VGJ Co6 jämfört SRJ (Järnväg allmänt)

av Göran Nilsson, Wednesday, December 06, 2017, 15:20 (2330 dagar sedan)

På VGJ fanns Bautzenbyggda Co6 3000-3007 (2 typer). Motsvarade dessa vagnar Bautzenvagnarna på SRJ?

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Granis, Thursday, December 07, 2017, 11:53 (2329 dagar sedan) @ Göran Nilsson

"Någon" som vet (bättre) borde kunna svara, men åtminstone vad gäller den Södertäljetillverkade "stålvagn" VGJ hade (Co 3008) som också SRJ hade ett par av (Co 103 och 104) så gick dörrarna inåt på VGJ-vagnen medan de gick utåt på SRJ-vagnarna. Eller också var det tvärtom... Hur som helst kanske det var samma sak med Bautzenvagnarna? :-|

/ L G

Troligen en av de sämsta "svaren" i forumets historia, men.. :-)

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Granis, Thursday, December 07, 2017, 12:14 (2329 dagar sedan) @ Granis

"Lite bättre" svar: Om man kollar på måttuppgifter mm för Bautzenvagnarna så verkar SRJs vara lite större än VGJs; fler sittplatser t ex.

/ L G

VGJ Co6 jämfört SRJ

av 53 Wadsten, Thursday, December 07, 2017, 13:02 (2329 dagar sedan) @ Granis

SRJ-vagnarna 915-916 från Södertälje hade inåtgående ytterrdörrar.

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Granis, Thursday, December 07, 2017, 13:29 (2329 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tack Gustaf. Ja, så var det. Och det betyder då att VGJ-vagnen hade "utgående" dörrar. Vill minnas att det skulle varit något "lokaltrafikperspektiv" som gjorde att SRJ valde inåtgående dörrar på sina vagnar. Men så var det väl inte på Bautzenvagnarna? Där hade väl såväl SRJ som VGJ utåtgående dörrar? Men beror det ökade antalet sittplatser i SRJs Bautzenvagnar på att dessa saknade toalett? Vill också minnas att SRJ (också?) hade dessa i ett par olika varianter där just sittplatsantalet var skillnaden mellan dom? Dessutom fanns väl SRJ-vagnarna såväl med öppna plattformar som med inbyggda vestibuler, medan samtliga VGJ-vagnar* hade öppna plattformar? Eller minns jag fel?

/ L G

*= Bautzenvagnar då, alla "Södertäljevagnar" hade/ har inbyggda plattformar.

VGJ Co6 jämfört SRJ

av 53 Wadsten, Thursday, December 07, 2017, 15:48 (2329 dagar sedan) @ Granis

Undrar om inte Södertäljevagnarna 915-916 var en smalspårig version av Co6-Bo6
för lokaltrafik som har ingåede dörrar.

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Stefan Isaksson, Thursday, December 07, 2017, 22:05 (2329 dagar sedan) @ Granis

När det talas om SRJ Bautzenvagnar blir jag lite förvirrad.
Vad jag vet fanns det 4-5 separata leveranser av personvagnar från Bautzen till SRJ
* 1920 års vaganar: trävagnar med öppna plattformar, varav vissa byggdes om med inbyggda plattfformar och utåtgående dörrar
* 1937 års vagnar: trävagnar, möjligen med stålförstärkning och öppna plattformar. Byggdes om med inbyggda plattformar och vikdörrar (möjligen ursprungsdörrarna från de äldsta rävarna)
* 1939 års vagnar: trävangar med stålförstäkning och öppna plattformar.
* 1943(?) åra vagnar: stålvagnar, mig veterligt levererade med inbyggda plattformar och utåtgående dörrar.

Såvitt jag vet hade samtliga ovanstående vagnar toalett.

Ovanstående stålvagnar levererades i två utföranden:
913-914 med 80 sittplatser (vilket även Södertäljevagnarna 915-916 hade). Vagnarna hade på grund av detta ett stort fönster mer än "vanliga" vagnar.
917-921 med 72 sittplatser

Nu har jag inte kollat, men vad jag vet hade 80-platsvagnarna inte större huvudmått, utan det löstes med att sofforna satt trängre.

