Försäljning av SJ-personvagnar till Canada 1992 (Fordon: vagnar)

av 53 Wadsten, Wednesday, December 20, 2017, 14:36 (2290 dagar sedan)

Såg en trevlig intressant film:-) på Youtube igår som Morrgan producerat,
den handlar om en transport av personvagnar plus en B-maskin från Göteborg till Canada 1992,
SJ hade sålt ångloket plus vagnarna, transporten till Malmö ombesörjdes av BJS.
Vem köpte vagnarna och loket, fina fordon:-)

Försäljning av SJ-personvagnar till Canada 1992

av Svante Andersson, Wednesday, December 20, 2017, 15:24 (2290 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ett... om du pratar om en film på youtube kan du förslagsvis lägga in en länk till sagda film.

Två... var det inte en E eller E2 som tllsammans med en T43 såldes diot?

SA

Försäljning av SJ-personvagnar till Canada 1992

av morrgan, Wednesday, December 20, 2017, 15:37 (2290 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ett... om du pratar om en film på youtube kan du förslagsvis lägga in en länk till sagda film.

Två... var det inte en E eller E2 som tllsammans med en T43 såldes diot?

SA


Ett tips leta efter "morrganfilm" på youtube

Försäljning av SJ-personvagnar till Canada 1992

av Mattias Jansson, Wednesday, December 20, 2017, 15:42 (2290 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Såg en trevlig intressant film:-) på Youtube igår som Morrgan producerat,
den handlar om en transport av personvagnar plus en B-maskin från Göteborg till Canada 1992,
SJ hade sålt ångloket plus vagnarna, transporten till Malmö ombesörjdes av BJS.
Vem köpte vagnarna och loket, fina fordon:-)

Loken (plural) var i alla fall E2 909 och T43 244 och de såldes först till en turistbana i Québec, senare i början av 2000-talet till en annan bana, Hull, Chelsea & Wakefield Railway, som sedan dess dock har upphört. De har - tror jag - bytt ägare en gång till de senaste fem-sex åren, men där har jag inte fortsatt koll.

Försäljning av SJ-personvagnar till Canada 1992

av Leif B, Wednesday, December 20, 2017, 16:36 (2290 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Såg en trevlig intressant film:-) på Youtube igår som Morrgan producerat,
den handlar om en transport av personvagnar plus en B-maskin från Göteborg till Canada 1992,
SJ hade sålt ångloket plus vagnarna, transporten till Malmö ombesörjdes av BJS.
Vem köpte vagnarna och loket, fina fordon:-)


Loken (plural) var i alla fall E2 909 och T43 244 och de såldes först till en turistbana i Québec, senare i början av 2000-talet till en annan bana, Hull, Chelsea & Wakefield Railway, som sedan dess dock har upphört. De har - tror jag - bytt ägare en gång till de senaste fem-sex åren, men där har jag inte fortsatt koll.

Några av fordonens vidare öden diskuteras i denna fyra år gamla tråd.

Bild på T43 med tåget i Tyskland?

av BD, Friday, December 22, 2017, 13:16 (2288 dagar sedan) @ BJ

På färden i Tyskland lär T43-an ensam ha framfört tåget. Det lär finnas bilder på det. Skulle vara mycket trevligt om de bilderna visades.