Rälsbusståg i Kattarp 1950 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, January 07, 2018, 12:17 (2294 dagar sedan)

[img]https://s19.postimg.org/6s7l7ilar/Yo_Kattarp1950_Web.jpg[/img]

Kattarp 1950. Vilken sträcka kan detta tåg ha trafikerat och kan släpet vara en UCFo2s?

Mvh Gunnar

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 07, 2018, 12:46 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

Vilken underbar tid. I början av 50-talet ersattes tågen 943-944 Linköping-Hultsfred av samma sorts bussar. Men jag minns att de hade två bussar med släpet mellan. Tror de gick så fram till Y 6 orna kom 53-54. Oh, vad jag trivdes i KISA då. Turistbussarna med sluttande golv som kom från Inlandsbanan gick där en tid. De var höga som detta släp. Jag fick åka precis så mycket jag ville.

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av Ola Almquist, Sunday, January 07, 2018, 13:12 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

[img]https://s19.postimg.org/6s7l7ilar/Yo_Kattarp1950_Web.jpg[/img]

Kattarp 1950. Vilken sträcka kan detta tåg ha trafikerat och kan släpet vara en UCFo2s?

Mvh Gunnar

Ja, med största sannolikhet UCFo2s.

M.v.h.
Ola

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av el_vikingo, Sunday, January 07, 2018, 13:25 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

Kan det vara Åstorp-Kattarp-Höganäs-Mölle?
/HH

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av Lars Ågren, Sunday, January 07, 2018, 14:03 (2294 dagar sedan) @ el_vikingo

I kommunikationstabellen 1950 finns ett tågpar i Kattarp annonserat som rälsbuss. Det är tåg 2082 från Åstorp kl 16.23 till Kattarp kl 16.36 och åter tåg 2083 från Kattarp kl 16.56 till Åstorp kl 17.15.

När jag läser detta, ser jag en annan sak som gör att jag funderar. Det är tågen 2113-2114 från Kattarp kl 17.34, till Nyvång kl 17.45 och åter därifrån kl 17.51, till Kattarp kl 18.02. Det var ett loktåg. Varför gick det bara till Nyvång och inte de återstående tre kilometrarna till Åstorp?

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av Harald, Sunday, January 07, 2018, 14:10 (2294 dagar sedan) @ Lars Ågren

I kommunikationstabellen 1950 finns ett tågpar i Kattarp annonserat som rälsbuss. Det är tåg 2082 från Åstorp kl 16.23 till Kattarp kl 16.36 och åter tåg 2083 från Kattarp kl 16.56 till Åstorp kl 17.15.

När jag läser detta, ser jag en annan sak som gör att jag funderar. Det är tågen 2113-2114 från Kattarp kl 17.34, till Nyvång kl 17.45 och åter därifrån kl 17.51, till Kattarp kl 18.02. Det var ett loktåg. Varför gick det bara till Nyvång och inte de återstående tre kilometrarna till Åstorp?

Troligen var det arbetartåg för gruvan i Nyvång.

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av Klas Grönqvist, Sunday, January 07, 2018, 14:43 (2294 dagar sedan) @ Lars Ågren

Av skuggorna att döma verkar solen stå i öster, alltså är bilden tagen på morgonen. Och vid den tiden hittar jag inga Y-tåg i Kattarp, vare sig i tdt 149 eller 150.

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av jhje, Sunday, January 07, 2018, 14:59 (2294 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det kom ett rälsbusståg från Värnamo till Åstorp 1613 med slutstation Åstorp och antagligen gick tillbaka till Värnamo 1814. Kanske detta tåg gick upp till Kattarp och tillbaka under uppehållet på SSJ

Rälsbusståg i Kattarp 1950

av jhje, Sunday, January 07, 2018, 14:16 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

SSJ körde ju med motsvarande tåg. Var kom dessa ifrån Åstorp eller Värnamo för då hade väl inte Strömsnäsbruk samma centrala roll?