Om jag förstod saken rätt så var de diskuterade VGJ-vagnarna stålvagnar och ska därför jämföras med 914-915 + 917-921, och om VGJ-vagnarna levererades med öppna plattformar så kan man knappast säga att de var av samma typ som SRJ-vagnarna.

Sedan hade de väl snarlika detaljer, Bautzen-vagnarnas typiska raka sidor till exempel.

SI

VGJ Co6 jämfört SRJ. Trä eller stål?

av Leif B, Saturday, December 09, 2017, 18:13 (2327 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

När det talas om SRJ Bautzenvagnar blir jag lite förvirrad.
Vad jag vet fanns det 4-5 separata leveranser av personvagnar från Bautzen till SRJ
* 1920 års vaganar: trävagnar med öppna plattformar, varav vissa byggdes om med inbyggda plattfformar och utåtgående dörrar
* 1937 års vagnar: trävagnar, möjligen med stålförstärkning och öppna plattformar. Byggdes om med inbyggda plattformar och vikdörrar (möjligen ursprungsdörrarna från de äldsta rävarna)
* 1939 års vagnar: trävangar med stålförstäkning och öppna plattformar.
* 1943(?) års vagnar: stålvagnar, mig veterligt levererade med inbyggda plattformar och utåtgående dörrar.

Såvitt jag vet hade samtliga ovanstående vagnar toalett.

Ovanstående stålvagnar levererades i två utföranden:
913-914 med 80 sittplatser (vilket även Södertäljevagnarna 915-916 hade). Vagnarna hade på grund av detta ett stort fönster mer än "vanliga" vagnar.
917-921 med 72 sittplatser

Nu har jag inte kollat, men vad jag vet hade 80-platsvagnarna inte större huvudmått, utan det löstes med att sofforna satt trängre.

Om jag förstod saken rätt så var de diskuterade VGJ-vagnarna stålvagnar och ska därför jämföras med 914-915 + 917-921, och om VGJ-vagnarna levererades med öppna plattformar så kan man knappast säga att de var av samma typ som SRJ-vagnarna.

Sedan hade de väl snarlika detaljer, Bautzen-vagnarnas typiska raka sidor till exempel.

SI

Jag vad 30-talsvagnarna egentligen var för sorts vagnar. Enligt Svenska Personvagnar 1989 var både 1937 och 1939 års vagnar "plåtklädda stålvagnar". Jag tycker också att det ser ut så på bilderna i Roslagsbanan 100 år, inte minst bilden från belastningsprovet. Dessa vagnar har ju helst slät utsida i ett stycke till skillnad från 1920 års vagnar där det finns skarvar i ytterplåten på jämna avstånd. Att de var drygt 2 ton lättare tyder ju också på att de var konstruerade på annorlunda sätt.

Men jag blir ju nyfiken när du säger att de var trävagnar. Har du mer uppgifter om hur de var konstruerade eller tips om någon källa? Ett exempel på vagnar som faktiskt hade trästomme men ändå helt slät plåtklädsel är Berninabanans motorvagnar efter att Rhätische Bahn moderniserat dem på 40- och 50-talet. Så helt omöjligt är det ju inte att även vagnarna till SRJ var byggda på det sättet.


Bautzen-vagnar på Roslagsbanan

SRJ 74-82 (SJ/SL 886-894) år 1920, plåtklädd träkorg, öppna plattformar och 72 sittplatser (plattformarna inbyggda med utåtgående dörrar på SRJ 74-78,82 år 1948-53), 19,8 ton, längd ö b 16800 mm.

SRJ 90-94 (SJ/SL 902-906) år 1937, plåtklädd stålkorg (enligt SP89), öppna plattformar och 72 sittplatser (plattformarna inbyggda med inåtgående dubbeldörrar år 1948-49), 17,6 ton, längd ö b 16800 mm.

SRJ 97-98 (SJ/SL 909-910) år 1939, plåtklädd stålkorg (enligt SP89)[/color], öppna plattformar och 72 sittplatser, 17 ton, längd ö b 16980 mm.

