Xoa4 och Cox4 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Bengt Nylén, Thursday, January 04, 2018, 10:50 (2297 dagar sedan)

Hej!

Jag har funderingar på belysningen på rubricerade.

1. Tände man även strålkastarna på Cox4 eller bara på Xoa4?
2. Den topplykta som satt på Xoa4 vid leverans. Var det en extra strålkastare eller en röd slutlykta?
3. Vid en revision, troligen på 50-talet, så sattes denna topplykta igen och en plåt monterades över och denna plåt målades brunt. Gjordes detta i samband med att slutlyktor monterades på sidorna under fönstren vid hytten?

Xoa4 och Cox4

av Bengt Nylén, Thursday, January 04, 2018, 11:24 (2297 dagar sedan) @ Bengt Nylén

På denna bilden ser det ju ut som om det är en röd topplykta. Tagen 1950 i Malmö.

[image]

Xoa4 och Cox4

av K Lemming, Thursday, January 04, 2018, 14:47 (2297 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Hej!

Jag har funderingar på belysningen på rubricerade.

1. Tände man även strålkastarna på Cox4 eller bara på Xoa4?

Gick manövervagnen först var så klart strålkastarna tända när behov av det fanns.

2. Den topplykta som satt på Xoa4 vid leverans. Var det en extra strålkastare eller en röd slutlykta?

Ja topplyktan var röd slutsignal, försvann när sidomonterade slutsignaler uppsattes.

3. Vid en revision, troligen på 50-talet, så sattes denna topplykta igen och en plåt monterades över och denna plåt målades brunt. Gjordes detta i samband med att slutlyktor monterades på sidorna under fönstren vid hytten?

Se svar 2.

Xoa4 och Cox4

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 06, 2018, 13:01 (2295 dagar sedan) @ K Lemming

Hej!

Jag har funderingar på belysningen på rubricerade.

1. Tände man även strålkastarna på Cox4 eller bara på Xoa4?


Gick manövervagnen först var så klart strålkastarna tända när behov av det fanns.

2. Den topplykta som satt på Xoa4 vid leverans. Var det en extra strålkastare eller en röd slutlykta?


Ja topplyktan var röd slutsignal, försvann när sidomonterade slutsignaler uppsattes.

3. Vid en revision, troligen på 50-talet, så sattes denna topplykta igen och en plåt monterades över och denna plåt målades brunt. Gjordes detta i samband med att slutlyktor monterades på sidorna under fönstren vid hytten?


Se svar 2.

Den enda Xoa4 som hade strålkastare upptill var nr 251, som övertagits från DJ. Det fanns också en övertagen släpvagn från DJ, BDFox4 4343. Båda dessa gick i trafik i Skåne på 1960-talet.

Xoa4 och Cox4

av Bengt Nylén, Saturday, January 06, 2018, 13:51 (2295 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Eftersom jag inte hittat någon bild på 251 så blir det följdfråga till Jan-Anders. Eftersom jag gillar att bygga udda varianter så kunde det vara kul att göra just 251. Då blir följdfrågan. Toppstrålkastaren på 251, var den monterade i samma lilla öppning där övriga Xoa4 bara hade en röd slutsignal vid leverans? Eller var den större typ som på Xoa7?

Xoa4 och Cox4

av Ola Almquist, Saturday, January 06, 2018, 14:13 (2295 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Eftersom jag inte hittat någon bild på 251 så blir det följdfråga till Jan-Anders. Eftersom jag gillar att bygga udda varianter så kunde det vara kul att göra just 251. Då blir följdfrågan. Toppstrålkastaren på 251, var den monterade i samma lilla öppning där övriga Xoa4 bara hade en röd slutsignal vid leverans? Eller var den större typ som på Xoa7?

Bild finns här. Observera att den inte hade toppstrålkastare vid leverans utan fick det senare (liksom de fordon som senare blev SJ Xoa3). Bild här.

M.v.h.
Ola

Xoa4 och Cox4

av Bengt Nylén, Saturday, January 06, 2018, 14:42 (2295 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för all hjälp.

Xoa4 251 i H0!

av Lasse M, Saturday, January 06, 2018, 17:37 (2295 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Tack för all hjälp.

Här en bild på mitt bygge av Xoa4 251. Lite detaljering kvar och färdigställande av underredet pågår.
[image]