SRJ och tryckluftbroms? (Fordon: allmänt)

av Ola Ahlström, Saturday, December 30, 2017, 23:38 (2281 dagar sedan)

När införde SRJ tryckluftsbroms på sina godsvagnar?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ och tryckluftbroms?

av Rolf Segelström, Sunday, December 31, 2017, 19:50 (2280 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Merparten fick trycluftsboms under andra världskriget eller straff efter. Men långt ifrån alla. Jag körde med Z4p två G vagnar i början på 80 talet där den ena broms helt och den andra hade genomgångsledning. Mycket mer svar kan jag inte ge. Gott nytt år. //Roffe S

SRJ och tryckluftbroms?

av Ola Ahlström, Sunday, December 31, 2017, 20:09 (2280 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Merparten fick trycluftsboms under andra världskriget eller straff efter.

Tack, det bekräftade mina funderingar. Så en följdfråga;

När man dessförinnan hade ett antal, en på fem (?) bromsade vagnar (bromskupé) med personal, och man så införde tryckluftsbroms och genomgående bromsledning, misstänker jag att ett sådant införande tog ett antal år. Hur gick ombyggnaden till? Valde man först att införa genomgående på hela godsvagnsparken och därefter ombyggnad av de bromsade vagnarna med tryckluftsbroms eller hade man någon annan ombyggnadsprincip?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ och tryckluftbroms?

av Rolf Segelström, Sunday, December 31, 2017, 20:36 (2280 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vagnarna i tyngre tjänst fick förs. Ims tex. Malmvagnarna på DHJ och NNu vagnarna med pappersrullar från Hallstavik. FP fick tidigt och även de finkor som gick i persontågen. Jag minns att Gösta Willbrandt berättade at han åkt bromsare från Norrvällen till Stockholm Ö i en treaxlig Ims med isen som ryggstöd. Stinsen i Rimbo slängde till honom några tomma kolsäckar att lägga emellan isen och ryggen.

SRJ och tryckluftbroms?

av Granis, Sunday, December 31, 2017, 22:52 (2280 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det här låter som en fråga för Thomas Tell.

/ L G

SRJ och tryckluftbroms?

av Thomas Tell, Monday, January 01, 2018, 20:34 (2279 dagar sedan) @ Granis

Bland vagntabellerna jag hittat tar jag följande exempel lite grovt.

1927 fanns 4 GH och 6 Gk (H) med tryckluftbroms och det var väl vagnar ofta som gick i persontågen. Det fanns även 23 GH, 23 G och 12 No med ledning för detsamma.
1943 fans 15 GH, 6 G, 15 Gs, 6 H, 35 No med luftbroms och 31 GH, 39 G, 16 Im, 17 NNr och 11 NNu med ledning.

Ser man efter i årsberättelserna ser man att montering av tryckluftbroms i princip började 1945 och sedan gjordes på ett antal vagnar varje år framöver. Andelen bromsade vagnar bland flakvagnarna ökade under 1940-talet men inte under 50-talet. Likaså vagnar som fick ledning ökade samma period men inte sedan.

Hälften av de slutna och lådvagnar hade broms och en tredjedel av flakvagnarna men resten hade bara ledning, enligt min bedömning.

Gav inte detta ganska lite broms i godstågen?
/tell

SRJ och tryckluftbroms?

av Anders Larsson, Tuesday, January 02, 2018, 22:49 (2278 dagar sedan) @ Thomas Tell

Man körde väl i och för sig inte mer än 30, så det krävdes väl inget astronomiskt bromstal.

De första tryckluftsbromsade godstågen ska f.ö. ha varit malmtågen på DHJ 1941, efter vad jag har hört. Incitamentet lär ha varit brist på bromsare till följd av inkallelser under kriget.

SRJ och tryckluftbroms?

av Stefan Isaksson, Wednesday, January 03, 2018, 05:05 (2277 dagar sedan) @ Anders Larsson

Sth höjdes väl för all del till 40 (fast jag vet inte riktigt när).