SRJ 101-102 (SJ/SL 913-914) år 1941, helsvetsad stålkorg, utåtgående dörrar och 78 sittplatser, 18,7 ton, längd ö b 19050 mm.

SRJ 106-111 (SJ/SL 917-922) år 1943-44, helsvetsad stålkorg, utåtgående dörrar och 70 sittplatser, 18,7 ton, längd ö b 19050 mm.

(Källa: Svenska Personvagnar 1989)

VGJ Co6 jämfört SRJ. Trä eller stål?

av Anders Jansson, Saturday, December 09, 2017, 19:08 (2327 dagar sedan) @ Leif B

Jag vad 30-talsvagnarna egentligen var för sorts vagnar. Enligt Svenska Personvagnar 1989 var både 1937 och 1939 års vagnar "plåtklädda stålvagnar". Jag tycker också att det ser ut så på bilderna i Roslagsbanan 100 år, inte minst bilden från belastningsprovet. Dessa vagnar har ju helst slät utsida i ett stycke till skillnad från 1920 års vagnar där det finns skarvar i ytterplåten på jämna avstånd. Att de var drygt 2 ton lättare tyder ju också på att de var konstruerade på annorlunda sätt.

Men jag blir ju nyfiken när du säger att de var trävagnar. Har du mer uppgifter om hur de var konstruerade eller tips om någon källa? Ett exempel på vagnar som faktiskt hade trästomme men ändå helt slät plåtklädsel är Berninabanans motorvagnar efter att Rhätische Bahn moderniserat dem på 40- och 50-talet. Så helt omöjligt är det ju inte att även vagnarna till SRJ var byggda på det sättet.


Bautzen-vagnar på Roslagsbanan

SRJ 74-82 (SJ/SL 886-894) år 1920, plåtklädd träkorg, öppna plattformar och 72 sittplatser (plattformarna inbyggda med utåtgående dörrar på SRJ 74-78,82 år 1948-53), 19,8 ton, längd ö b 16800 mm.

SRJ 90-94 (SJ/SL 902-906) år 1937, plåtklädd stålkorg (enligt SP89), öppna plattformar och 72 sittplatser (plattformarna inbyggda med inåtgående dubbeldörrar år 1948-49), 17,6 ton, längd ö b 16800 mm.

SRJ 97-98 (SJ/SL 909-910) år 1939, plåtklädd stålkorg (enligt SP89)[/color], öppna plattformar och 72 sittplatser, 17 ton, längd ö b 16980 mm.

SRJ 101-102 (SJ/SL 913-914) år 1941, helsvetsad stålkorg, utåtgående dörrar och 78 sittplatser, 18,7 ton, längd ö b 19050 mm.

SRJ 106-111 (SJ/SL 917-922) år 1943-44, helsvetsad stålkorg, utåtgående dörrar och 70 sittplatser, 18,7 ton, längd ö b 19050 mm.

(Källa: Svenska Personvagnar 1989)

Jag kollade mot SJs besiktning från statsövertagandet av VGJ. Där anges för vagnarna 3000-3004 "helsvetsad stålvagn".

VGJ Co6 jämfört SRJ. Trä eller stål?

av Stefan Isaksson, Saturday, December 09, 2017, 21:54 (2327 dagar sedan) @ Leif B

Men jag blir ju nyfiken när du säger att de var trävagnar. Har du mer uppgifter om hur de var konstruerade eller tips om någon källa?

När jag skrev svaret var det på hörsägen, men jag hittade faktiskt något när jag började kolla:

I RB vagnförteckning av den 1 juli 1974 (maskinskriven/möjligen stencilerad lista) är både 1937 och 1939 års vagnar förtecknade med P i utrustningskolumnen.

P betyder träkorg.
Det kan noteras att rävarna i samma lista var förtecknade med S vilket betydde "Stålvagn (ej rammsäker)".
Rammsäkra vagnar förtecknades med R.
Beteckningarna P, R och S verkar ha använts inbördes uteslutande.

