Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl (Fordon: allmänt)
Jag håller på att redigera mina anteckningar från RB.
SJ delen av fd 39 drs dvs sträckan Uppsala Ö-Faringe-Rimbo-Hallstavik sköttes i praktiken från Rimbo åtminstone reperationer, underhåll av dragfordon och överföringstrallor Q37p. Dessutom bärjade man och tog hand om haverier på linjen.
Administrativt hörde Rimbo under Uppsala och rapporterade till Lokex där. När Uppsala lokstation lades ner tog Gävle lokstation över tills Rimbo och banan lades ner.
Maskinellt verkar Rimbo tillhöra Hagalund lokstation. Utbyte av reservdelar skedde ofta via Hagalund.
Vid nedläggningen tömdes lokstallet i Rimbo av Hagalund på reservdelar och verktyg. Ett Tp lok tom skrotades i Hagalund.
De sista kvarvarande lokförarna i Rimbo blev överförda till malmtrafiken Dannemora-Örbyhus. Det var under SSAB tiden.
Lokförarna hörde ju till Gävle lokstation då.
Det här verkar konstigt när jag funderar på det 40 är senare.
Min fråga är: Kan ni hjälpa mig att bena ut det här?
Mvh Roffe Segelström, numera pensionär från Roslagsbanan.