Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"? (Järnvägspersonal)

av Falken, Thursday, December 07, 2017, 18:23 (2331 dagar sedan)

Hittade av en slump en söksida över Stockholmspolisens signalementsfotografier 1869-1920 och fann bland annat en misstänkt som vid tiden för det förmodade brottet (1904) hade yrkestiteln "Extra lokomotivförare". Blev något konfunderad över titeln - kan det måhända vara det som sedermera kallades lokbiträde?

Bild på extra lokomotivföraren Karl August Karlsson nedan. Någon som har mer uppgifter om denne Karl August? Hittade f ö fler järnvägsmän som varit i klammeri med rättvisan, bl a två lokomotivputsare och några eldare. Söksidan vore än mer intressant om man kunde erhålla information om vilket brott personen misstänktes för, men tyvärr framgår detta ej.

[image]

Med vänlig hälsning

/ Falken

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Sune Nylén, Friday, December 08, 2017, 00:10 (2331 dagar sedan) @ Falken

Det var väl lokeldare som avlagt godkänt prov som förare, men inte fått plats i ordinarie stat. Det fanns ju även extra eldare.
:-) Sune

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Lennart Petersen, Friday, December 08, 2017, 03:55 (2331 dagar sedan) @ Falken

I vart fall ingen titel som återfinns i SJ 1856-1906 där annars det mesta av titlar inom SJ återfinns. Bara Lokomotivförare och Eldare finns det .
Kan ju vara titel på en privatbana eller något som polisen "uppfunnit" som titel.
Lokförare brukade väl annars sällan vara föremål för polisens intresse, dom tillhörde ju ett mycket välavlönat skikt i samhället och åtnjöt gott anseende. Dom kunde ha runt dubbla lönen mot mer modest betalda som lokputsare och banvakter.
Lokbiträden kommer först med elloken

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Falken, Saturday, December 09, 2017, 08:46 (2330 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I vart fall ingen titel som återfinns i SJ 1856-1906 där annars det mesta av titlar inom SJ återfinns. Bara Lokomotivförare och Eldare finns det .
Kan ju vara titel på en privatbana eller något som polisen "uppfunnit" som titel.
Lokförare brukade väl annars sällan vara föremål för polisens intresse, dom tillhörde ju ett mycket välavlönat skikt i samhället och åtnjöt gott anseende. Dom kunde ha runt dubbla lönen mot mer modest betalda som lokputsare och banvakter.
Lokbiträden kommer först med elloken

Märkligt. Provade att googla "extra lokomotivförare" och hittade då tre pdf-dokument innehållande söktermen.


På sidan 136 i Matrikel öfver personalen vid Statens Jernvägar 1881, går att läsa följande:

[image]


På sidan 192 i Kollektivaftal angående arbets-
och löneförhållanden i Sverige 1907-08
återfinns följande:

[image]


Slutligen, på sidan 51 i Göteborgs Adress-kalender för år 1876 står G. F. Hindorf listad som just "extra lokomotivförare".

[image]


Intressant angående löner. Riktigt så lukrativt är det inte idag, kan jag själv intyga. På sidan 308 i Kollektivaftal angående arbets- och löneförhållanden i Sverige 1907-08 (v g se ovan) finns följande lönetariff som bekräftar det du skriver:

[image]

Med vänlig hälsning

/ Falken

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Jöran Johansson, Friday, December 08, 2017, 11:35 (2331 dagar sedan) @ Falken

Extra lokomotivföraren Carl August Carlsson och plåtslageriarbetaren Gustaf Georg Lundgren hade stulit kopparrör från Stockholm-Rimbo järnväg. Carlsson hade väckt förslaget och Lundgren förövat stölderna. Det tillgripna hade de sedan sålt till en lumphandlare Eriksson som också åtalats. Carlsson och Lundgren dömdes vardera till tre månaders straffarbete.
Källa: DN 1904-03-27

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Falken, Saturday, December 09, 2017, 08:48 (2330 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Extra lokomotivföraren Carl August Carlsson och plåtslageriarbetaren Gustaf Georg Lundgren hade stulit kopparrör från Stockholm-Rimbo järnväg. Carlsson hade väckt förslaget och Lundgren förövat stölderna. Det tillgripna hade de sedan sålt till en lumphandlare Eriksson som också åtalats. Carlsson och Lundgren dömdes vardera till tre månaders straffarbete.
Källa: DN 1904-03-27

Tack för mycket intressant information!

Med vänlig hälsning

/ Falken

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Harald, Friday, December 08, 2017, 11:50 (2331 dagar sedan) @ Falken

1904 är han mantalsskriven på Birger Jarlsgatan 117 med hustru och tre barn. Titel är lokomotiveldare. Han har tidigare bott i Rimbo och Täby, så han var väl vid SRJ. I oktober 1904 flyttar familjen till Södertälje stad där de bor i Södertälje verkstäders bostäder och hans titel är filare. I juli 1905 flyttar de till Bockholms-Sättra, numera i Salem men då i Ekerö socken. Hans titel är nu lokomotivförare. Där fanns ett tegelbruk och i folkräkningen 1910 står han som tegelbrukslokomotivförare. I november 1911 flyttar de till Gröndal och han är lokförare. När hustrun dör 1929 bor de på Hägerstensvägen 131. Karl August dör 1950 i Bromma.

Yrkestiteln "Extra lokomotivförare"?

av Falken, Saturday, December 09, 2017, 08:49 (2330 dagar sedan) @ Harald

1904 är han mantalsskriven på Birger Jarlsgatan 117 med hustru och tre barn. Titel är lokomotiveldare. Han har tidigare bott i Rimbo och Täby, så han var väl vid SRJ. I oktober 1904 flyttar familjen till Södertälje stad där de bor i Södertälje verkstäders bostäder och hans titel är filare. I juli 1905 flyttar de till Bockholms-Sättra, numera i Salem men då i Ekerö socken. Hans titel är nu lokomotivförare. Där fanns ett tegelbruk och i folkräkningen 1910 står han som tegelbrukslokomotivförare. I november 1911 flyttar de till Gröndal och han är lokförare. När hustrun dör 1929 bor de på Hägerstensvägen 131. Karl August dör 1950 i Bromma.

Återigen, tack för informationen. Intressant!

Med vänlig hälsning

/ Falken