Vägmuseet i Kjula och flygplanen på Arlanda har de slopats? (Järnväg allmänt)

av morrgan, Tuesday, January 02, 2018, 22:06 (2296 dagar sedan)

Kollade JVMs nya hemsida, hittade inte något om dessa samlingar vägfordon och flygplan, har de nu utgått från järnvägsmuseum ansvarsområde eller ?
Jag har bara gjort en snabbkoll och kanske missat något.

undrar

Vägmuseet i Kjula och flygplanen på Arlanda har de slopats?

av Lennart Petersen, Tuesday, January 02, 2018, 23:32 (2296 dagar sedan) @ morrgan

Kollade JVMs nya hemsida, hittade inte något om dessa samlingar vägfordon och flygplan, har de nu utgått från järnvägsmuseum ansvarsområde eller ?
Jag har bara gjort en snabbkoll och kanske missat något.

undrar

De finns uppräknade på "Statens maritima museer " hemsida.
Under rubriken Transporthistoriska samlingar finns underrubrikerna
Järnvägshistoria
Väghistoria (samlingar i Kjula)
Flyghistoria (samlingar på Arlanda )

Jag är inte alls insatt i organisationen men man får ju intrycket att väg och flyg nu ligger direkt under huvudmannen "Statens maritima" än under Järnvägsmuseum.
Någon gång är det väl sedan meningen att döpa om huvudmannen eftersom det nu omfattar så mycket mer än bara det maritima.

Vägmuseet i Kjula och flygplanen på Arlanda har de slopats?

av 53 Wadsten, Wednesday, January 03, 2018, 13:19 (2295 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vilken myndighet står som huvudman för dessa muséer.

Vägmuseet i Kjula och flygplanen på Arlanda har de slopats?

av Rolf Nordin, Wednesday, January 03, 2018, 13:39 (2295 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kulturdepartementet [link]http://www.maritima.se/om-myndigheten[/link]

Vägmuseet i Kjula och flygplanen på Arlanda har de slopats?

av HP, Wednesday, January 03, 2018, 14:21 (2295 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag är inte alls insatt i organisationen men man får ju intrycket att väg och flyg nu ligger direkt under huvudmannen "Statens maritima" än under Järnvägsmuseum.
Någon gång är det väl sedan meningen att döpa om huvudmannen eftersom det nu omfattar så mycket mer än bara det maritima.

Rätt och rätt. Nytt namn kommer i vår./Henrik R