Att personalbrist var ett incitament till införande av tryckluftsbroms är säkert korrekt, men jag tvivlar på att SRJ styrelse var omedveten om att SJ på sin tid hade funnit investeringen8 företagsekonomiskt lönsam, och det dessutom fortare än väntat. (Jämför SJ historik 1907-1932 om turerna kring SJ införande av tryckluftsbroms.)

Bromsattiraljen till SRJ vagnar tillverkades väl av en verkstasdsskola eller något sådant, antagligen delvis för att få den billigare men kanske också för att vanliga mekaniska verkstäder var sysselsatta med försvarsbeställningar.

SI

SRJ och tryckluftbroms? Andel bromsvagnar?

av Leif B, Wednesday, January 03, 2018, 11:02 (2277 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Sth höjdes väl för all del till 40 (fast jag vet inte riktigt när).

Att personalbrist var ett incitament till införande av tryckluftsbroms är säkert korrekt, men jag tvivlar på att SRJ styrelse var omedveten om att SJ på sin tid hade funnit investeringen8 företagsekonomiskt lönsam, och det dessutom fortare än väntat. (Jämför SJ historik 1907-1932 om turerna kring SJ införande av tryckluftsbroms.)

Bromsattiraljen till SRJ vagnar tillverkades väl av en verkstasdsskola eller något sådant, antagligen delvis för att få den billigare men kanske också för att vanliga mekaniska verkstäder var sysselsatta med försvarsbeställningar.

SI

På handbromstiden hade man väl bara broms på var 5:e vagn eller något i den stilen. Det var ju dessutom långt i från alla godsvagnar som hade handbroms, kanske var 3:e?

När man införde tryckluftsbroms så gjorde man väl antagligen likadant, om man såg till att var 3:e vagn hade broms, så kunde man räkna med att minst var 5:e i ett slumpmässigt sammansatta tåg hade broms. Eller något i den stilen.

När man väl hade tryckluftsbromsen så insåg man vilka fördelar man kunde uppnå genom att köra godstågen snabbare och att marginalkostnaden för att införa tryckluftsbroms på större andel av vagnparken gick att räkna hem på dessa vinster: större konkurrenskraft genom snabbare transporter, lägre produktionskostnad genom snabbare omlopp och lägre kapacitetsutnyttjande av banan genom att belägga stationssträckorna kortare tid och mindre hastighetsskillnad mot persontågen.

Ovanstående resonemang är rent generellt för alla järnvägar. Eller menar Thomas att SRJ hade lägre andel bromsvagnar än SJ och andra EJ? Det som förvånar mig är att en så tekniskt framåt förvaltning som SRJ var så sena med tryckluftsbromsade godståg. Har inte litteraturen tillgängligt, men "ödemarksbanan" DONJ var väl mycket tidigare med tryckluftsbroms? Och även SJ (normalspåret)?

SRJ och tryckluftbroms? Andel bromsvagnar?

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 03, 2018, 17:13 (2277 dagar sedan) @ Leif B

Sth höjdes väl för all del till 40 (fast jag vet inte riktigt när).

Att personalbrist var ett incitament till införande av tryckluftsbroms är säkert korrekt, men jag tvivlar på att SRJ styrelse var omedveten om att SJ på sin tid hade funnit investeringen8 företagsekonomiskt lönsam, och det dessutom fortare än väntat. (Jämför SJ historik 1907-1932 om turerna kring SJ införande av tryckluftsbroms.)

Bromsattiraljen till SRJ vagnar tillverkades väl av en verkstasdsskola eller något sådant, antagligen delvis för att få den billigare men kanske också för att vanliga mekaniska verkstäder var sysselsatta med försvarsbeställningar.

SI


På handbromstiden hade man väl bara broms på var 5:e vagn eller något i den stilen. Det var ju dessutom långt i från alla godsvagnar som hade handbroms, kanske var 3:e?

När man införde tryckluftsbroms så gjorde man väl antagligen likadant, om man såg till att var 3:e vagn hade broms, så kunde man räkna med att minst var 5:e i ett slumpmässigt sammansatta tåg hade broms. Eller något i den stilen.

