Svensbro station HSJ - udda bangård (Bana)

av Baloo, Tuesday, December 26, 2017, 11:19 (2306 dagar sedan)

Svensbro station hade en något märklig spårplan. Då linjen mot Tidaholm tillkom fick den vika av redan i början av bangården istället för i slutet som på majoriteten av svenska järnvägsknutar. Man fick därför bygga en ny lika stor bangård bara för Tidaholmsbanan utöver den man redan hade. Därmed hamnade den nya utfarten snett bakom godsmagasinet och för persontåg blev det en kort snutt utan växlar eller spår där man kunde låta folk kliva av. Under rälsbussperioden var det säkert ett mindre problem men passagerarna på längre loktåg fick säkert vara vaksamma över var de satte ner fötterna.

Men jag undrar, odlade man världens dyraste grödor på den lilla åkerplätten vid utfarten mot Hjo eller varför kunde man inte bygga en "normal" utfart där? Hundra meter österut var det bara skog och platt mark. Inga naturliga hinder verkar det som... Det känns som att med den spårplan man valde borde Svensbro varit en ganska opraktisk station för alla former av loktåg till och från Tidaholm men också vid växling mellan tåg mot Hjo och Tidaholm. Enligt den här artikeln om Svensbro var aktiviteten tidvis stor på stationen.

Någon som vet mer?

[image]

Bild från Samlingsportalen.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av daniel, Tuesday, December 26, 2017, 12:35 (2306 dagar sedan) @ Baloo

Svensbro station hade en något märklig spårplan. Då linjen mot Tidaholm tillkom fick den vika av redan i början av bangården istället för i slutet som på majoriteten av svenska järnvägsknutar. Man fick därför bygga en ny lika stor bangård bara för Tidaholmsbanan utöver den man redan hade. Därmed hamnade den nya utfarten snett bakom godsmagasinet och för persontåg blev det en kort snutt utan växlar eller spår där man kunde låta folk kliva av. Under rälsbussperioden var det säkert ett mindre problem men passagerarna på längre loktåg fick säkert vara vaksamma över var de satte ner fötterna.

Men jag undrar, odlade man världens dyraste grödor på den lilla åkerplätten vid utfarten mot Hjo eller varför kunde man inte bygga en "normal" utfart där? Hundra meter österut var det bara skog och platt mark. Inga naturliga hinder verkar det som... Det känns som att med den spårplan man valde borde Svensbro varit en ganska opraktisk station för alla former av loktåg till och från Tidaholm men också vid växling mellan tåg mot Hjo och Tidaholm. Enligt den här artikeln om Svensbro var aktiviteten tidvis stor på stationen.

Någon som vet mer?

Kolla på kartan. Kurvan ut från stationen har ca 300 m radier ändrar riktningen nästan 90 grader, därefter gick linjen i en ca 3 km lång raksträcka mestadels på sidan av ett stråk odlad mark öster om banan.

Att ansluta ett par hundra meter längre österut hade förlängt linjen med ca en kilometer, mest på odlad mark. Kanske tänkte projektören att Svensbro bangård skulle flyttas västerut men att man fann den utformning som stationen fick skulle vara billigare?

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Olof W, Tuesday, December 26, 2017, 12:55 (2306 dagar sedan) @ daniel

Men jag undrar, odlade man världens dyraste grödor på den lilla åkerplätten vid utfarten mot Hjo eller varför kunde man inte bygga en "normal" utfart där? Hundra meter österut var det bara skog och platt mark. Inga naturliga hinder verkar det som... Det känns som att med den spårplan man valde borde Svensbro varit en ganska opraktisk station för alla former av loktåg till och från Tidaholm men också vid växling mellan tåg mot Hjo och Tidaholm. Enligt den här artikeln om Svensbro var aktiviteten tidvis stor på stationen.

Någon som vet mer?


Kolla på kartan. Kurvan ut från stationen har ca 300 m radier ändrar riktningen nästan 90 grader, därefter gick linjen i en ca 3 km lång raksträcka mestadels på sidan av ett stråk odlad mark öster om banan.

Att ansluta ett par hundra meter längre österut hade förlängt linjen med ca en kilometer, mest på odlad mark. Kanske tänkte projektören att Svensbro bangård skulle flyttas västerut men att man fann den utformning som stationen fick skulle vara billigare?

