Småbana korsar stambanan- (Järnväg allmänt)
Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
-----
Fler exempel önskas:
av mormorsgruvan, Saturday, January 06, 2018, 13:16 (2296 dagar sedan)
Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
-----
Fler exempel önskas:
av Harald, Saturday, January 06, 2018, 13:53 (2296 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Banan Perstorp-Köpinge myr ser ut att ha haft en tunnel enligt den här ritningen: http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J5-Jpeg/Jvm1184_J5_-0116.jpg
av Kjell Aghult, Saturday, January 06, 2018, 14:06 (2296 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
Jag menade plankorsning utanför stationsgräns = nu driftplatsgräns. Utan "täckning" i fasta
signaler. Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda
"bastardsignalen" i Stränghult enbart normalspåret?
av Gunnar Ekeving, Saturday, January 06, 2018, 16:36 (2295 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda
"bastardsignalen" i Stränghult enbart normalspåret?
1937 fanns det i Stränghult i varje fall kontrollås, rimligtvis i förbindelse med skivsignalen:
[img]http://ekeving.se/b/SOEJ/Stranghult_torvkorsning_VoV1937.JPG[/img]
[Riksarkivet]
av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 09:54 (2295 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda
Intressant! En "tkl light" och i ombud. Ansvarsförhållandet nog granskat av SOEJ jurist - på
småbanor ofta stadsjuristen hos någon av ägarstäderna.
Någon sagt att "rätt udda grejer funkar, bara tillräckligt få är inblandade". Men så finns ju
vikariefrågan...
av Jim Hansson, Saturday, January 06, 2018, 18:33 (2295 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
-----
Fler exempel önskas:
Västra Torup. Här korsade en torvmossebana öster om stationen medelst en utläggbar spårbit.
Jim
av hassetotebo, Sunday, January 07, 2018, 10:07 (2295 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Mellan Hallsberg-Motala på stationsområdet i Lerbäck korsar ASLJ,s bana till Hjärtasjön i samma plan.
av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 10:32 (2295 dagar sedan) @ hassetotebo
Mellan Hallsberg-Motala på stationsområdet i Lerbäck korsar ASLJ,s bana till Hjärtasjön i samma plan.
Den var fullt säkrad, i normalspårets ställverk. Nycklar måste tas ut till skiljeväxeln mot
Askersund - normalt "avvisande" mot omlastningsbangården. Likaså till spårspärren mot
Hjärtasjön - som aldrig tycks ha påkörts! "Passageceremonin" med sitt nyckelspring tog
schablonmässigt en halvtimme, inklusive återläggningen: Tkl måste hålla rätt på normalspårstågen!
av mormorsgruvan, Tuesday, January 09, 2018, 14:18 (2293 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Söder om Varberg fanns för länge sedan stenbrott, med två korsningar av stambanan.
Har någon foto av dessa korsningar?
av sverker, Tuesday, January 09, 2018, 14:20 (2293 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.
av Kjell Friberg, Tuesday, January 09, 2018, 15:23 (2293 dagar sedan) @ sverker
MÖJ korsade SJ-linjen Mjölby - Hallsberg i plan vid Fågelsta. Denna korsning var extra intressant eftersom de två linjerna var elektrifierade med varsitt system.
NÖJ korsade SJ i plan vid Kimstad.
Den bro du avser vid Fågelsta var nog MÖJ-viadukten över SJ-linjen strax söder om Skänninge. Däremot korsade MÖJ Ringstorpslinje mycket riktigt SJ med en viadukt vid Linköping.
av Kjell Aghult, Tuesday, January 09, 2018, 15:23 (2293 dagar sedan) @ sverker
Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.
Båda de senare korsningarna var ställverksskyddade, det normala. Den unika var att sådant
saknades vid V Torup, utan i stället ett s k fast postställe fanns (Hur det nu administrerades).
VSBJ gick över SJ på bro söder om Skänninge.
av sverker, Thursday, January 11, 2018, 14:32 (2291 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Sant, det var VSBJ jag tänkte på.
Andra exempel är Nunnebanan under Nyköpingsbanan vid Stavsjö och NÖJ under Västra stambanan vid Pålsboda.
av Gunnar Lilienberg, Wednesday, January 10, 2018, 20:16 (2291 dagar sedan) @ sverker
Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.
Nu var ju både MÖJ och NÖJ koncessionerade järnvägar. Frågan gällde industribanor och som jag uppfattar det med spårvidd 600 mm. Om vi bortser spårvidden så har vi ju ett exempel i Lerbäck där industribanan österifrån korsade normalspår ett i plan, spårvidd 891 mm. Hur detta hanterades finns beskrivet i en tidigare tråd som jag dock inte har letat upp nu.
av Gunnar Ekeving, Wednesday, January 10, 2018, 23:15 (2291 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
TGOJ korsning med 400 mm-bana (definitivt en "småbana" ) vid Årby har varit uppe i en [msg=143395]tidigare tråd. [/msg]
När det gäller planskild korsning med småbana fanns det fram till 1956 en 600 mm tegelbruksbana som passerade under både stambanan och MHJ söder om Mjölby. Tegelbruket nedlagt 1956 pga lerbrist. Källa: Gyllenberg: "Industrilok i Östergötland"
Vid Tullinge gamla station korsade Hamra-banans 600 mm-spår under stambanan, något som kan skönjas på [link=http://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Tullinge.jpg]denna ritning från 1943 [Järnvägsmuseet][/link]
av Kjell Aghult, Thursday, January 11, 2018, 07:16 (2291 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Nu var ju både MÖJ och NÖJ koncessionerade järnvägar. Frågan gällde industribanor och som jag uppfattar det med spårvidd 600 mm. Om vi bortser spårvidden så har vi ju ett exempel i Lerbäck där industribanan österifrån korsade normalspår ett i plan, spårvidd 891 mm. Hur detta hanterades finns beskrivet i en tidigare tråd som jag dock inte har letat upp nu.
Det står i mitt inlägg på denna tråd av 7 januari.