Ånglok nr 6 - men var? (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Saturday, December 09, 2017, 15:26 (2329 dagar sedan)

[img]https://s19.postimg.org/phggib1ab/nglok6_Stn_Web.jpg[/img]

Ännu en bild ur Lars Ramstedts samling - men vad och var?

Mvh Gunnar

Ånglok nr 6 - men var?

av Jepp, Saturday, December 09, 2017, 15:47 (2329 dagar sedan) @ Gunnar D

Kan det vara KUJ 6 i Riddarhyttan...?
/Jepp

Ånglok nr 6 - men var?

av Klas Blomberg, Saturday, December 09, 2017, 17:24 (2329 dagar sedan) @ Gunnar D

Helt klart KUJ 6

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBED00995]Samlingsportalen KBED00995[/link]

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED00995&Imgnr=1[/img]

Ånglok nr 6 - men var?

av Gunnar D, Saturday, December 09, 2017, 17:42 (2329 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Helt klart KUJ 6

Tack, och belysningsstolpen liknar Riddarhyttans...

Mvh Gunnar

Ånglok nr 6 - men var?

av jhje, Saturday, December 09, 2017, 18:37 (2329 dagar sedan) @ Gunnar D

Nedläggningen av banan(persontrafiken). Jag vill minnas, att jag hörde ett radiorepotage angående sista persontåget men var det i början av 50-talet eller 60?

Ånglok nr 6 - men var?

av Anders Nordebring, Saturday, December 09, 2017, 18:49 (2329 dagar sedan) @ jhje

Du tänker nog på Lars Madséns radioprogram från 1952, den sista persontrafikssommaren.

Ånglok nr 6 - men var?

av jhje, Saturday, December 09, 2017, 20:16 (2329 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Vi, hade en gammal SABA-radio från 41.Jag tror programmet startade ved 18 tiden och pågick en timma. Att det var Lars Madsen hade jag i minnet också. Ja,ja tiden går! I senare tid har väl Uttersberg fått sina besök

Ånglok nr 6 - men var?

av Anders Nordebring, Saturday, December 09, 2017, 18:47 (2329 dagar sedan) @ Gunnar D

Och passvagnen är antingen Co1 13 eller Co1 14.

Motorlösa KURJ

av Kjell Aghult, Sunday, December 10, 2017, 17:02 (2328 dagar sedan) @ Anders Nordebring

KURJ skaffade sig aldrig motordrift på spår. Men ett rätt stort busslinjenät, upp till Ludvika. Detta skedde 1934-1938. Köpings Omnibuss AB (Obs stavningen!) blev då syster- i st f dotterbolag. I gruppen tillkom 1939 Köpings stadstrafik. Andra, liknande banor var t ex KJ, ÖBlJ, L&HJ och LLTJ.

Motorlösa KURJ (II)

av Kjell Aghult, Sunday, December 10, 2017, 18:07 (2328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

KURJ skaffade sig aldrig motordrift på spår. Men ett rätt stort busslinjenät, upp till Ludvika. Detta skedde 1934-1938. Köpings Omnibuss AB (Obs stavningen!) blev då syster- i st f dotterbolag. I gruppen tillkom 1939 Köpings stadstrafik. Andra, liknande banor var t ex KJ, ÖBlJ, L&HJ och LLTJ.

Visst kritiserades KURJ, då ett tågpar ca 1950 utbyttes mot bussturer. På dåtida tidningsspråk:
"Dessa tåg icke de minst utnyttjade". Men KURJ hade resanderäkningarna. Och ett tåg krävde
tre mans personal mot bussens ende chaufför. KURJ tillämpade aldrig enmanslok.

Motorlösa KURJ (III)

av Kjell Aghult, Sunday, December 10, 2017, 19:45 (2328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur engagerad var Köpings stad (KURJ huvudman) i Kungsörs Trafik AB? Som drev busslinjen
Köping-Katrineholm, en gång påtänkt som järnvägslinje. Minns jag rätt annonserad i KURJ rosa tidtabellshäfte? - de två blandtågen på Riddarhyttan rätt marginella.
Kungsörbolaget uppgick 1978 i Södermanlands Länstrafik.

