Motorlösa KJ (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, December 16, 2017, 17:21 (2320 dagar sedan)

Här blev det bara nästan rätt. Koncernbolaget SäNJ ägde lokomotorn 251 (=SJ 135, KVAB 8/1933).

Till 1933 hade ett ånglok varit förlagt till Vetlanda. Hur det cirkulerades till Kalmar för underhåll vet jag inte. Det hade växlingstjänst och några småtåg, på Nässjö och Österkorsberga.
Det senare gick bara tisdagar, månne marknadsdag i V.? Nu tog KJ bussar över småtågen och lokomotorn växlingstjänsten.

KJ Buss startats 1924, med rena matarlinjer. Men från 1930 börjat kapsla in tågen mot konkurrenter. Enda "oskyddad sträcka" blev till sist Österkorsberga-Orrefors. Turtätheten är
okänd, då samannonsering tåg/buss veterligen aldrig skedde.

Sällan nämns ersättningstrafiken för Kostabanans persontrafik 1931. Den uppdelades mellan
KJ-gruppens och Växjöbanornas bussrörelser. Gränspunkt naturligt nog Kosta. KJ öppnade linjen
Kosta-Orrefors-Nybro: P g a vägnätet kördes ej via Målerås.

På den s k Gråstensmon var persontrafiken svag - konstaterat redan av Kostabanan. KJ måste därför lägga del linjedelen Kosta-Orrefors redan 1935. Sveriges första nedlagda ersättningstrafik?