Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl (Fordon: allmänt)

av Rolf Segelström, Friday, December 15, 2017, 18:45 (2321 dagar sedan)

Jag håller på att redigera mina anteckningar från RB.
SJ delen av fd 39 drs dvs sträckan Uppsala Ö-Faringe-Rimbo-Hallstavik sköttes i praktiken från Rimbo åtminstone reperationer, underhåll av dragfordon och överföringstrallor Q37p. Dessutom bärjade man och tog hand om haverier på linjen.
Administrativt hörde Rimbo under Uppsala och rapporterade till Lokex där. När Uppsala lokstation lades ner tog Gävle lokstation över tills Rimbo och banan lades ner.
Maskinellt verkar Rimbo tillhöra Hagalund lokstation. Utbyte av reservdelar skedde ofta via Hagalund.
Vid nedläggningen tömdes lokstallet i Rimbo av Hagalund på reservdelar och verktyg. Ett Tp lok tom skrotades i Hagalund.
De sista kvarvarande lokförarna i Rimbo blev överförda till malmtrafiken Dannemora-Örbyhus. Det var under SSAB tiden.
Lokförarna hörde ju till Gävle lokstation då.
Det här verkar konstigt när jag funderar på det 40 är senare.
Min fråga är: Kan ni hjälpa mig att bena ut det här?

Mvh Roffe Segelström, numera pensionär från Roslagsbanan.

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Stefan Isaksson, Friday, December 15, 2017, 20:00 (2321 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Före 1972 låg väl Rimbo under Mörby som låg under Hagalund?
I så fall var det väl naturligt att Rimbo lades direkt under Hagalund istället för att flyttas till Gävle när bandelarna söder om Rimbo såldes till SL?

1972 visste väl alla att delarna norr om Rimbo inte hade långt kvar (utom då gamla DHJ), så det var väl ingen som ansträngde sig över hövan att få en konsistent organisation av bandelen. Därför var det väl knappast någon stor sak att vissa delar följde med Uppsala till Gävle samtidigt som det som låg under Hagalund fick ligga kvar där.

Men det här är rena spekulationer från min sida.

SI

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Rolf Segelström, Friday, December 15, 2017, 20:39 (2321 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Före 1972 låg väl Rimbo under Mörby som låg under Hagalund?
I så fall var det väl naturligt att Rimbo lades direkt under Hagalund istället för att flyttas till Gävle när bandelarna söder om Rimbo såldes till SL?

1972 visste väl alla att delarna norr om Rimbo inte hade långt kvar (utom då gamla DHJ), så det var väl ingen som ansträngde sig över hövan att få en konsistent organisation av bandelen. Därför var det väl knappast någon stor sak att vissa delar följde med Uppsala till Gävle samtidigt som det som låg under Hagalund fick ligga kvar där.

Men det här är rena spekulationer från min sida.

SI

Alldeles riktigt att Rimbo via Mörby låg under Hagalund innan SL köpet 1972.
Det verkar helt rimligt att kontakten med Hagalund lokstation kvarstod för Rimbos del.
Det blev knepigare för Mörby i och med att man måste införskaffa sig i SLs organisation, åtminstone på pappret. Jag vet att SJs huvudverksamhet lagade både elmotorer till motorvagnarna och i övrigt tog reservdelar därifrån.
/Roffe S

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av -RB-, Saturday, December 16, 2017, 00:34 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

En lokreparatör från SJ i Rimbo jobbade sina sista 2 år före pension i Hagalund som han fick kring 1979/1980 .
Det ena Tp loket "mellanlagrades" i Hgl innan det skickades vidare , minns inte vart , men jag tror det gick till Örebro för plockning inför skrotningen .

Mvh Rolf Berg

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Rolf Segelström, Saturday, December 16, 2017, 12:34 (2320 dagar sedan) @ -RB-

Jo, så kan det mycket väl ha varit med Tp loket.
Jag vet bara att det lastades för vidare transport till Hagalund.
/ RS

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Granis, Saturday, December 16, 2017, 12:57 (2320 dagar sedan) @ -RB-

Det ena Tp loket "mellanlagrades" i Hgl innan det skickades vidare , minns inte vart , men jag tror det gick till Örebro för plockning inför skrotningen .

