Slutsignalskärm (Järnväg allmänt)

av Niklas Adell, Monday, December 04, 2017, 17:21 (2334 dagar sedan)

Östra Centralbanans bilvagn nr 25 har ju nu kommit tillbaka till sin hemmabana, uppfräschad och reparerad, senast av BS Verkstäder i Falköping.
I bakre delen av vagnen finns hållare för slutsignalskärmar, en på var sida. De skärmar som användes när vagnen gick i trafik finns oss veterligt inte kvar.
Vet någon i detta forum om det finns ett par sådana slutsignalskärmar någonstans som föreningen Stångådalsbanans Vänner skulle kunna förvärva?

Niklas Adell

Ett par enkla bilder på bilvagnen finns på http://www.niklasadell.se/bilvagnen/

Slutsignalskärm

av Jim Hansson, Monday, December 04, 2017, 17:37 (2334 dagar sedan) @ Niklas Adell

Östra Centralbanans bilvagn nr 25 har ju nu kommit tillbaka till sin hemmabana, uppfräschad och reparerad, senast av BS Verkstäder i Falköping.
I bakre delen av vagnen finns hållare för slutsignalskärmar, en på var sida. De skärmar som användes när vagnen gick i trafik finns oss veterligt inte kvar.
Vet någon i detta forum om det finns ett par sådana slutsignalskärmar någonstans som föreningen Stångådalsbanans Vänner skulle kunna förvärva?

Niklas Adell

Ett par enkla bilder på bilvagnen finns på http://www.niklasadell.se/bilvagnen/

Det var ju knappast så att motorvagnen hade egna slutsignalskärmar, utan den fick samsas om dem med alla andra tåg. Enklast är att ni svetsar ihop ett par sådana själva.
Jim

Slutsignalskärm

av Nils-Eric Sääf, Monday, December 04, 2017, 19:20 (2334 dagar sedan) @ Jim Hansson

Eftersom fordonet endast kan köras i trafik åt ett håll tror jag nog det har haft egna, Fordonet fick ju vändas på Vändskivor Sådana fanns på alla stationer dit vagnen gick.

Slutsignalskärm

av Jim Hansson, Monday, December 04, 2017, 19:45 (2334 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Eftersom fordonet endast kan köras i trafik åt ett håll tror jag nog det har haft egna, Fordonet fick ju vändas på Vändskivor Sådana fanns på alla stationer dit vagnen gick.

Kunde fordonet köra in i lokstallet för verkstadsarbetet med slutsignalerna på utan att dessa slog i portarna? Hade fordonet aldrig en vagn tillkopplad sig?
Men framför allt: I mörker torde de ha tagits av och ersatts med slutsignallykta eldad med fotogen eller annat. Och då tror du att samma skärmar kom på igen när solen steg upp! År efter år?
Så, nä, samma skärmar år ut och år in bedömer jag som fullständigt osannolikt.
Jim

Slutsignalskärm

av S-O Johansson, Monday, December 04, 2017, 20:28 (2334 dagar sedan) @ Jim Hansson

Eftersom fordonet endast kan köras i trafik åt ett håll tror jag nog det har haft egna, Fordonet fick ju vändas på Vändskivor Sådana fanns på alla stationer dit vagnen gick.


Kunde fordonet köra in i lokstallet för verkstadsarbetet med slutsignalerna på utan att dessa slog i portarna? Hade fordonet aldrig en vagn tillkopplad sig?
Men framför allt: I mörker torde de ha tagits av och ersatts med slutsignallykta eldad med fotogen eller annat. Och då tror du att samma skärmar kom på igen när solen steg upp! År efter år?
Så, nä, samma skärmar år ut och år in bedömer jag som fullständigt osannolikt.
Jim

Hur ÖCJ löste det vet jag inte men chansen är stor att de följde vagnen. Nedan en länk till en bild där man ser hur slutsignalen är monterad i aktern.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01454
Till höger skymtar bilvagnsstallet som även fungerade som verkstad. En större verkstad fanns också för järnvägens behov.
Man hade bara sin egen modell av släpvagnar efter och då verkar man löst problemet så här.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01449
Om det var förenligt med dåtidens Säo vet jag inte.

