SRJ godsvagnar 1021-1065 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, January 03, 2018, 20:27 (2302 dagar sedan)

Enligt bland annat uppgifter ur boken "Skendöd i Roslagen" av Stig Svallhammar levererades mellan 1919 och 1921 45 stycken storbäriga (?) öppna 9 meters godsvagnar. Enligt boken "Skendöd i Roslagen" och "Förteckning över rullande materiel från 1959" var dessa vagnar fördelade på 10 vagnar (littera NNu, SJ NNrp) tillverkade av Falun, 25 vagnar (littera NNu, SJ NNrp) tillverkade av O&K, fem vagnar (littera Os, SJ Orp) tillverkade av O&K samt fem vagnar (littera Os, SJ Orp) tillverkade av Kalmar. I uppgifter från 1959 är samtliga vagnar då utrutade med tryckluftsbroms.

Mina frågor är följande;


[list]
[*]Var samtliga 45 vagnar levererade som NNu?
[*]Om så var fallet, när byggdes de tio vagnarna om till Os?
[*]Var samtliga vagnar utrustade med bromshytt och broms vid leverans?
[*]SRJ NNu 1026 återfinns inte i listorna och blev aldrig förstatligad, vad hände med denna vagn?
[/list]

Ola Ahlström
Malmö

SRJ godsvagnar 1021-1065

av Rolf Segelström, Wednesday, January 03, 2018, 21:28 (2302 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag kan inte hjälpa dig med så mycket mer än att en stor bäring flakvagn hade 18 tons lastförmåga.
Mvh Roffe

SRJ godsvagnar 1021-1065

av Thomas Tell, Friday, January 05, 2018, 20:53 (2300 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[list]
[*]Var samtliga 45 vagnar levererade som NNu?
[*]Om så var fallet, när byggdes de tio vagnarna om till Os?
[*]Var samtliga vagnar utrustade med bromshytt och broms vid leverans?
[*]SRJ NNu 1026 återfinns inte i listorna och blev aldrig förstatligad, vad hände med denna vagn?
[/list]

Om man följer SRJs "Blå boken" om fordon hittar man följande.

Alla var NNu fram till 1938 års lista. 1940 är 10 ombyggda till Os och samma år är 1025 försedd med en bevattningstank på 15 kbm.
1954 har 1025 övergått till Ba för att 1959 ha blivit ogräsvagn.

Endast de fem sista hade skruvbroms med kur vid leverans och så var det fortfarande 1942. 1948/49 har 1063 blivit av med kuren samt 1021-1030 och 1056-1065 fått tryckluftbroms. 1031-1055 har ledning för tryckluft.
/tell

SRJ godsvagnar 1021-1065

av Ola Ahlström, Friday, January 05, 2018, 22:09 (2300 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tackar för svaren. Skrivfel från min sida, skall vara 1025 och inte 1026, vilket uppenbart noterades.

Hur länge "Överlevde" fd 1025 som ogräsvagn vid Ba?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ godsvagnar 1021-1065

av Paul Decauville, Friday, January 05, 2018, 23:07 (2300 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tackar för svaren. Skrivfel från min sida, skall vara 1025 och inte 1026, vilket uppenbart noterades.

Hur länge "Överlevde" fd 1025 som ogräsvagn vid Ba?

Ola Ahlström
Malmö

1025 fanns på Mörby i sluter på 1970-talet som litt Ogrä5p (om jag minns rätt) och följde alltså med till RB.

SRJ godsvagnar 1021-1065

av ak44, Saturday, January 06, 2018, 00:45 (2300 dagar sedan) @ Paul Decauville

En fråga faller över mig när jag läser den här tråden. Hur högt är lufttrycket i ett bromssystem och hur många minutliter kan kompressorn ge?
Och finns det någon begränsning i hur långa tåg (t.ex godståg) kompressorn orkar med? Hur löser man det om tåget är längre än vad kompressorn klarar?

SRJ godsvagnar 1021-1065

av Rolf Segelström, Saturday, January 06, 2018, 20:09 (2299 dagar sedan) @ Paul Decauville

Jag har rör mig att den hamnade hos SRJmf/ULJ.