När man väl hade tryckluftsbromsen så insåg man vilka fördelar man kunde uppnå genom att köra godstågen snabbare och att marginalkostnaden för att införa tryckluftsbroms på större andel av vagnparken gick att räkna hem på dessa vinster: större konkurrenskraft genom snabbare transporter, lägre produktionskostnad genom snabbare omlopp och lägre kapacitetsutnyttjande av banan genom att belägga stationssträckorna kortare tid och mindre hastighetsskillnad mot persontågen.

Ovanstående resonemang är rent generellt för alla järnvägar. Eller menar Thomas att SRJ hade lägre andel bromsvagnar än SJ och andra EJ? Det som förvånar mig är att en så tekniskt framåt förvaltning som SRJ var så sena med tryckluftsbromsade godståg. Har inte litteraturen tillgängligt, men "ödemarksbanan" DONJ var väl mycket tidigare med tryckluftsbroms? Och även SJ (normalspåret)?

DONJ: tyngre tåg och ordentligare medlut kombinerat med kanske svårare att få personal ?

VGJ , ja där var det ju handbromsat i godstågen.

SRJ och tryckluftbroms? Andel bromsvagnar?

av Stefan Isaksson, Wednesday, January 03, 2018, 19:59 (2277 dagar sedan) @ Leif B

Ett upplägg som jag sett att en del järnvägar (dock ej SRJ) haft, var att bromsvagnarna hade nummer som slutade på 5 eller 0, alltså, kan man tro utan att verkligen kontrollera i vagnförteckningarna, var var femte vagn i vagnparken bromsad.

Det finns en olycka 1915 (tror jag, under första världskriget i alla händelser) i Hallsberg när ett godståg från Mariedamm inte lyckades stanna vid infarten utan for in på stationen och rammade nattåget till Göteborg med vagnar till Oslo (en konduktör var i den rammade finkan och omkom).
Eftersom man misstänkte att bromsarna kunde ha somnat och tåget därför inte fått tillräcklig broms, finns det en ganska noggrann redogörelse för antalet bromsare (6 st) och var i tåget de var placerade, det var på var sjätte vagn om jag kommer ihåg rätt och bromspersonalen verkar inte haft till uppgift att bromsa två intillgående vagnar (något som sägs ha förekommit i handbromsade persontåg). Det tycks ha varit noga att placera bromsvagnarna jämnt utspritt i tåget, så det var verkligen var sjätte vagn, varav den sista var konduktörsvagnen.
Just det här godståget gick dessutom fort: enligt uppgift tog föraren direkt upp det i 80 km/tim.

SI

SRJ och tryckluftbroms? -DHJ

av Granis, Wednesday, January 03, 2018, 10:45 (2277 dagar sedan) @ Anders Larsson

De första tryckluftsbromsade godstågen ska f.ö. ha varit malmtågen på DHJ 1941, efter vad jag har hört.

Jag hade i o f s för mig tvärtom, men det kan bero på "allmäna fördomar" om linjenätets/ bolagens olika delar. D v s DHJ var ålderdomligare, eller nåt sånt. Malmtågen ställde ju speciella krav; tung last och prioriterad vara. Även om man ju i stor omfattning använde vanliga flakvagnar för dessa transporter till smalspårstrafikens slut 1970, och inga "Mo-vagnar" som på Malmbanan. Och NkLJ på slutet.

I alla händelser var det viktigt när man väl beslutade sig för att utrusta DHJ´s godsvagnar med tryckluftsbroms. Det gick fort (eller?) och skedde på DHJ´s fd verkstad i Österbybruk, en verkstad som hade förlorat i betydelse (rentav lagts ned?) sedan FGJ byggts och SRJ tagit över DHJ. Då koncentrerades verkstadsinsatserna till Rimbo och Mörby. Vill jag minnas.

/ L G

SRJ och tryckluftbroms? -DHJ Gimo?

av Leif B, Wednesday, January 03, 2018, 10:48 (2277 dagar sedan) @ Granis

De första tryckluftsbromsade godstågen ska f.ö. ha varit malmtågen på DHJ 1941, efter vad jag har hört.