Slutsignalskärm

av Qrt, Wednesday, April 18, 2018, 17:54 (2199 dagar sedan) @ S-O Johansson

[i]Det var en gång...
En taxichaufför skulle köra en kund och undrade över radion vart resan gick.
Kollega efter kollega svarade över radion att den gick än åt det ena än åt det andra hållet, samtliga sa att de hade kört kunden dit. Slutligen svarade någon att ingen av de andra hade rätt.
HJÄÄLP. [/i]

Nu har samma sak hänt mig när jag i ett grannforum frågat om slutsignalskärmar i tråden
[link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20864.msg211735#msg211735]Slutsignaler. Vilka finns i modell? .[/link]


Kan någon i detta forum ge mig hårda referenser till paragrafer eller bilder eller andra skriftliga ögonvittnesskildringar om hur svenska slutsignalskärmar har sett ut genom tiderna ?

Jag har hittat följande till synes seriösa sammanfattning.
[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/554336.htm]Tydal.nu: Sv: Slutsignalen -- dess användning och historia (Ulf Pålsson | 2005-07-27 18:12)[/link]
Men den saknar illustrationer och så skriver någon dessutom att min tolkning av den är
fel. (Alternativt har skribenten inte läst texten som länken hänvisar till).

Är den historiken felaktig?

/Curt

Som just nu mer specifikt vill veta hur svenska slutsignalskärmar kunde vara beskaffade 1949 respektive under 1950-talet.

Slutsignalskärm

av Leif B, Wednesday, April 18, 2018, 22:22 (2199 dagar sedan) @ Qrt

<< Till Järnvägsvägsmusei Vänner, Forumets regelverk mm

Järnvägshistoriskt forum

[i]Det var en gång...
En taxichaufför skulle köra en kund och undrade över radion vart resan gick.
Kollega efter kollega svarade över radion att den gick än åt det ena än åt det andra hållet, samtliga sa att de hade kört kunden dit. Slutligen svarade någon att ingen av de andra hade rätt.
HJÄÄLP. [/i]

Nu har samma sak hänt mig när jag i ett grannforum frågat om slutsignalskärmar i tråden
[link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20864.msg211735#msg211735]Slutsignaler. Vilka finns i modell? .[/link]


Kan någon i detta forum ge mig hårda referenser till paragrafer eller bilder eller andra skriftliga ögonvittnesskildringar om hur svenska slutsignalskärmar har sett ut genom tiderna ?

Jag har hittat följande till synes seriösa sammanfattning.
[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/554336.htm]Tydal.nu: Sv: Slutsignalen -- dess användning och historia (Ulf Pålsson | 2005-07-27 18:12)[/link]
Men den saknar illustrationer och så skriver någon dessutom att min tolkning av den är
fel. (Alternativt har skribenten inte läst texten som länken hänvisar till).

Är den historiken felaktig?

/Curt

Som just nu mer specifikt vill veta hur svenska slutsignalskärmar kunde vara beskaffade 1949 respektive under 1950-talet.

Det Ulf skriver stämmer alldeles säkert. Han skriver bl.a. att gult ersatte vitt från 1947. (Men det kan nog funnits enstaka vit/röda kvar i bruk 1949 bland de gul/röda.)

En viktig skillnad mot dagens slutsignaler var att de måste vara synliga [b]även framifrån[/b], dels för att lokföraren skulle kunna kontrollera att hela tåget hängde med men ännu viktigare för att tågklareraren skulle kunna avgöra att [b]hela[/b] tåget kommit in till stationen innan han anmälde "tåg in" till föregående station. På personvagnar fanns oftast slutsignalhållare i alla fyra hörn men på godsvagnar förekom det att det bara fanns hållare i bakre vänstra och högre främre hörnet. På många godsvagnar fanns i stället en utdragbar slutsignalhållare under golvet mitt på långsidan på vardera sidan.