Kattarp?

av Patrik Eriksson, Sunday, January 07, 2018, 15:11 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

Är bilden verkligen från Kattarp? Jag känner inte igen vyn med en massa "skog" i bakgrunden samt att bangården verkar vara för stor. Dessutom så var det dubbla spår mellan stationsplattformen och plattformen mellan spår 2 resp 3. Nej jag känner inte igen det. Jag tror aldrig att det gått några Hilding Carlsson bussar mot Höganäs/Mölle. Den morgonturen som fanns 1950 var troligtvis en tur från SSJ som förlängdes från Åstorp. Övertyga mig gärna att denna bild är från Kattarp.

Kattarp?

av Gunnar D, Sunday, January 07, 2018, 15:40 (2294 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Är bilden verkligen från Kattarp? Jag känner inte igen vyn med en massa "skog" i bakgrunden samt att bangården verkar vara för stor. Dessutom så var det dubbla spår mellan stationsplattformen och plattformen mellan spår 2 resp 3. Nej jag känner inte igen det. Jag tror aldrig att det gått några Hilding Carlsson bussar mot Höganäs/Mölle. Den morgonturen som fanns 1950 var troligtvis en tur från SSJ som förlängdes från Åstorp. Övertyga mig gärna att denna bild är från Kattarp.

På fotografiets baksida står "1950 Kattarp". Jag kan själv inte bedöma riktigheten i detta.

/Gunnar

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av Harald, Sunday, January 07, 2018, 17:34 (2294 dagar sedan) @ Gunnar D

Mitt förslag är Ängelholm. Det stämmer med skogen och på [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1419.jpg]bangårdsritningen[/link] från 1925 ser man att det norr om stationshuset fanns ett stickspår med plattform på båda sidorna. Man kan anta att "Pyttebanans" tåg gick därifrån. 1950 gick ett tåg 8.48 från Ängelholm och det kan väl stämma bra med skuggorna.

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av Patrik Eriksson, Sunday, January 07, 2018, 17:48 (2294 dagar sedan) @ Harald

Kan nog stämma bra. EKJ hade ett eget stickspår (spår 10?) som gick igenom godsmagasinet. En Yo1 med UCFo2s måste nog tillhört ovanligheterna på denna bana. Vanligast var en ensam Yd/Yo1 med en UF2 på sin höjd. Vid denna tidpunkt var också Ängelholm en stor knutpunkt för godstrafiken i NV Skåne där godstågen på VKB delades upp i lokalgodståg till Höganäs/HBG/Landskrona mfl.

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 07, 2018, 18:18 (2294 dagar sedan) @ Harald

Fanns det 2 "PYTTEBANOR"? den som jag har kallat för detta gick ju från Falkenberg.

Pyttebanan

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 07, 2018, 18:22 (2294 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Fanns det 2 "PYTTEBANOR"? den som jag har kallat för detta gick ju från Falkenberg.

Ja.

[link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyttebanan]Pyttebanan[/link] (Wikipedia).

Pyttebanan

av Staffan Myrenberg, Sunday, January 07, 2018, 23:45 (2293 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Det borde finnas en till Pyttebana. I gammal tid bodde det ett småväxt folk på Bohus Malmön och de kallades för "pyttarna". Under en storm i mitten på 1800-talet gick många av männen under vid fisket. Senare fanns det en riktig järnväg med ånglok på ön och då borde den väl också kallas Pyttebanan, efter Pyttarna som bodde på Malmön?

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av jhje, Sunday, January 07, 2018, 18:23 (2294 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja,den var ju smalspårig. Så hörde jag en från Ängelholm som använde uttrycket Pyttebanan också fick jag klart för mig, att han menade: normalspår till Ö. Ljungby-Klippan-Eslöv

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 07, 2018, 18:35 (2294 dagar sedan) @ jhje

Fast jag blir 78 i år så är det aldrig för sent att lära sej något nytt.

Kattarp eller kanske Ängelholm?

av Gunnar D, Sunday, January 07, 2018, 18:45 (2294 dagar sedan) @ Harald

Mitt förslag är Ängelholm. Det stämmer med skogen och på [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1419.jpg]bangårdsritningen[/link] från 1925 ser man att det norr om stationshuset fanns ett stickspår med plattform på båda sidorna. Man kan anta att "Pyttebanans" tåg gick därifrån. 1950 gick ett tåg 8.48 från Ängelholm och det kan väl stämma bra med skuggorna.

Ja, det kan absolut stämma och detta är då tåget mot Klippan! Tackar!

Mvh Gunnar