Motorlösa KURJ (III)

av Anders Nordebring, Monday, December 11, 2017, 10:58 (2327 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur engagerad var Köpings stad (KURJ huvudman) i Kungsörs Trafik AB? Som drev busslinjen
Köping-Katrineholm, en gång påtänkt som järnvägslinje. Minns jag rätt annonserad i KURJ rosa tidtabellshäfte? - de två blandtågen på Riddarhyttan rätt marginella.
Kungsörbolaget uppgick 1978 i Södermanlands Länstrafik.

Ja, katrineholmsbussarna annonserades i 1950 års rosaaktiga tidtabellshäfte (men inte i 1949 års gröna häfte) i en genomgående tabell Ludvika - Skinnskatteberg - Köping (KOAB) - Kungsör - Katrineholm (Kungsörs trafik AB) - Nyköping (Ege-trafiken AB). Detta var ett resultat av att de tre bolagen kommit överens om samtrafik på sträckan, i samband med vilken överenskommelse förmiddagståget från Riddarhyttan indragits och ersatts med att bussturen Ludvika – Uttersberg förlängdes till Köping. Två norrgående tåg indrogs samtidigt och ersattes med buss. En förändring till förmån för tågtrafiken genomfördes dock samtidigt, nämligen att morgontåget från Riddarhyttan, som dittills bara gått lördagar, söndagar och helgdagar, blev dagligt och sålunda på vardagar ersatte en busstur. Om Köpings stad hade ett engagemang i kungsörsbolaget skall jag låta vara osagt.

Färg på bussarna?

av BD, Monday, December 11, 2017, 14:36 (2327 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Stämmer min minnesbild med att bussarna var blå och gula?

Färg på bussarna?

av Anders Nordebring, Monday, December 11, 2017, 18:32 (2327 dagar sedan) @ BD

Stämmer min minnesbild med att bussarna var blå och gula?

Just, KOAB:s bussar var blå med gult band.

Motorlösa KURJ (II)

av Anders Nordebring, Monday, December 11, 2017, 10:30 (2327 dagar sedan) @ Kjell Aghult

KURJ skaffade sig aldrig motordrift på spår. Men ett rätt stort busslinjenät, upp till Ludvika. Detta skedde 1934-1938. Köpings Omnibuss AB (Obs stavningen!) blev då syster- i st f dotterbolag. I gruppen tillkom 1939 Köpings stadstrafik. Andra, liknande banor var t ex KJ, ÖBlJ, L&HJ och LLTJ.

Visst kritiserades KURJ, då ett tågpar ca 1950 utbyttes mot bussturer. På dåtida tidningsspråk:
"Dessa tåg icke de minst utnyttjade". Men KURJ hade resanderäkningarna. Och ett tåg krävde
tre mans personal mot bussens ende chaufför. KURJ tillämpade aldrig enmanslok.

I ett tidigare skede hade KURJ tillämpat enmansbetjäning av lok, till vilket VoV nämligen 1933 lämnade järnvägen tillstånd. Enmansbetjäning praktiserades sedan i så stor omfattning som möjligt innan flera tåg 1935 återfick tvåmansbetjäning. 1938 återstod av enmansbetjäningen bara växlingen i Köping, vilken dock mellan 1 oktober och 1 april sköttes med två man på loket efter kl. 16.

Motorlösa KURJ (II)

av Kjell Aghult, Tuesday, December 12, 2017, 06:15 (2326 dagar sedan) @ Anders Nordebring

I ett tidigare skede hade KURJ tillämpat enmansbetjäning av lok, till vilket VoV nämligen 1933 lämnade järnvägen tillstånd. Enmansbetjäning praktiserades sedan i så stor omfattning som möjligt innan flera tåg 1935 återfick tvåmansbetjäning. 1938 återstod av enmansbetjäningen bara växlingen i Köping, vilken dock mellan 1 oktober och 1 april sköttes med två man på loket efter kl. 16.

Intressant! Veterligen första gång det nämns. Vilka lok kan ha avsetts?

Enmanstjänst krävde viss ombyggnad av loken: De kunna köras från båda sidor av hytten (Omkastningsstativet dubblerades dock inte). För linjetjänst krävdes genomgång från tåget
(Bakdörr och övergångsbrygga till hytten, delning av kolboxen). Konduktören gå fram enligt
lokala instruktioner, t ex hjälpa till med utkik. På t ex Falsterbobanan detta vid passagen
av klaffbron över Kanalen.

