Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var? (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, December 10, 2017, 11:14 (2326 dagar sedan)

[img]https://s19.postimg.org/401izzddv/VRBana19juli67_Web.jpg[/img]

Här har jag då lämnat Seinäjoki 19 juli 1967 och reser mot sydost med utsikt bakåt. En station har nyss passerats och jag tror att bilden är tagen någonstans innan eller omkring Haapamäki.
Kan någon hjälpa mig med var bilden är tagen mer exakt?

Mvh Gunnar

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Anders Järvenpää, Sunday, December 10, 2017, 12:32 (2326 dagar sedan) @ Gunnar D

Möjligtvis är det frågan om Kolho (Klo) vid km 286,265 söder om Haapamäki.

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Gunnar D, Sunday, December 10, 2017, 13:28 (2326 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Möjligtvis är det frågan om Kolho (Klo) vid km 286,265 söder om Haapamäki.

Tack för förslaget! Jag vet att jag gick av vid en station för ta en buss till Ruovesi och denna station kan ha varit Vilppula och då passerade jag ju Kolho. Tittade även på Google Satellit och kom fram till Kolho kan vara möjligt.

Mvh Gunnar

Finland 100 år! -- de "bakvända" semaforerna

av Ulf Pålsson, Sunday, December 10, 2017, 14:08 (2326 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Här har jag då lämnat Seinäjoki 19 juli 1967 och reser mot sydost med utsikt bakåt. En station har nyss passerats - - -

Bilden illusterar utmärkt de finländska "bakvända" semaforerna. Vad menar jag? Jo:

I europeiska länder med signalerna i princip till höger om spåret och med i princip högertrafik på dubbelspåriga sträckor brukade de för ett ankommande tåg gällande semaforvingarna peka åt höger från signalmasten. Exempel: Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Luxemburg, Polen, Ungern, Tjeckoslovakien, Österrike, Jugoslavien, Grekland, Bulgarien, Rumänien, Sovjetunionen.

I länder med signalerna i princip till vänster och med i princip vänstertrafik på dubbelspår brukade de peka åt vänster. Exempel: Sverige, Storbritannien, Irland, Belgien, Italien.

Finland utgjorde ett undantag från denna "regel". Trots i princip högerplacering och högertrafik pekade semaforvingarna åt vänster. Orsaken torde vara att utrustningen köptes från svenska leverantörer; semaforen på bilden ser ju väldigt "svensk" ut, med den målning som var allmän fram till 1940-talet.

Även Schweiz utgör ett undantag: Trots i princip vänsterplacering och vänstertrafik pekade semaforvingarna åt höger, förmodligen för att utrustningen köptes från Tyskland.

(Man kan stajla med en signaleringsgåta: "Vad hade semaforer i Finland och Schweiz gemensamt? Jo, vingarna pekade normalt in mot spåret i stället för bort från spåret.")

(För att stämma i bäcken: Visst har det förekommit högerplacerade en hel del högerplacerade semaforer med gällande vinge åt vänster i Sverige och andra "vänsterländer", och också vänsterplacerade semaforer med gällande vinge åt höger i "högerländer", men det var undantag från landets huvudregel.)

Frankrike är ytterligare udda land i detta sammanhang: På de flesta sträckor är det vänsterplacering och vänstertrafik som gäller, och där pekade vingarna på gamla semaforer åt vänster, medan nyare semaforers vinge vrids kring en centrerad punkt. I Alsace och Lorraine, som var Elsass och Lothringen vid den tid då mycket dubbelspår och signaleri tillkom, behöll man högerplacering, högertrafik och semaforer med tyskt ursprung, med vingarna pekande åt höger.

Om Österrike kan sägas att det tidigare utgjorde en form av "undantag": Semaforvingarna har vad jag vet alltid pekat åt höger, men ursprungligen hade man vänstertrafik på dubbelspåriga sträckor, vilket man nu har ändrat på.

Spanien och Portugal ger jag mig inte in på nu, det kräver mer undersökning...
/up

Finland 100 år! -- de "bakvända" semaforerna

av Anders Järvenpää, Sunday, December 10, 2017, 17:12 (2326 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det var förmodligen praktiskt och förmånligt att kunna köpa svensk signalmateriel och använda den som sådan, men vingarna som pekar mot spåret härstammar från träsemaforernas tidevarv. De var förmodligen byggda på plats av lokala hantverkare. Kanske var det hela ursprungligen ett misstag? En baningenjör hade kanske varit utomlands och ritat av en semafor som en lokal förmåga sedan fick till uppgift att göra en kopia av efter bästa förmåga.

Grundregeln här i Finland är att vi har högertrafik på järnvägen och att signalerna står på höger sida. Undantaget är stadsbanan i Helsingfors som har vänstertrafik (med signalerna till höger).

Finland 100 år! -- de "bakvända" semaforerna

av Överkörmästaren, Sunday, December 10, 2017, 17:17 (2326 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

På något sätt verkar det egentligen mer logiskt/intuitivt att vingen pekar över det spår som den gäller för, i stället för bort från spåret.