Jag hade i o f s för mig tvärtom, men det kan bero på "allmäna fördomar" om linjenätets/ bolagens olika delar. D v s DHJ var ålderdomligare, eller nåt sånt. Malmtågen ställde ju speciella krav; tung last och prioriterad vara. Även om man ju i stor omfattning använde vanliga flakvagnar för dessa transporter till smalspårstrafikens slut 1970, och inga "Mo-vagnar" som på Malmbanan. Och NkLJ på slutet.

I alla händelser var det viktigt när man väl beslutade sig för att utrusta DHJ´s godsvagnar med tryckluftsbroms. Det gick fort (eller?) och skedde på DHJ´s fd verkstad i Österbybruk, en verkstad som hade förlorat i betydelse (rentav lagts ned?) sedan FGJ byggts och SRJ tagit över DHJ. Då koncentrerades verkstadsinsatserna till Rimbo och Mörby. Vill jag minnas.

/ L G

Hade inte DHJ sin (huvud)verkstad i Gimo?

/trodde
Leif

SRJ och tryckluftbroms? -DHJ Gimo?

av Granis, Wednesday, January 03, 2018, 11:49 (2277 dagar sedan) @ Leif B

Hade inte DHJ sin (huvud)verkstad i Gimo?

Nej. Där fanns endast ett förvisso större (sådär) men ändå lokstall. Av verkstaden i Österbybruk, som låg i norra delen av samhället; parallellt med industrispåren, finns själva byggnaden kvar än idag. Ligger på Martinvägen 6, kolla gärna på "Eniros" historiska flygbilder då också. Där är förvisso industrispåren redan rivna (?), men deras lägen framgår bättre än på nya flygbilden.

/ L G

SRJ och tryckluftbroms? -DHJ Gimo? Österbybruk!

av Leif B, Wednesday, January 03, 2018, 12:06 (2277 dagar sedan) @ Granis

Hade inte DHJ sin (huvud)verkstad i Gimo?


Nej. Där fanns endast ett förvisso större (sådär) men ändå lokstall. Av verkstaden i Österbybruk, som låg i norra delen av samhället; parallellt med industrispåren, finns själva byggnaden kvar än idag. Ligger på Martinvägen 6, kolla gärna på "Eniros" historiska flygbilder då också. Där är förvisso industrispåren redan rivna (?), men deras lägen framgår bättre än på nya flygbilden.

/ L G

Aha. Intressant!

/Tack! Leif

SRJ och tryckluftbroms? -DHJ Gimo? Österbybruk!

av Granis, Wednesday, January 03, 2018, 20:23 (2277 dagar sedan) @ Leif B

Även den lite mindre byggnaden på nuvarande Martinvägen 4 (och 2 bakom denna) tillhörde DHJ´s verkstadstjänst. Måhända var det så att den mindre, nr 4, var lok- och den större, nr 6, vagnverkstad? Har för mig det (vad nu det vill säga ;-) ). Detta framgår av skissen på sidan 240 i Lennart Liljendahls bok om DHJ (SJK-förlag). Kanske har nån koll på nån elektronisk variant av denna att lägga ut här (via länk)?

/ L G

SRJ och tryckluftbroms?

av Anders Larsson, Wednesday, January 03, 2018, 16:57 (2277 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kollar i SRJ T39 som jag råkade ha några utdrag från. Där framgår att det för t.ex. Gt 901 (Rm-Öst) krävdes bromstal 25 Vallentuna - Täby (där ju då Bylebacken fanns med 20 promille). Hade man exempelvis 80 lastaxlar krävdes 20 bromsaxlar för bromstal 25. I princip en bromsad vagn på fyra, dock fick man väl även räkna in lokets bromskapacitet. Tåg 901 hade i T39 sth 30 och bromsgrupp IV (alltså handbromsat). Med sth 40 krävdes bromstal 31 vid 20 promille. Med 20 bromsaxlar fick man då köra 64 lastaxlar, lite mer än en bromsad vagn på tre alltså. Plus aspekten att ju även loket (eller loken) bromsade. En ytterligare komplicerande faktor är att godsvagnar lastade till mindre än en tredjedel räknades som halv lastaxel