Stod i en grushög (typ) där, vill jag minnas. Borde varit Tp 3516, ett lok som sedan skrotades i Vislanda.

/ L G

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Ola Almquist, Saturday, December 16, 2017, 22:08 (2319 dagar sedan) @ Granis

Det ena Tp loket "mellanlagrades" i Hgl innan det skickades vidare , minns inte vart , men jag tror det gick till Örebro för plockning inför skrotningen .


Stod i en grushög (typ) där, vill jag minnas. Borde varit Tp 3516, ett lok som sedan skrotades i Vislanda.

/ L G


Jag hittade en [msg=59562]gammal tråd[/msg] om detta.
Beträffande Tp-lok på Roslagsbanan i under 1970-talet hittade jag följande:
3509 till Växjö 1973
3511 skrot Vislanda 1977 (via Örebro för reservdelsplockning)
3512 skrot Vislanda 1970
3513 skrot Örebro 1972
3515 från Växjö 1975, åter Växjö 1977
3516 skrot Vislanda 1977 (via Örebro för reservdelsplockning)

M.v.h.
Ola

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Granis, Sunday, December 17, 2017, 10:58 (2319 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag inte minns fel (står kanske i den tidigare tråden, men..) så var 3511 "reservdelsförråd" redan innan, d v s medan den var kvar i Roslagen. Driftslok sista tiden var 3515 och 3516. Eller var det tvärtom; 3516 var "reservdelar" medan 3511 körde? 3515 var i vilket fall "huvuddragkraft" på slutet, och fick därmed dra sista tågen/ vagnuttagningarna såväl till Hallstavik på våren som Rimbo på sommaren 1977 (i båda fallen från/ till Uppsala givetvis)

/ L G

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Rolf Segelström, Sunday, December 17, 2017, 14:18 (2319 dagar sedan) @ Granis

Som jag minns det var det 3515 och 3516 som gick på slutet.
/RS

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgloch

av 53 Wadsten, Saturday, December 16, 2017, 16:43 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag jobbade på som inköpare på RB-förrådet i Mörby 1988, SL organisationens förrådsverksamhet var dyr och klumpig. Hittade en undangömd dammig kortlåda med reservdelar från SJ-förråden i Örebro och Malmö med artikelnummer mm,
tog kontakt med respektive förråd och fick mycket gott gensvar och kontakt, vi fick billigare pris av SJ än vad SL kunde erbjuda, samt leverans dagen efter beställningen.
dragfordonens elmotorer sändes då fortfarande till SJ-verkstaden i Åmål för omlindning.
Linnet från överliggningarna sändes till Hagalud.
SJ-förråden var väldigt glada att samarbeta med Roslagsbanan.

Antar att kortlådan legat i malpåse sedan 70-talet.

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgloch

av Rolf Segelström, Saturday, December 16, 2017, 18:22 (2320 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, jag minns att du skaffade generatorer, spridare och topologiska vikingar till Scania D816 motorer den vägen. De motorerna satt ju i YP, Z4P tex. SL hade knappast rälsbuss delar eller kedjor till Z4P i sina förråd.????
Mvh, Roffe

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgloch

av Rolf Segelström, Saturday, December 16, 2017, 18:25 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Nu blev det fel. Topologiska vikingar fanns nog varken i SJ eller SLs förråd. Det skulle stå topplockspackningar.
Roffe S

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgloch

av 53 Wadsten, Saturday, December 16, 2017, 18:35 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag fixade i alla fall rätt delar så gott jag kunde till järnvägsfordon, SL visste inte vad man talade om när man beställde, fel och dyrt blev det, SJ-förråden visste direkt.

