Decauvillespår vid jordholmens station (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Wednesday, January 03, 2018, 14:35 (2302 dagar sedan)

Ett sådant gick från ett privatmagasin till lastspåret.
Är sådana kända vid andra järnvägsstationer i skåne?

Decauvillespår vid jordholmens station

av Jim Hansson, Wednesday, January 03, 2018, 16:18 (2302 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ett sådant gick från ett privatmagasin till lastspåret.
Är sådana kända vid andra järnvägsstationer i skåne?

Säkerligen oändligt många:
Mörarp t ex.

Jim

Decauvillespår vid jordholmens station

av Gunnar Ekeving, Wednesday, January 03, 2018, 17:55 (2302 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ett sådant gick från ett privatmagasin till lastspåret.


Ett mycket kort spår vid Jordholmen, i varje fall att döma av [link=http://ekeving.se/r/bgd/SJ/K-M/Jvm1184_J1_-0474.jpg]denna ritning [/link] [SJK - Järnvägsmuséet]

Decauvillespår vid jordholmens station

av el_vikingo, Thursday, January 04, 2018, 09:29 (2301 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Klippan, till Pappersbruket.

Decauvillespår vid jordholmens station

av Jim Hansson, Thursday, January 04, 2018, 13:07 (2301 dagar sedan) @ el_vikingo

Klippan, till Pappersbruket.

Har där gått ett Decauvillespår?
Jim

Decauvillespår vid jordholmens station

av Harald, Thursday, January 04, 2018, 14:44 (2301 dagar sedan) @ Jim Hansson

Klippan, till Pappersbruket.


Har där gått ett Decauvillespår?
Jim

Ja, det har det. Senare blev det treskens och till slut endast normalspår. Vid Perstorp fanns ju dessutom på andra sidan av stationen en decauvillebana till Köpinge myr.

Decauvillespår vid jordholmens station

av Jim Hansson, Thursday, January 04, 2018, 14:52 (2301 dagar sedan) @ Harald

Klippan, till Pappersbruket.


Har där gått ett Decauvillespår?
Jim


Ja, det har det. Senare blev det treskens och till slut endast normalspår. Vid Perstorp fanns ju dessutom på andra sidan av stationen en decauvillebana till Köpinge myr.

Det var intressant. Det finns visst en nyligen utkommen bok om Perstorps 600 mm-trafik.
Jim

Decauvillespår i Perstorp och Västra Torup?

av K Lemming, Friday, January 05, 2018, 02:45 (2301 dagar sedan) @ Jim Hansson

Var spåret i Perstorp från stationen ut till bruket som ännu trafikeras från början 600 mm precis som i Klippan?

Ohs Bruk har väl ett mitthyttslok från Perstorp, var gick detta i Perstorp?

Det fanns ju en torvmosse i Västra Torup där det var/är(?) decauville spår, fanns det lok vid denna banan? Har varit där en gång för en del år sedan och då låg det lite spår kvar närmast torvladan och ett spår därifrån korsade den lilla grusvägen och gick sen in i vegetationen mot mossen. Det var väldigt klen rälsvikt minns jag.

Decauvillespår i Perstorp och Västra Torup?

av Kjell Aghult, Friday, January 05, 2018, 07:41 (2300 dagar sedan) @ K Lemming

Det fanns ju en torvmosse i Västra Torup där det var/är(?) decauville spår, fanns det lok vid denna banan?

Från 1920 motorlok, förut hästar.
En av banans förgreningar plankorsade HHJ på linjen ca 800 m öster om V Torup stn. Med den ovanliga skyddsformen fast postställe, d v s bevakare på plats vid smalspårstrafik. Men "det fanns ju ingen försignal till gubben", så jag gissar att man byggde på med hinderanmälan mellan tkl V Torup och Tyringe.

Även Tyringe hade en 600 mm torvbana.

Inte Decauvillespår i Perstorp

av mormorsgruvan, Friday, January 05, 2018, 10:48 (2300 dagar sedan) @ K Lemming

Decauvillesystemet bygger på stålslipers.

En del tegelbruk i skåne använde detta. Men långt fler använde träslipers.
I Perstorp har funnits treskensspår med träslipers till skånska ättiksfabriken, samt en 600mm småbana till en torvfabrik. Även här användes väl träslipers?
---
Kostasystemet byggde på träslipers.
---
Stålslipers har i Danmark använts vid en järnväg på Själland, med normal spårvidd.

Inte Decauvillespår i Perstorp

av K Lemming, Saturday, January 06, 2018, 17:18 (2299 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Perstorp har funnits treskensspår med träslipers till skånska ättiksfabriken, samt en 600mm småbana till en torvfabrik. Även här användes väl träslipers?

På vilken av banorna gick loket som finns vid OBJ idag?

Decauvillespår vid jordholmens station

av el_vikingo, Friday, January 05, 2018, 07:23 (2300 dagar sedan) @ Harald

Tror aldrig det var något treskenspår. Sträckningen var inte densamma. Har för mig att smalspåret gick längs allén.

Decauvillespår vid jordholmens station

av Harald, Friday, January 05, 2018, 12:26 (2300 dagar sedan) @ el_vikingo

Tror aldrig det var något treskenspår. Sträckningen var inte densamma. Har för mig att smalspåret gick längs allén.

Järnvägsdata uppger att det var treskensspår mellan 1917 och 1956.

Decauvillespår vid jordholmens station

av el_vikingo, Friday, January 05, 2018, 16:24 (2300 dagar sedan) @ Harald

Betvivlar uppgiften i Järnvägsdata. Jag kan inte se något treskenspår på spårplanerna över Klippans station på Ekevings nät-sidor.

Decauvillespår vid jordholmens station

av Uno P, Friday, January 05, 2018, 20:21 (2300 dagar sedan) @ el_vikingo

Tror aldrig det var något treskenspår. Sträckningen var inte densamma. Har för mig att smalspåret gick längs allén.

Helt rätt. Smalspåret gick längs allén och revs upp när normalspåret var klart. Inne på Fabriksområdet låg det kvar. Har inte sett några bilder med treskenspår inne på området. Däremot fanns det fyrskenspår där smålspåret låg mitt i normalspåret!