Här hittade jag en bild på [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg189321#msg189321]den äldre typen av slutsignalhållare[/link] med en "konisk-kvadratisk" tapp som lyktan eller skärmen hängs upp på. På bilden är hållaren infälld mot vagnsidan, man vrider den 90 grader ut från vagnen innan man hänger på slutsignalen. (Här är [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg189600#msg189600]hållaren utfälld[/link].) På den här bilden ser man [link=http://larspalm.com/onewebmedia/2017-08-19_TB0A6966_Ockelbo_Ja%CC%88draa%CC%8As.jpg]hur slutsignalerna sitter på hållarna[/link](även om själva slutsignalen är en fotogenlykta som är för gammal för din period). Man ser också att slutsignalhållarna kunde sitta på olika höjd på olika vagnar.

Här finns [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg178937#msg178937]bild på två typer av elektriska slutsignaler[/link]. Jag tror att det var den äldre som var aktuell i din tidsperiod medan jag minns den nyare från min uppväxt på 60- och 70-talet.

Hur det ska se ut framgår av [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?PHPSESSID=0s8qcqao3boq483si281migku7&topic=20864.msg211749#msg211749]kopian ur SJ SÄO 1947 som "da680" visade[/link]. Den kopian är svart/vit men jag har originalet framför mig och färgerna är [b]gult och rött[/b].

Tyvärr hittar jag ingen bild på slutsignalskärm, men det var en plåt som var vikt på höjdled i ungefär 90 grader med en hållare mitt i vecket så att den kunde hängas på slutsignalhållaren. Jag vet tyvärr inte när gummiröret som HJP visade började ersätta plåtvarianten. (Varför plåtar ingen bakänden på tågen?)

PS Här hittade jag[link=http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Svenska_museitag/OSlJ.htm]några bilder på slutsignalskärmar[/link]även om det är på långt håll och i den äldre vit/röda färgen.

Utrikiska, t ex tyska, slutsignaler i Sverige är ett rätt nytt påfund och förekom [b]inte[/b] på 50-talet.

Hoppas mina svar hjälper en bit på vägen.

/Leif

Slutsignalskärm

av Leif B, Wednesday, April 18, 2018, 22:33 (2199 dagar sedan) @ Leif B

Hittade en bild med [link=http://www.lokman.se/RB/IMG_1333.JPG]gul/röda plåtskärmar[/link] på [link=http://www.lokman.se/RB/ULJ.htm]den här sidan[/link]. Kanske kan man se hur den är gjord?

PS Jag blir lite nyfiken på vad det är för tåg du ska bygga. Jag visste inte att det fanns tyska heltåg som kom med färjan så tidigt som 1949?

Men kom ihåg skärmar får bara användas i dagsljus!

Slutsignalskärm

av Qrt, Thursday, April 19, 2018, 16:13 (2198 dagar sedan) @ Leif B

Jag är usel på att bygga såväl modelljärnväg som modelljärnvägsfordon. Det tar låång tid och blir ändå fult i slutändan.

Likafullt vill jag bidra till gemenskapen med något annat än de fina färdigbyggda svenska fordon som numera finns att köpa.

Jag har då upptäckt att det i Sverige inte bara rullar i nutid utan även förr rullade järnvägsfordon och tåg nästan helt i det skick som de även rullar/rullade i olika länder på kontinenten.

Så har det blivit min melodi att försöka illustrera det i mj-sammanhang.

Varje gång en bild dyker upp som jag med enkla medel kan omsätta på klubbanläggningen så försöker jag.

