Bevarade Lynetter (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Monday, January 01, 2018, 22:07 (2305 dagar sedan)

Hur är det med, för museiändamål, bevarade Lynetter i Danmark?

Jim

Bevarade Lynetter

av Lennart Carlsson, Monday, January 01, 2018, 22:36 (2305 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hur är det med, för museiändamål, bevarade Lynetter i Danmark?

Jim

[link=http://www.limfjordsbanen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=141&lang=da]Limfjordsbanen[/link] har ett tågsätt (scrolla ned halvvägs!), men tyvärr inget trafiktillstånd, så det kan inte gå i trafik.

Däremot kör ju [link=http://www.mjba.dk/lemvigbanen.html]Lemvigbanen[/link] fortfarande med lynetter i ordinarie tåg.

Bevarade Lynetter

av Jim Hansson, Thursday, January 04, 2018, 02:39 (2303 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Hur är det med, för museiändamål, bevarade Lynetter i Danmark?

Jim


[link=http://www.limfjordsbanen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=141&lang=da]Limfjordsbanen[/link] har ett tågsätt (scrolla ned halvvägs!), men tyvärr inget trafiktillstånd, så det kan inte gå i trafik.

Däremot kör ju [link=http://www.mjba.dk/lemvigbanen.html]Lemvigbanen[/link] fortfarande med lynetter i ordinarie tåg.

Det verkar märkligt att inte fler tagits omhand. Hade det varit i Sverige hade alla museijärnvägar tagit vars två. Har du någon teori?
Jim

Bevarade Lynetter

av Lennart Petersen, Thursday, January 04, 2018, 02:53 (2302 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hur är det med, för museiändamål, bevarade Lynetter i Danmark?

Jim


[link=http://www.limfjordsbanen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=141&lang=da]Limfjordsbanen[/link] har ett tågsätt (scrolla ned halvvägs!), men tyvärr inget trafiktillstånd, så det kan inte gå i trafik.

Däremot kör ju [link=http://www.mjba.dk/lemvigbanen.html]Lemvigbanen[/link] fortfarande med lynetter i ordinarie tåg.


Det verkar märkligt att inte fler tagits omhand. Hade det varit i Sverige hade alla museijärnvägar tagit vars två. Har du någon teori?
Jim

Men det finns alltså ett som museifordon och enligt "Baneindex 2017" 5 littera YM kvar i trafik så det kommer nog möjligheter.

Bevarade Lynetter

av Anders Nordebring, Thursday, January 04, 2018, 09:34 (2302 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I tillägg till vad som nämnts ovan har DJK sedan 2010 LJ Ym 60, Yp 71 och Ys 81, Danmarks jernbanemuseum sedan 2014 HHJ Ym 33 och Ys 44.

Bevarade Lynetter

av Lennart Carlsson, Friday, January 05, 2018, 16:42 (2301 dagar sedan) @ Anders Nordebring

I tillägg till vad som nämnts ovan har DJK sedan 2010 LJ Ym 60, Yp 71 och Ys 81, Danmarks jernbanemuseum sedan 2014 HHJ Ym 33 och Ys 44.

Även en tvåriktningsmotorvagn finns bevarad, den tidigare Ym 15 vid Lemvigbanen. Byggd 1968 för Nærumbanen, LNJ 17. Används sommartid i trafik på den branta hamnbanan i Lemvig, av föreningen Bjergbanen.

[link=http://bjergbanen.dk/?id=1]Bjergbanen[/link]

Bevarade Lynetter

av Sven Malmberg, Monday, January 08, 2018, 17:09 (2298 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Så sent som i månadsskiftet september - oktober 2017 fanns fyra Östbanelynetter och en Vestbanelynett uppställda på bangården i La Oroya i Peru.

Vestbanelynetten var, tillsammans med ytterligare två, avsedda för ett litet pendeltågsnät i Huancayo "Metro Wanka". De kördes för allmänheten i visningstrafik strax före jul 2012 men någon reguljär trafik kom aldrig igång. Det är oklart var i Peru de båda andra Vestbanelunetterna finns.

Östbanelynetterna köptes av ett gruvbolag som skulle använda dem som hemresetåg för anställda som bodde i Lima. Man var tvungen att växla ur manövervagnen och köra tvåvagnssätt bestående av motorvagn + motorvagn för att ta sig upp på de höga höjderna. Upp kom man, men fordonens bromssystem klarade inte lutningarna i de långa utförslöporna på ömse sidor om vattendelaren vid Galera. Gruvbolaget gav upp och parkerade fordonen i La Oroya.

De fem lynetterna i La Oroya såg i vart fall exteriört ut att vara i gott skick.

Den intresserade kan läsa mer om detta i Motor materiel 4 utgiven av Bane Boger

Bevarade Lynetter , komplettering

av -RB-, Tuesday, January 09, 2018, 01:34 (2298 dagar sedan) @ Sven Malmberg

OBS det står i den reviderade nyutgåvan , Motormateriel 4.2 från 2016 .

mvh Rolf Berg