En ytterligare aspekt är om ägaren till marken för den bättre linjesträckningen var villig att sälja. En koncessionerad järnväg kunde naturligtvis ta in marken genom expropriation men det kunde ta tid. Man fick betala inte bara för själva marken utan också för den olägenhet det innebar att marken delades i två.

/Olof

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Baloo, Tuesday, December 26, 2017, 18:25 (2306 dagar sedan) @ Olof W

Hade den funderingen men med tanke på att man fick tillgång till den mark som behövdes för en tre kilometer lång raksträcka (tyder ju inte på några jättesvårigheter) och en ganska okomplicerad linjesträckning även på "huvudlinjen" så verkar ju inte markägarna vara några svårflirtade filurer. Visst kan det ha funnits någon tjurskalle som ägde den kritiska biten men det skulle knappast blivit en så pass mycket längre sträcka bara för att man lade utfarten några hundra meter längre österut.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Stefan Skoglund, Tuesday, December 26, 2017, 18:25 (2306 dagar sedan) @ Olof W

Jag gissar att marken söder om linjen i huvudsak då tillhörde (och tillhör) Kaflås !
Kaflås och dess ägare var drivande i järnväägen

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Baloo, Tuesday, December 26, 2017, 18:31 (2306 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag gissar att marken söder om linjen i huvudsak då tillhörde (och tillhör) Kaflås !
Kaflås och dess ägare var drivande i järnväägen

Om det stämmer så är det ju ännu märkligare varför man gjorde som man gjorde...

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Stefan Skoglund, Tuesday, December 26, 2017, 18:36 (2306 dagar sedan) @ Baloo

Linjen söder om vägen (rakan) går i kanten av åkrarna.
Därav den dragningen.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Klas Blomberg, Tuesday, December 26, 2017, 17:52 (2306 dagar sedan) @ Baloo

Inte helt udda -på rak arm kommer jag på att både Djursholms Ösby och Bånghammar hade liknande spårplan. Sen ska vi komma ihåg att trafiken från både Hjo och Tidaholm var inriktad mot stambanan i Stenstorp, det var nog aldrig något större problem med att spåren blockerades av folkmassor som skulle åka mellan Hjo och Tidaholm.

Enligt en äldre man från Stenstorp, numera avliden, så var det på vissa turer samma rälsbuss som trafikerade både sträckorna, så de som skulle åka Stenstorp-Hjo fick åka Stenstorp-Svensbro-Tidaholm-Svensbro-Hjo. Någon som har tillgång till en tidtabell och kan kontrollera om det stämmer?

Trädgården vid Svensbro station höll hög klass, och man kan fortfarande ana sig till det. Så sent som för något år sedan var det en svart vinbärsbuske som bärgades därifrån för att få en fortsatt tillvaro vid en sommarstuga söder om Tidaholm....

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Baloo, Tuesday, December 26, 2017, 18:30 (2306 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Kanske inte var något större problem som du säger men stationen hade ändå två bangårdar med sex spår sammanlagt. Det borde innebära något iom att man i regel inte byggde spår i onödan. Fick intrycket av både den länkade sidan och av texten på banvakt.se att Svensbro var en tyngre station på linjen. Möjligt att det inte krävde så mycket växling utan mest lastning och kanske ihopkoppling av tågdelar.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, December 27, 2017, 13:09 (2305 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Enligt en äldre man från Stenstorp, numera avliden, så var det på vissa turer samma rälsbuss som trafikerade både sträckorna, så de som skulle åka Stenstorp-Hjo fick åka Stenstorp-Svensbro-Tidaholm-Svensbro-Hjo. Någon som har tillgång till en tidtabell och kan kontrollera om det stämmer?

Har tidtabellen från 1 dec 1954 och där finns det inte några sådana förbindelser.
Kanske var tidigare år när det inte var så mycket annan konkurrens om ankomsttiden. Mvh

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Mattias Jansson, Wednesday, December 27, 2017, 14:16 (2305 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Enligt en äldre man från Stenstorp, numera avliden, så var det på vissa turer samma rälsbuss som trafikerade både sträckorna, så de som skulle åka Stenstorp-Hjo fick åka Stenstorp-Svensbro-Tidaholm-Svensbro-Hjo. Någon som har tillgång till en tidtabell och kan kontrollera om det stämmer?