Finland 100 år! -- de "bakvända" semaforerna

av Jim Hansson, Sunday, December 10, 2017, 21:54 (2326 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På något sätt verkar det egentligen mer logiskt/intuitivt att vingen pekar över det spår som den gäller för, i stället för bort från spåret.

Det borde ju dessutom inte kräva lika mycket fritt utrymme sidan om spåret. Från träd, t ex.
Jim

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Olle E, Sunday, December 10, 2017, 17:58 (2326 dagar sedan) @ Gunnar D

Härlig bild. Man riktigt känner kreosotlukten och hör insektssurret.

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Olle E, Sunday, December 10, 2017, 22:45 (2326 dagar sedan) @ Olle E

Noterar väldigt höga telestolpar till höger om spåret. Kan det vara så att ledningen till vänster i bild korsar teleledningarna bakom/ ovanför fotografen?

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Stefan Isaksson, Monday, December 11, 2017, 12:13 (2325 dagar sedan) @ Olle E

Det eller att man ville att telefontrådarna skulle gå ovanligt högt för att inte skymma semaforen, eller att de ska ta en annan väg vid en vägbro...

SI

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Anders Järvenpää, Monday, December 11, 2017, 12:53 (2325 dagar sedan) @ Olle E

Troligen är det frågan om att trådarna ska bäras högt över vägviadukten som är under färdigställande bakom fotografens rygg. Vägviadukten finns kvar i dag, men tyvärr inte blankledningen. Notera de troligen 150 kHz bärfrekvenstransponerade paren på de översta reglarna. Den högra linjen tillhör järnvägen och bär bl.a. de långa fjärrförbindelserna för telefoni och fjärrskrift mellan Helsingfors och Uleåborg. Den vänstra linjen kan tänkas tillhöra Post- och Telegrafverket. Notera även att den högra linjens understa regel har enbart tre isolatorer. Genom trådarna styrdes gasförsignalens färgväxlare via semaforens vingkontakt och indikerades försignalens signalbild hos Tkl. Från lådan med överspänningsskydd nertill i stolpen närmast kameran går en jordkabel till semaforen. Kroklinjen med två isolatorer på vänster sida är semaforens belysningsledning. På tågx fanns blänkare, oftast av LMEs väderkvarnstyp, som indikerade försignalens ställning. I fall något gick fel visade väderkvarnen grönt (=vänta kör). Semaforbelysningen indikerades på tågx av en glimlampa som matades över en indikeringstransformator. Tyvärr finns inga semaforer kvar i bruk i dag, inte ens på någon museibana.

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Gunnar D, Wednesday, December 13, 2017, 13:43 (2323 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Troligen är det frågan om att trådarna ska bäras högt över vägviadukten som är under färdigställande bakom fotografens rygg. Vägviadukten finns kvar i dag, men tyvärr inte blankledningen. Notera de troligen 150 kHz bärfrekvenstransponerade paren på de översta reglarna. Den högra linjen tillhör järnvägen och bär bl.a. de långa fjärrförbindelserna för telefoni och fjärrskrift mellan Helsingfors och Uleåborg. Den vänstra linjen kan tänkas tillhöra Post- och Telegrafverket. Notera även att den högra linjens understa regel har enbart tre isolatorer. Genom trådarna styrdes gasförsignalens färgväxlare via semaforens vingkontakt och indikerades försignalens signalbild hos Tkl. Från lådan med överspänningsskydd nertill i stolpen närmast kameran går en jordkabel till semaforen. Kroklinjen med två isolatorer på vänster sida är semaforens belysningsledning. På tågx fanns blänkare, oftast av LMEs väderkvarnstyp, som indikerade försignalens ställning. I fall något gick fel visade väderkvarnen grönt (=vänta kör). Semaforbelysningen indikerades på tågx av en glimlampa som matades över en indikeringstransformator. Tyvärr finns inga semaforer kvar i bruk i dag, inte ens på någon museibana.

Tack för all information!
Finns det någon samlad information om utbyggnaden av Finlands Järnvägar 1917-2017?

Mvh Gunnar

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Anders Järvenpää, Wednesday, December 13, 2017, 15:49 (2323 dagar sedan) @ Gunnar D

Det finns välgjorda och detaljerade nyligen utförda kartor som beskriver bannätets utveckling. Historikerna från 1937 och 1962 innehåller mycket information. Det relativt nyligen utkomna standardverket "Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat" (ISBN 978-951-593-214-3) kan rekommenderas.

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av Gunnar D, Wednesday, December 13, 2017, 21:42 (2323 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det finns välgjorda och detaljerade nyligen utförda kartor som beskriver bannätets utveckling. Historikerna från 1937 och 1962 innehåller mycket information. Det relativt nyligen utkomna standardverket "Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat" (ISBN 978-951-593-214-3) kan rekommenderas.


Ok, tack för tips!

/Gunnar

Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var?

av montfrooij, Sunday, December 10, 2017, 22:10 (2326 dagar sedan) @ Gunnar D

Great picture!