Motorlösa KURJ (II)

av Anders Nordebring, Tuesday, December 12, 2017, 10:32 (2326 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I ett tidigare skede hade KURJ tillämpat enmansbetjäning av lok, till vilket VoV nämligen 1933 lämnade järnvägen tillstånd. Enmansbetjäning praktiserades sedan i så stor omfattning som möjligt innan flera tåg 1935 återfick tvåmansbetjäning. 1938 återstod av enmansbetjäningen bara växlingen i Köping, vilken dock mellan 1 oktober och 1 april sköttes med två man på loket efter kl. 16.

Intressant! Veterligen första gång det nämns. Vilka lok kan ha avsetts?

Enmanstjänst krävde viss ombyggnad av loken: De kunna köras från båda sidor av hytten (Omkastningsstativet dubblerades dock inte). För linjetjänst krävdes genomgång från tåget
(Bakdörr och övergångsbrygga till hytten, delning av kolboxen). Konduktören gå fram enligt
lokala instruktioner, t ex hjälpa till med utkik. På t ex Falsterbobanan detta vid passagen
av klaffbron över Kanalen.


Det finns en uppgift från 1938 som säger att loken 6 - 12 var "anordnade för enmansväxling". Lokrevisionsboken för de aktuella åren tycks beklagligtvis saknas.

Motorlösa KURJ (II)

av Kjell Aghult, Tuesday, December 12, 2017, 16:09 (2326 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Det finns en uppgift från 1938 som säger att loken 6 - 12 var "anordnade för enmansväxling". Lokrevisionsboken för de aktuella åren tycks beklagligtvis saknas.

Då krävdes egentligen mest tvåarmad regulator och ångbromsventil även på eldarsidan. Om
sådan alls användes - ASLJ ånglok hade bara handbroms.

Motorlösa KURJ (II)

av Anders Nordebring, Tuesday, December 12, 2017, 23:48 (2326 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det finns en uppgift från 1938 som säger att loken 6 - 12 var "anordnade för enmansväxling". Lokrevisionsboken för de aktuella åren tycks beklagligtvis saknas.

Då krävdes egentligen mest tvåarmad regulator och ångbromsventil även på eldarsidan. Om
sådan alls användes - ASLJ ånglok hade bara handbroms.


De flesta KURJ-lok hade såväl ång- som hävstångsbroms.

Nja, Motorlösa KURJ (II)

av Ulf Diehl, Wednesday, December 13, 2017, 10:08 (2325 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nja, de flesta loken på ASLJ hade faktiskt ångbroms förutom tryckluftsbromsapparatur enligt VoVs sammanställningar. Fast de borde väl haft någon parkeringsbroms också?
Ulf Diehl

Handbromsade lok

av Anders Sandgren, Wednesday, December 13, 2017, 11:03 (2325 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag betvivlar att VoV hade godkänt ett tanklok med bara ångbroms. Man måste ju kunna stanna även om det inte finns ångtryck i pannan och ångbromsen går ju dessutom via nödavstängaren.
Att tenderlok klarar sig utan skruv- eller hävstångsbroms beror ju på att det finns handbroms på tendern. Vad som händer när dragstången går av är en annan sak, då återstår bara motånga om loket saknar broms. Tenderlok byggda för ca 1890 hade ju ingen broms på lokhjulen utan enbart handbroms på tendern möjligen kompletterad med vakuumbroms på densamma.

Riktigt gamla lok saknade broms på såväl lok som tender, men så många sådana fick vi inte hit, skulle varit Ajax, Titan och GDJ 4 Norden, samtliga byggda tidigt 1840-tal. Det är inte omöjligt att de kompletterades med tenderbroms om de inte hade det tidigare.

Handbromsade lok

av Dag Bonnedal, Wednesday, December 13, 2017, 12:13 (2325 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I i slutet av 1800-talet var kravet att tanklok skulle ha skruvbroms. Efter sekelskiftet, när ångbromsen gjorde sitt bredare intåg blev det i stället ångbroms på loket kompletterad med hävstångsbroms (främst som parkeringsbroms).

På 600-loken till trafikbanorna märktes detta genom att typiska tyska lok (som normalt bara hade hävstångsbroms) blev utrustade med skruvbroms redan vid leverans, t.ex. KLJ 3 och Stafsjö 3). Senare, på 20-talet (när 600-banornas ekonomi blev sämre) fick man dispens från skruv- resp. ångbromsen och lok med bara hävstångsbroms kom i trafik (MJ 3 och AOJ 3), men den senare (som var stor) blev sedan kompletterad med ångbroms.

Dag B