Rälsbuss/Motorvagn (Järnväg allmänt)

av jhje, Friday, January 05, 2018, 20:08 (2296 dagar sedan)

Förbindelsen Hestra-Reftele som jag minns hade bara HC-rälsbuss 2-axlad
Fanns det HC boggievagn alternativt någon tur med Y-6 generationen?

Rälsbuss/Motorvagn

av Anders Johansson, Saturday, January 06, 2018, 01:41 (2296 dagar sedan) @ jhje

När banan lades ner var HC borta, dvs det bör ha varit Y6 som gick där. Det gick definitivt Y6 till Gislaved i alla fall.

Rälsbuss/Motorvagn

av Mattias Jansson, Saturday, January 06, 2018, 12:10 (2296 dagar sedan) @ jhje

Förbindelsen Hestra-Reftele som jag minns hade bara HC-rälsbuss 2-axlad
Fanns det HC boggievagn alternativt någon tur med Y-6 generationen?

De sista 2-axliga försvann från Borås och Halmstad runt årsskiftet 1956-57, så i åtminstone drygt fem år måste man ha kört med 4-axliga fordon. Och som Anders är inne på, vid persontrafikens nedläggning fanns inte ens 4-axliga HC-bussar kvar, så åtminstone en relativt kort tid måste det ha gått stålrälsbussar där också.

Rälsbuss/Motorvagn

av s svensson, Saturday, January 06, 2018, 21:44 (2295 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har inget speciellt minne av att Yo1 var kvar i trafik längre än till hösten 1958. Jag tror inte att YBo6 kom samtidigt alla, men leveransen av nya YBo7 medförde att såväl Borås som Halmstad kunde plocka bort Yo1 ur trafik. Men de stod som reserv på några ställen.Först 1961-62 skrotades de bort.
Vad gäller Gislaved så trafikerades denna med fordon från såväl Borås-Alvesta som Värnamo-Halmstad. Med tanke på att Boråsförare körde på Gislaved kan man tänka sig att fordonen byttes i de flesta fall via Borås som fick sina YBo6 från Halmstad via Limmared och Ulricehamn.
1958 i huvudsak alltså.Men Yo1 och HC bussar gick i några år kvar på Forshem-Håkantorp.
YBo4 omplacerades från Linköping till Lidköping och var kvar i trafik ända till breddningen var klar. Då omplacering till Halmstad och avställning. Såg ca 1960-61 två UF6 släp i Håkantorp.