Elektriska signalklockor i Jönköping 1865 (mB) (Signaler/säkerhet)

av NOR, Monday, December 04, 2017, 20:55 (2307 dagar sedan)

Kungl. Styrelsen för Statens Järnvägstrafiks arkiv, inre registratur1865.

[image]

Elektriska signalklockor i Jönköping 1865 (mB)

av Ulf Pålsson, Monday, December 04, 2017, 23:01 (2307 dagar sedan) @ NOR

Kungl. Styrelsen för Statens Järnvägstrafiks arkiv, inre registratur1865.

[image]

Det är icke utan, att flera frågor uppkomma med anledning av detta Kungl. Styrelsens reglemente:

* Hvad skall den som mottagit telegram om, att tåg eller lok afgått från Tenhult, göra, därest hans signal med fyra dubbla slag icke av Banvakten vid Östra tullen besvaras, hvilket ju kan gifva misstanke om, att sagda banvakt icke befinner sig på sin post?

* Hvad skall Banvakten vid Östra tullen göra, om han varseblifver, att tåg är i annalkande från Tenhult, utan att stationen underrättat honom därom? Skall han stoppa tåget medelst "Stopp"-signalen, eller skall han ändock aflåta ett dubbelt slag, innebärande förfrågan huruvida tåget eller loket må passera öfver svängbron?

* Hvad skall Banvakten vid Östra tullen göra, om Brovakten, genom att, som svar på ett dubbelt slag från Banvakten vid Östra tullen, icke afgifver någon signal, därigenom möjligen angifvande, att det finnes hinder för tågets passerande? Må han visa "Varsamhets"-signalen till tåget, på det att tåget måtte kunna af Brovakten hejdas, eller skall han stoppa tåget medelst "Stopp"-signalen?