Det har hittills bland annat resulterat i
ett Q13 elrevisionslok (som TGOJ kallade motorvagnen av tysk typ tvt55) i leveransfärgsättning;

en NOJ29/SJ K24 wannabie baserad på en storseriemodell av ett lok som rullade i en italiensk hamn;

samt nu ett litet "VW 1949" tåg illustrerande direktleveranser av VW typ 1 från Tyskland under de första åren.
[i]Efter de fyra första bilarna [den 14 juli 1948] dröjde det ända till den 13 december innan nästa leverans till Sverige kom, då en bil levererades. Den 22 december kom en ny sändning, denna gång 51 bilar. I Sverige registrerades år 1949, 349 "Bubblor", eller Folkvagnar som de också kallades[/i]. källa: Wikipedia


[img]http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/255/biltrans51.jpg[/img]

Det är dock något mystiskt med bildens datering.
Bilarna på vagnarna och valet av vagnstyp ser sååå 1949 ut.
Ändå dateras bilden till 1951.

En stor inspirationskälla till att jag har gett mig på ämnet [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20670.0]Bil på tåg: en långsam följetong.[/link] är för övrigt tråden [msg=179241]Biltransport 1956[/msg] från 2016 i detta eminenta forum.

/Curt

Slutsignalskärm

av Leif B, Thursday, April 19, 2018, 21:19 (2198 dagar sedan) @ Qrt

Jag är usel på att bygga såväl modelljärnväg som modelljärnvägsfordon. Det tar låång tid och blir ändå fult i slutändan.

Likafullt vill jag bidra till gemenskapen med något annat än de fina färdigbyggda svenska fordon som numera finns att köpa.

Jag har då upptäckt att det i Sverige inte bara rullar i nutid utan även förr rullade järnvägsfordon och tåg nästan helt i det skick som de även rullar/rullade i olika länder på kontinenten.

Så har det blivit min melodi att försöka illustrera det i mj-sammanhang.

Varje gång en bild dyker upp som jag med enkla medel kan omsätta på klubbanläggningen så försöker jag.

Det har hittills bland annat resulterat i
ett Q13 elrevisionslok (som TGOJ kallade motorvagnen av tysk typ tvt55) i leveransfärgsättning;

en NOJ29/SJ K24 wannabie baserad på en storseriemodell av ett lok som rullade i en italiensk hamn;

samt nu ett litet "VW 1949" tåg illustrerande direktleveranser av VW typ 1 från Tyskland under de första åren.
[i]Efter de fyra första bilarna [den 14 juli 1948] dröjde det ända till den 13 december innan nästa leverans till Sverige kom, då en bil levererades. Den 22 december kom en ny sändning, denna gång 51 bilar. I Sverige registrerades år 1949, 349 "Bubblor", eller Folkvagnar som de också kallades[/i]. källa: Wikipedia


[img]http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/255/biltrans51.jpg[/img]

Det är dock något mystiskt med bildens datering.
Bilarna på vagnarna och valet av vagnstyp ser sååå 1949 ut.
Ändå dateras bilden till 1951.

En stor inspirationskälla till att jag har gett mig på ämnet [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20670.0]Bil på tåg: en långsam följetong.[/link] är för övrigt tråden [msg=179241]Biltransport 1956[/msg] från 2016 i detta eminenta forum.

/Curt

Intressant!

Jag studsade först på bilden med VW-bilar lastade på en DR-vagn! Men DB bildades först 1949 så det är säkert helt rätt för 1949.

Men 1951 borde det väl stått DB på en vagn med VW-bilar...?

Slutsignalskärm

av Kjell Friberg, Friday, April 20, 2018, 07:41 (2197 dagar sedan) @ Leif B

Beslut om ommärkning till DB togs 1951 och genomfördes i större skala från 1952.

Slutsignalskärm Djursholmsbanan

av Thomas Tell, Friday, April 20, 2018, 10:35 (2197 dagar sedan) @ Leif B

Djursholmsbanan hade egna lite lättare slusignalskärmar.
[img]https://i.imgur.com/Rr4sVno.jpg[/img]

Hållaren syns bakom slutsignalen på bilden nedan.

[img]https://i.imgur.com/LumJs9r.jpg[/img]

/tell