Har tidtabellen från 1 dec 1954 och där finns det inte några sådana förbindelser.
Kanske var tidigare år när det inte var så mycket annan konkurrens om ankomsttiden. Mvh

Finns inte några sådana turer vare sig 1950 eller 1955 heller.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, December 27, 2017, 14:55 (2305 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Enligt en äldre man från Stenstorp, numera avliden, så var det på vissa turer samma rälsbuss som trafikerade både sträckorna, så de som skulle åka Stenstorp-Hjo fick åka Stenstorp-Svensbro-Tidaholm-Svensbro-Hjo. Någon som har tillgång till en tidtabell och kan kontrollera om det stämmer?

Har tidtabellen från 1 dec 1954 och där finns det inte några sådana förbindelser.
Kanske var tidigare år när det inte var så mycket annan konkurrens om ankomsttiden. Mvh


Finns inte några sådana turer vare sig 1950 eller 1955 heller.

Kan tänka mig avsevärt tidigare men jag har inga tidtabeller tidigare än 1954 kompletterat med din info om 1950. Mvh

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Mikael Blom, Wednesday, December 27, 2017, 15:14 (2305 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

I kommunickan 5/1930 finns ett tåg på söndagskvällar från Hjo som körs via Tidaholm till Stenstorp. Avg. 20.42 från Hjo, 21.41-21.43 Svensbro, 22.17-22.25 Tidaholm och ank. Stenstorp 23.20.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Mattias Jansson, Wednesday, December 27, 2017, 15:35 (2305 dagar sedan) @ Mikael Blom

I kommunickan 5/1930 finns ett tåg på söndagskvällar från Hjo som körs via Tidaholm till Stenstorp. Avg. 20.42 från Hjo, 21.41-21.43 Svensbro, 22.17-22.25 Tidaholm och ank. Stenstorp 23.20.

Då var det dock ännu ångloksdragna tåg, medan den ursprungligen citerade sagesmannen talade om att det skulle ha funnits rälsbussförbindelser av den sorten:

"Enligt en äldre man från Stenstorp, numera avliden, så var det på vissa turer samma rälsbuss som trafikerade både sträckorna, så de som skulle åka Stenstorp-Hjo fick åka Stenstorp-Svensbro-Tidaholm-Svensbro-Hjo. Någon som har tillgång till en tidtabell och kan kontrollera om det stämmer?"

Det lär inte gälla den motorvagnstrafik som på 1930-talet kom igång innan "riktiga "rälsbussar köptes av HSJ; inga sådana förbindelser finns t ex i 1939 års tdt.
HSJ skaffade tre HC-rälsbussar 1940, 1941 och 1943, så om det faktiskt förekom den sortens kombinationer med rälsbussar så lär det ha varit under denna första tid, knappast senare och definitivt alltså inte de sista åren i statlig regi. (Jag har tyvärr inte tillgång till några tidtabeller från tiden för andra världskriget så där kan jag inte kolla.)

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Lars Ågren, Wednesday, December 27, 2017, 15:41 (2305 dagar sedan) @ Mikael Blom

I nämnda nr av Sveriges kommunikationer finns även ett tåg sön- och helgdagar under juli-augusti som går Hjo-Svensbro-Tidaholm och åter till Hjo. Tåg 21 avgår från Hjo kl 8.42, Svensbro 9.38-9.41, till Tidaholm 10.14. En egendomlighet är att tåget hela vägen Hjo-Tidaholm har tåg nr 21, trots att alla andra tåg på från Svensbro till Tidaholm hade jämna nummer. Tåget gick åter som tåg 20 från Tidaholm kl 10.25, Svensbro 11.00-11.03, till Hjo 11.56. Samma egendomlighet med tågnumren.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Jan Frelin, Tuesday, December 26, 2017, 21:12 (2306 dagar sedan) @ Baloo

Påminner lite om Djursholms Ösby, även om Ösby är större.

Svensbro station HSJ - udda bangård

av Stefan Isaksson, Tuesday, January 02, 2018, 11:35 (2299 dagar sedan) @ Jan Frelin

För att ta en ännu större station: hur är det med Kristinehamn?

SI