hittade [link=http://www.motala-industrimuseum.com/picture.php?pic=Fo-8422.jpg]denna bild[/link] i Motala Industrimuseums bildarkiv. Det finns fler, enklast är att söka på malmtransport på [link=http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php]söksidan[/link]. Har någon något att tillägga angående dessa? Christer F?

Malmtransport, förresten? Är de inte för något lättare gods, t.ex. koks?

M.v.h.
Ola

Vagnar vid TGOJ/Oxelösunds järnverk

av Christer Fredriksson, Sunday, December 03, 2017, 14:51 (2330 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den bild du visar från Motala är en el-driven skyttelvagn för transport av malm från Vagnvändarna, No 9 och 10, ut till rätt malmupplag. Det fanns avskilda bås i hamnen för malmen från de olika gruvorna och olika typer av malm samt olika kvalitéer. Dessa vagnar kunde bara gå på de spår där kablarna från vagnarna till det fasta uttaget räckte, annars fick de dragas av lok. Vagnarnas spår gick i sluttningen mellan höjdbangården och malmupplagen på ett särskilt upphöjt spår.

Vagnar vid TGOJ/Oxelösunds järnverk

av Ola Almquist, Monday, December 04, 2017, 11:51 (2329 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den bild du visar från Motala är en el-driven skyttelvagn för transport av malm från Vagnvändarna, No 9 och 10, ut till rätt malmupplag. Det fanns avskilda bås i hamnen för malmen från de olika gruvorna och olika typer av malm samt olika kvalitéer. Dessa vagnar kunde bara gå på de spår där kablarna från vagnarna till det fasta uttaget räckte, annars fick de dragas av lok. Vagnarnas spår gick i sluttningen mellan höjdbangården och malmupplagen på ett särskilt upphöjt spår.

Tackar. Jag minns att du nämnt detta tidigare. Spännande fordon.

M.v.h.
Ola