Kungsängsesplanaden i Uppsala (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Wednesday, December 13, 2017, 15:11 (2320 dagar sedan)

Hej!

Jag sitter och försöker rekonstruera hur vägskydden vid Kungsängsesplanaden i Uppsala (vilka väl revs ca 2014?) såg ut.

Såvitt jag kan påminna mig, var anläggningen som enl. [link=https://www.dropbox.com/s/sl88fbl19hu3em1/Kungs%C3%A4ngsesplanaden.pdf?dl=0]denna PDF[/link].

Minns jag rätt? Eller var rundgångsspåret annorlunda placerat?

Om någon minns det: var det nyckelaktivering överallt, eller använde man tryckknapp som var beroende av spårledningsbeläggningen?

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av John T, Wednesday, December 13, 2017, 15:37 (2320 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Jag sitter och försöker rekonstruera hur vägskydden vid Kungsängsesplanaden i Uppsala (vilka väl revs ca 2014?) såg ut.

Såvitt jag kan påminna mig, var anläggningen som enl. [link=https://www.dropbox.com/s/sl88fbl19hu3em1/Kungs%C3%A4ngsesplanaden.pdf?dl=0]denna PDF[/link].

Minns jag rätt? Eller var rundgångsspåret annorlunda placerat?

Om någon minns det: var det nyckelaktivering överallt, eller använde man tryckknapp som var beroende av spårledningsbeläggningen?

Som jag minns det var rundgången något längre. Bing kartors flygbild (som är tillräckligt gammal för att i viss mån visa spåret), verkar stödja den minnesbilden. Den västra växeln verkar ligga en bit väster om Mältargatan.
[i]
Edit: vid tillräcklig inzoomning visar även Hittas flygbild spåren. Den västra växeln verkar ha legat alldeles intill Sågargatan.[/i]

Vad gäller aktiveringen så har jag klara minnen av att korsningen med Kungsgatan hade tryckknapp av "övergångsställe-typ" (exakt sådan låda och knapp som har suttit och kanske fortfarande sitter på vissa bevakade övergångsställen). Jag har alltid antagit att aktiveringen varit dels beroende av belagd spårledning, dels av synkronisering med gatuljusanläggningen i korsningen bredvid.

Vad gäller övriga vägskydd längs Kungsängsesplanaden minns jag inte lika tydligt, men jag tycker mig komma ihåg att dessa "övergångsställeknappar" inte fanns för dessa vägskydd, utan de aktiverades nog med fyrkantslås eller dylikt.

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av Anders_W, Wednesday, December 13, 2017, 17:02 (2320 dagar sedan) @ John T

Ja, just ja! Stort tack!

PDF-filen nu uppdaterad till v 2.

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av Granis, Wednesday, December 13, 2017, 17:10 (2320 dagar sedan) @ John T

Hur var läget 200? när SSS körde spårvagnstrafik härifrån upp till NordMills? Till skillnad från 1981 när man gjorde samma sak med samma spårvagn (US 10) men då på ”gamla hamnspåret” från Uppsala C längs med Strandbogatan?

/ L G

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av Överkörmästaren, Wednesday, December 13, 2017, 23:24 (2320 dagar sedan) @ Granis

Hur var läget 200? när SSS körde spårvagnstrafik härifrån upp till NordMills? Till skillnad från 1981 när man gjorde samma sak med samma spårvagn (US 10) men då på ”gamla hamnspåret” från Uppsala C längs med Strandbogatan?

/ L G


1996 var jag med som konduktör/vägvakt och då vill jag minnas att vi höll oss söder om esplanaden hela tiden. Det var nog en körning 2006 också men då var jag inte med.

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av ztenlund, Wednesday, December 13, 2017, 22:33 (2320 dagar sedan) @ Anders_W

Tidigare visad bild från 2012:

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1590.jpg[/img]

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av Per Wirback, Thursday, December 14, 2017, 15:10 (2319 dagar sedan) @ ztenlund

Tidigare visad bild från 2012:

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1590.jpg[/img]

Hej

Man skall ha klart för sig att det gjordes en ordentlig uppfräschning av anläggningarna ca ett år innan de revs. Arbetsmiljöskäl låg bakom. På det stora hela byttes då allt, dvs nya kryssmärkesstolp, kastljus, manöverknappar etc. Därtill tror jag att det blev anläggning vid någon mer gata. Då uppkom de gula maöverstolparna.
Hurvida även automatikskåpen byttes eller ej vet jag inte.

För iallfall ca 5-10 år sen fanns det detektorslingor, i 8-form på brädor, i spåret strax före korsningen med Kungsgatan, de bör i det tidigare utförandet ha använts för någonting i aktiveringen, alternativt bara för trafiksignal-synkning.

Efter att anläggningen revs så fick de demonterade grejorna "mogna" lite på Kommunförrådet, varefter det mesta utom automatikskåp överfärdes till ULJ i samband med kommunens ombyggnad av Gatu/Gatu/ULJ Järnvägskorsning i Björkgatan där de fick ett nytt liv.

/Per

Kungsängsesplanaden i Uppsala

av John T, Thursday, December 14, 2017, 15:37 (2319 dagar sedan) @ Per Wirback

Tidigare visad bild från 2012:

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1590.jpg[/img]


Hej

Man skall ha klart för sig att det gjordes en ordentlig uppfräschning av anläggningarna ca ett år innan de revs. Arbetsmiljöskäl låg bakom. På det stora hela byttes då allt, dvs nya kryssmärkesstolp, kastljus, manöverknappar etc. Därtill tror jag att det blev anläggning vid någon mer gata. Då uppkom de gula maöverstolparna.
Hurvida även automatikskåpen byttes eller ej vet jag inte.

För iallfall ca 5-10 år sen fanns det detektorslingor, i 8-form på brädor, i spåret strax före korsningen med Kungsgatan, de bör i det tidigare utförandet ha använts för någonting i aktiveringen, alternativt bara för trafiksignal-synkning.

Efter att anläggningen revs så fick de demonterade grejorna "mogna" lite på Kommunförrådet, varefter det mesta utom automatikskåp överfärdes till ULJ i samband med kommunens ombyggnad av Gatu/Gatu/ULJ Järnvägskorsning i Björkgatan där de fick ett nytt liv.

/Per

Där ser man ja - tittar man noga så har "övergångsställeknapparna" vid korsningen med Kungsgatan bytts mot standard lokalställare med två knappar på Ztenlunds bild.

Jag vill minnas att plankorsningen närmast i bild (över en infart till en kommersiell fastighet) tidigare bestod av enbart kryssmärken och bör väl då har graderats upp vid samma tillfälle.