Den första "moderna" rundvirkesvagnen (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, January 03, 2018, 12:08 (2298 dagar sedan)

[image]

Vid Stockholm N visas den första typen "riktig" rundvirkesvagn upp för de närmast berörda på SJ Maskinavdelning. STAX D användes redan då på ett par nytillverkade vagntyper men inte på ombyggda. Detta var innan ExTe kom in som konstruktör och leverantör.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Den första "moderna" rundvirkesvagnen. NKlJ?

av Leif B, Wednesday, January 03, 2018, 12:36 (2298 dagar sedan) @ BD

[image]

Vid Stockholm N visas den första typen "riktig" rundvirkesvagn upp för de närmast berörda på SJ Maskinavdelning. STAX D användes redan då på ett par nytillverkade vagntyper men inte på ombyggda. Detta var innan ExTe kom in som konstruktör och leverantör.

---

[image]


---

[image]



Bilden är tydligen (tidigast) tagen 1981, enligt revisionsmärkningen på vagnen. På vilket/vilka sätt var denna modernare än NKlJ:s rundvirkesvagnar från 1960-talet som också saknade golv.

Den första "moderna" rundvirkesvagnen. NKlJ?

av BD, Wednesday, January 03, 2018, 15:46 (2298 dagar sedan) @ Leif B

Bilden är tydligen (tidigast) tagen 1981, enligt revisionsmärkningen på vagnen. På vilket/vilka sätt var denna modernare än NKlJ:s rundvirkesvagnar från 1960-talet som också saknade golv.

Den normalspåriga höll sig på spåret.

Följande "moderna" rundvirkesvagnar

av BD, Wednesday, January 03, 2018, 16:19 (2298 dagar sedan) @ BD

[image]

Litt Lnps rundvirkesvagnar vilka framkom genom ombyggnad av litt O- och H-vagnar.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En vagn som försöksvis utrustades med anordning för surrning och efterspänning

Ytterligare en "modern" rundvirkesvagn

av BD, Wednesday, January 03, 2018, 18:49 (2298 dagar sedan) @ BD

[image]

[image]

[image]

Denna prototyp byggdes i ett ex och med AAR-koppel. På ömse sidor fanns Lnps-vagnar med normala och centralkoppel. Eventuellt var AAR-kopplet av smalspårsmodell.
Vart vagnen tog vägen är obekant. Kanske existerar den fortfarande.
Det sades då att vagnen skulle kunna användas med STAX 30 men med en låg metervikt.

[image]

[image]

[image]