Den stora verkstadsbranden 1919 (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Saturday, December 16, 2017, 23:12 (2321 dagar sedan)

I den nyligen utgivna boken "Olyckshändelse och missöden vid Sveriges Järnvägar, del III 1918-1939" av Kenneth Landgren omnämns Västerås SWB verkstadsbrand den 21 november 1919 i form av ett antal tidningsnotiser. Bland annat kan man läsa att "en 10-del av vagnparken förlorades". Studerar man den trendsättande boken "Historik över den rullande materielen vid Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar 1972-1944" (SJK bok nr 8 från 1974) omnämns där spartanskt branden och reparation av personvagnar.

Detta får mig att fundera på vad hände egentligen 1919? Vilka personvagnar var inblandade, och vilka vagnar blev totalförluster och vilka reparerades?

Ola Ahlström
Malmö

Den stora verkstadsbranden 1919

av Christer Fredriksson, Sunday, December 17, 2017, 00:09 (2321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Totalförstörda blev:

10 st boggiepersonvagnar
5 st mindre 2-axliga vagnar

Den stora verkstadsbranden 1919

av Ola Ahlström, Sunday, December 17, 2017, 00:21 (2321 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Totalförstörda blev:

10 st boggiepersonvagnar
5 st mindre 2-axliga vagnar

Men vilka? Får inte riktigt den uppfattning av SJK-boken.

Ola Ahlström
Malmö

Den stora verkstadsbranden 1919

av Christer Fredriksson, Sunday, December 17, 2017, 17:29 (2320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vad finnes i brandförsäkringsarkiven?
Vad säger polisutredningen om branden, bör finnas i ULA?

Den stora verkstadsbranden 1919

av Ola Ahlström, Sunday, December 17, 2017, 18:29 (2320 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad jag funnit från olika källor är att dessa boggivagnar brandskadades och reparerades;

  • Nr 33 återuppbyggd som Co1
  • Nr 38 återuppbyggd som Co1
  • Nr 85 återuppbyggd som Co1
  • Nr 125 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 129 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 130 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920

Men det borde vara fler vagnar som drabbades. Tyvärr går det inte att läsa ut ur SJK boken vilka vagnar som blev totalförluster.

Ola Ahlström
Malmö

Den stora verkstadsbranden 1919

av Christer Fredriksson, Sunday, December 17, 2017, 18:56 (2320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När en personvagn totalbrunnit, hur ser då ramverket ut?
Måste inte allt då byggas upp från scratch pga hettan?

Den stora verkstadsbranden 1919

av Thomas Tell, Sunday, December 17, 2017, 20:11 (2320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har en gång gått igenom SWBs "str 77" och noterat följande.

  • Nr 9 BCo ny korg 1920 Co3
  • Nr 33 Bo1 återuppbyggd som Co1 1921
  • Nr 38 BCo1b återuppbyggd som Co1 1926
  • Nr 85 Co1 återuppbyggd som Co1 1929
  • Nr 91 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 95 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 98 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 125 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 129 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 130 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 133 C5 rep 1920
  • Nr 146 C5 rep 1920


Men det borde vara fler vagnar som drabbades. Tyvärr går det inte att läsa ut ur SJK boken vilka vagnar som blev totalförluster.

Ola Ahlström
Malmö

/tell

Den stora verkstadsbranden 1919

av Thomas Tell, Thursday, December 21, 2017, 12:31 (2317 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har en gång gått igenom SWBs "str 77" och noterat följande.

  • Nr 9 BCo ny korg 1920 Co3
  • Nr 30 CD3 nybyggd 1921
  • Nr 33 Bo1 återuppbyggd som Co1 1921
  • Nr 38 BCo1b återuppbyggd som Co1 1926
  • Nr 85 Co1 återuppbyggd som Co1 1929
  • Nr 91 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 95 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 98 BCo1c2 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 125 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 129 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 130 BCo3 nybyggd teakklädd korg vid ASJ-Arlöv 1920
  • Nr 133 C5 rep 1920
  • Nr 146 C5 rep 1920

/tell