Småbana korsar stambanan- (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Saturday, January 06, 2018, 13:16 (2296 dagar sedan)

Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
-----
Fler exempel önskas:

Småbana korsar stambanan-

av Kjell Aghult, Saturday, January 06, 2018, 14:06 (2296 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.

Jag menade plankorsning utanför stationsgräns = nu driftplatsgräns. Utan "täckning" i fasta
signaler. Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda
"bastardsignalen" i Stränghult enbart normalspåret?

Stränghult 1937: Torvfabrikens föreståndare bevakar

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 06, 2018, 16:36 (2295 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda
"bastardsignalen" i Stränghult enbart normalspåret?

1937 fanns det i Stränghult i varje fall kontrollås, rimligtvis i förbindelse med skivsignalen:

[img]http://ekeving.se/b/SOEJ/Stranghult_torvkorsning_VoV1937.JPG[/img]
[Riksarkivet]

Stränghult 1937: Torvfabrikens föreståndare bevakar

av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 09:54 (2295 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hur säkrade man "torvbanekorsningarna" vid t ex SOEJ? Gällde den berömda

Intressant! En "tkl light" och i ombud. Ansvarsförhållandet nog granskat av SOEJ jurist - på
småbanor ofta stadsjuristen hos någon av ägarstäderna.

Någon sagt att "rätt udda grejer funkar, bara tillräckligt få är inblandade". Men så finns ju
vikariefrågan...

Småbana korsar stambanan-

av Jim Hansson, Saturday, January 06, 2018, 18:33 (2295 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Exempel på tunnel: Lomma, Höör, Tjörnarp.
-----
Fler exempel önskas:

Västra Torup. Här korsade en torvmossebana öster om stationen medelst en utläggbar spårbit.
Jim

Småbana korsar stambanan-

av hassetotebo, Sunday, January 07, 2018, 10:07 (2295 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Mellan Hallsberg-Motala på stationsområdet i Lerbäck korsar ASLJ,s bana till Hjärtasjön i samma plan.

Småbana korsar stambanan-

av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 10:32 (2295 dagar sedan) @ hassetotebo

Mellan Hallsberg-Motala på stationsområdet i Lerbäck korsar ASLJ,s bana till Hjärtasjön i samma plan.

Den var fullt säkrad, i normalspårets ställverk. Nycklar måste tas ut till skiljeväxeln mot
Askersund - normalt "avvisande" mot omlastningsbangården. Likaså till spårspärren mot
Hjärtasjön - som aldrig tycks ha påkörts! "Passageceremonin" med sitt nyckelspring tog
schablonmässigt en halvtimme, inklusive återläggningen: Tkl måste hålla rätt på normalspårstågen!

Småbana korsar stambanan-Varberg

av mormorsgruvan, Tuesday, January 09, 2018, 14:18 (2293 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Söder om Varberg fanns för länge sedan stenbrott, med två korsningar av stambanan.
Har någon foto av dessa korsningar?

Småbana korsar stambanan-

av sverker, Tuesday, January 09, 2018, 14:20 (2293 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.

Småbana korsar stambanan-

av Kjell Friberg, Tuesday, January 09, 2018, 15:23 (2293 dagar sedan) @ sverker

MÖJ korsade SJ-linjen Mjölby - Hallsberg i plan vid Fågelsta. Denna korsning var extra intressant eftersom de två linjerna var elektrifierade med varsitt system.

NÖJ korsade SJ i plan vid Kimstad.

Den bro du avser vid Fågelsta var nog MÖJ-viadukten över SJ-linjen strax söder om Skänninge. Däremot korsade MÖJ Ringstorpslinje mycket riktigt SJ med en viadukt vid Linköping.

Småbana korsar stambanan

av Kjell Aghult, Tuesday, January 09, 2018, 15:23 (2293 dagar sedan) @ sverker

Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.

Båda de senare korsningarna var ställverksskyddade, det normala. Den unika var att sådant
saknades vid V Torup, utan i stället ett s k fast postställe fanns (Hur det nu administrerades).

VSBJ gick över SJ på bro söder om Skänninge.

Småbana korsar stambanan

av sverker, Thursday, January 11, 2018, 14:32 (2291 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sant, det var VSBJ jag tänkte på.

Andra exempel är Nunnebanan under Nyköpingsbanan vid Stavsjö och NÖJ under Västra stambanan vid Pålsboda.

Småbana korsar stambanan-

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, January 10, 2018, 20:16 (2291 dagar sedan) @ sverker

Ringstorpsbanans bro över stambanan i Linköping
MöJ bro vid Fågelsta
NÖJ bör väl ha korsat i plan vid Kimstad.

Nu var ju både MÖJ och NÖJ koncessionerade järnvägar. Frågan gällde industribanor och som jag uppfattar det med spårvidd 600 mm. Om vi bortser spårvidden så har vi ju ett exempel i Lerbäck där industribanan österifrån korsade normalspår ett i plan, spårvidd 891 mm. Hur detta hanterades finns beskrivet i en tidigare tråd som jag dock inte har letat upp nu.

Småbana korsar stambanan-

av Gunnar Ekeving, Wednesday, January 10, 2018, 23:15 (2291 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

TGOJ korsning med 400 mm-bana (definitivt en "småbana" ) vid Årby har varit uppe i en [msg=143395]tidigare tråd. [/msg]

När det gäller planskild korsning med småbana fanns det fram till 1956 en 600 mm tegelbruksbana som passerade under både stambanan och MHJ söder om Mjölby. Tegelbruket nedlagt 1956 pga lerbrist. Källa: Gyllenberg: "Industrilok i Östergötland"

Vid Tullinge gamla station korsade Hamra-banans 600 mm-spår under stambanan, något som kan skönjas på [link=http://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Tullinge.jpg]denna ritning från 1943 [Järnvägsmuseet][/link]

Småbana korsar stambanan-

av Kjell Aghult, Thursday, January 11, 2018, 07:16 (2291 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nu var ju både MÖJ och NÖJ koncessionerade järnvägar. Frågan gällde industribanor och som jag uppfattar det med spårvidd 600 mm. Om vi bortser spårvidden så har vi ju ett exempel i Lerbäck där industribanan österifrån korsade normalspår ett i plan, spårvidd 891 mm. Hur detta hanterades finns beskrivet i en tidigare tråd som jag dock inte har letat upp nu.

Det står i mitt inlägg på denna tråd av 7 januari.