I 1948-1949 års vagnförteckning används inte begreppet rammsäker vagn, däremot anges om vagnen är stålvagn.
Vagnarna 90-94 och 97-98 anges ej som stålvagnar, men det var tydligtvis en del skillnader mellan vagnarna:
97-98 har till skillnad från de äldre vagnarna rullager, och de är dessutom 1,7 ton tyngre (16,7 i st f 15,0 ton) trots samma längd, boggicentrumavstånd och axelavstånd i boggierna. De var dessutom märkbart dyrare (41 085:- i st f 32 100:- ), men det kan ha andra skäl.

Vagnarna 90-94 är inte angivna som ombyggda, vilket torde betyda att ovanstående uppgifter avser vagnarna i originalutförande med öppna plattformar.
Rävarna anges som stålvagnar i samma förteckning.

SI

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Thomas Tell, Thursday, December 07, 2017, 20:31 (2329 dagar sedan) @ Granis

"Lite bättre" svar: Om man kollar på måttuppgifter mm för Bautzenvagnarna så verkar SRJs vara lite större än VGJs; fler sittplatser t ex.

/ L G

Är det dessa Bautzenvagnar som efterfrågas?

[image]

Bilden kommer från en artikel i SEJIFs meddelanden och bör visa en av de fem första vagnarna men se numret som ser ut som 1046. I artikelns dimensionstabell visas mått för de senare vagnarna.

I artikel hittar jag mått vilka avviker från SRJs motsvarande. Dessa VGJ-mått stämmer med 3005-3007 i VGJ vagnlista för 1944. SRJs är 1100 mm kortare och har 11.900 boggiavstånd i st f 14.000. Antal sittplatser är 70 hos VGJ och 72 hos SRJ. De kortare måtten i VGJs lista för 3000-3004 stämmer med SRJs vagnar.

I VGJs lista finns vagnar med 200- resp 700-nummer. Varifrån har dessa sitt ursprung?
Det borde forskas och skrivas en del om VGJs vagnar.
/tell

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Anders Jansson, Thursday, December 07, 2017, 23:21 (2329 dagar sedan) @ Thomas Tell

I artikel hittar jag mått vilka avviker från SRJs motsvarande. Dessa VGJ-mått stämmer med 3005-3007 i VGJ vagnlista för 1944. SRJs är 1100 mm kortare och har 11.900 boggiavstånd i st f 14.000. Antal sittplatser är 70 hos VGJ och 72 hos SRJ. De kortare måtten i VGJs lista för 3000-3004 stämmer med SRJs vagnar.

VGJ hade två serier boggivagnar från Bautzen. Den första levererades 1939 och omfattade 5 vagnar med nr 3000-3004 (ursprungligen numrerade 1047-1051 men omnumrerade kort efter leverans). Dessa vagnar hade stora likheter med SRJ 97-98 (RB 909-910) levererade samma år. Det var huvudsakligen utrustningen (broms, värme, belysning etc) som var olika. VGJs andra serie leverades 1940 och bestod av 3 vagnar med nr 3005-3007. Dessa var 1100 mm längre än vagnarna från året innan men med samma antal sittplatser och därmed rymligare. Någon direkt motsvarighet till dessa vagnar fanns ej på SRJ.

I VGJs lista finns vagnar med 200- resp 700-nummer. Varifrån har dessa sitt ursprung?

200-nummer (liksom 300-nummer och 400-nummer) var LSSJ-vagnar. 700-nummer var MMJ-vagnar.

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Jesper, Friday, December 08, 2017, 04:25 (2329 dagar sedan) @ Anders Jansson


200-nummer (liksom 300-nummer och 400-nummer) var LSSJ-vagnar. 700-nummer var MMJ-vagnar.


Off-topic men närdet är uppe så passar jag på att fråga - MMJ som var så pass tidiga kan väl aldrig ha börjat numrera vagnarna i 700-serien?
Känns som något från tiden kring 1890 mellan MKJs 600-serie och KiLJs 800-serie.

/Jesper

VGJ Co6 jämfört SRJ

av Göran Nilsson, Saturday, December 09, 2017, 11:36 (2327 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Tack för all info!