Stationsnamnet på flera rader(?) (Byggnad)

av Rolf Nordin, Saturday, January 06, 2018, 15:11 (2273 dagar sedan)

[image]
Hur (o)vanligt var det med att stationsnamnet delades upp på två eller kanske flera rader på spårsidan?
(Stationsskylten på spårsidan vid Hässelby Villastad var dock bara på en(1) rad.)

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Ola Almquist, Saturday, January 06, 2018, 20:29 (2273 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]
Hur (o)vanligt var det med att stationsnamnet delades upp på två eller kanske flera rader på spårsidan?
(Stationsskylten på spårsidan vid Hässelby Villastad var dock bara på en(1) rad.)

På Öland förekom det. Exempelvis Ölands Gräsgård hade "Ölands" på en övre rad. Detta gäller även Ölands Segerstad och Ölands Lindby. Ölands Skogsby har jag inte hittat någon bra bild på. De trafikplatser där namnet ändrades senare får jag återkomma om. Som det verkar hittills fick de enradiga skyltar.

M.v.h.

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Granis, Saturday, January 06, 2018, 20:44 (2273 dagar sedan) @ Ola Almquist

På Öland förekom det.

Precis. Du räknade upp flera. Kanske alla?

De trafikplatser där namnet ändrades senare får jag återkomma om. Som det verkar hittills fick de enradiga skyltar.

Jag kan inte heller komma på nåt undantag från detta. På Gotland stod det ju t ex "Gotlands Hässelby" på stationen i Dalhem. På en rad då. Bild från "banvakt.se". Som jag dessvärre bara kan länka till "tumnagelbilden" :-|
[image]

/ L G

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Ola Almquist, Saturday, January 06, 2018, 20:48 (2273 dagar sedan) @ Granis

På Öland förekom det.


Precis. Du räknade upp flera. Kanske alla?

De trafikplatser där namnet ändrades senare får jag återkomma om. Som det verkar hittills fick de enradiga skyltar.


Jag kan inte heller komma på nåt undantag från detta. På Gotland stod det ju t ex "Gotlands Hässelby" på stationen i Dalhem. På en rad då.
[image]

/ L G

Just det. Tidigare Gotl. Hesselby. Bilder här.

EDIT: Jag kom på att det fanns ytterligare en villastad:
Södertörns Villastad

M.v.h.
Ola

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Granis, Saturday, January 06, 2018, 20:52 (2273 dagar sedan) @ Ola Almquist

Japp. Som t ex här då (Gotlandstågets hemsida alltså) :-)

/ L G
[image]

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Rolf Nordin, Sunday, January 07, 2018, 20:32 (2272 dagar sedan) @ Granis

Ska jag tolka era svar som att det är ganska ovanligt med "tvåraders" på spårsidan? Eller var kanske exemplen de som ligger nära om hjärtat(?)

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Ola Almquist, Tuesday, January 09, 2018, 17:50 (2270 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ska jag tolka era svar som att det är ganska ovanligt med "tvåraders" på spårsidan? Eller var kanske exemplen de som ligger nära om hjärtat(?)

Det sistnämnda har nog viss betydelse, med tanke på vår förkärlek för smalspårsbanor. Det var dock ovanligt med tvåradersskyltar. Det förekom att de satt på gaveln mot men inte på långsidan mot banan (Hässelby Villastad är väl ett sådant exempel). Det är svårt med exempel nu när Samlingsportalen inte är tillgänglig men det finns fler långa namn , t.ex. Smålands Rydaholm. Södertörns Villastad har jag redan nämnt. I Kungälvs Ytterby fanns det tvåradiga skyltar på gavlarna (eller rättare sagt åtminstone den ena) men jag kan inte visa någon bild på det just nu.

M.v.h.
Ola

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, January 10, 2018, 20:21 (2269 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var väl helt naturligt att det var vanligare med dubbelradiga stationsskyltar på gavlarna eftersom de var smalare än den sida av huset som var vänd mot spåren. Där fanns ju oftast utrymme för långa skyltar.

Stationsnamnet på flera rader(?)

av Rolf Nordin, Thursday, January 11, 2018, 16:16 (2268 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur som helst ... Vi får väl ge oss till tåls när Samlingsportalen (eller vad det kommer att heta i fortsättningen) är uppe igen.

Stationsnamnet på flera rader(?) – Samlingsportalens status

av Arne, Thursday, January 11, 2018, 23:09 (2268 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Hur som helst ... Vi får väl ge oss till tåls när Samlingsportalen (eller vad det kommer att heta i fortsättningen) är uppe igen.

Varför skulle Samlingsportalen byta namn? Det finns väl inget som antyder detta? Går man in på den nya hemsidan för Järnvägsmuseet, JVM, så finns namnet Samlingsportalen fortfarande med. Gå in på www.jarnvagsmuseet.se och välj fliken 'Fördjupning' så finns där valet 'Samlingsportalen'.

Dock får man idag följande svar om statusen på sidan. 'Vänligen notera: Just nu ligger Samlingsportalen nere för underhåll, välkommen att besöka webbplatsen senare'.