D815 till Z6p
D812 till Z4p samt YBo5p

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av S-O Johansson, Saturday, December 16, 2017, 19:41 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag håller på att redigera mina anteckningar från RB.
SJ delen av fd 39 drs dvs sträckan Uppsala Ö-Faringe-Rimbo-Hallstavik sköttes i praktiken från Rimbo åtminstone reperationer, underhåll av dragfordon och överföringstrallor Q37p. Dessutom bärjade man och tog hand om haverier på linjen.
Administrativt hörde Rimbo under Uppsala och rapporterade till Lokex där. När Uppsala lokstation lades ner tog Gävle lokstation över tills Rimbo och banan lades ner.

Uppsala lokstation hamnade väl under Hagalund när den upphörde som egen enhet. Uppsalaförarna och den som var placerad i Gimo under T78 tillhörde Hagalund. I alla fall som jag kommer ihåg det från Hagalund under slutet av 70-talet.

Maskinellt verkar Rimbo tillhöra Hagalund lokstation. Utbyte av reservdelar skedde ofta via Hagalund.
Vid nedläggningen tömdes lokstallet i Rimbo av Hagalund på reservdelar och verktyg. Ett Tp lok tom skrotades i Hagalund.
De sista kvarvarande lokförarna i Rimbo blev överförda till malmtrafiken Dannemora-Örbyhus. Det var under SSAB tiden.
Lokförarna hörde ju till Gävle lokstation då.

Vad jag kommer ihåg enligt ovan så fanns det i slutet av 70-talet en lokförartjänst i Gimo. Körning av malmtågen till Hargshamn och Örbyhus? Däremot så kördes tågen till Hallstavik efter omläggningen till normalspår av Gävlepersonal. Efter 1978 kan jag inte svara på mer än att Hallstavikstågen fortsättningsvis kördes av Gävlepersonal.

Det här verkar konstigt när jag funderar på det 40 är senare.
Min fråga är: Kan ni hjälpa mig att bena ut det här?

Mvh Roffe Segelström, numera pensionär från Roslagsbanan.

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Rolf Segelström, Saturday, December 16, 2017, 20:50 (2320 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag tror, är säker på att du minns rätt. Vid närmare eftertanke och jämförelse med anteckningar blev jag säker.
När det gäller förarnas placeringar var Rimbo förarna placerade i Hagalund.
Jag tog rätt på personalkort då det gjorde utrensningar på Östra.
Utifrån dessa kan jag bekräfta att du har rätt i dina minnen.
Tack och bock! Nu får jag historiskt riktiga anteckningar.
Jag tänkte inte på kortlådan då jag skrev första inlägget.
Mvh Roffe S

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Rolf Segelström, Saturday, December 16, 2017, 21:03 (2320 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Gimo tjänsten delades av de fd Rimbo förarna Birger Ekberg och Lennart Mattsson enligt. kortlådan och mina anteckningar.
Lennart Matsson var en gammal SRJ förare.
Mvh, Roffe Segelström

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av S-O Johansson, Sunday, December 17, 2017, 10:43 (2319 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Gimo tjänsten delades av de fd Rimbo förarna Birger Ekberg och Lennart Mattsson enligt. kortlådan och mina anteckningar.
Lennart Matsson var en gammal SRJ förare.
Mvh, Roffe Segelström

Jag kommer ihåg att en av mina gamla handledare hade sommarstuga i norra Uppland och han brukade därför få semestervikariat i Gimo. Förenade nytta med nöje. Hette Sture Borg och hade ingen koppling till fd SRJ.

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av Erik Johansson, Monday, December 18, 2017, 20:38 (2318 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag jobbade som växlare på SJ i Uppsala och på Hallstaviksbanan på slutet av 1980-talet och då körde fortfarande Mattsson tågen.
Han tillhörde Hgl, men var ”stationerad ” i Gimo där han bodde och han körde bara på linjen Örbyhus-Dannemora-Gimo-Hargshamn-Hallstavik.
/Erik

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av S-O Johansson, Sunday, December 17, 2017, 10:39 (2319 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Varsågod! Kul att hjälpa till.

Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl

av 53 Wadsten, Sunday, December 17, 2017, 11:16 (2319 dagar sedan) @ S-O Johansson

Samma här. minnena kommer till liv igen:-)