Bandisp 1971 (Järnväg allmänt)

av jhje, Sunday, January 07, 2018, 14:13 (2295 dagar sedan)

År 1971 så var det tågstrejk, var det tågklarerare som strejkade? De tåg som gick, kallades för bandisp. I vart fall, så reste jag från Karlstad till Kungens stad med bandisp. Vid samma tid, fanns det en sångare som hette Lee Hazelwood och under strejken släppte han skiva med det passande namnet "No train to Stockholm":-)

Bandisp 1971

av Harald, Sunday, January 07, 2018, 14:24 (2295 dagar sedan) @ jhje

År 1971 så var det tågstrejk, var det tågklarerare som strejkade? De tåg som gick, kallades för bandisp. I vart fall, så reste jag från Karlstad till Kungens stad med bandisp. Vid samma tid, fanns det en sångare som hette Lee Hazelwood och under strejken släppte han skiva med det passande namnet "No train to Stockholm":-)

Det var tågledarna som strejkade. Det var SACO-SR:s strejk och det var ingen tågstrejk utan en större konflikt men tågledarna tillhörde SR och blev därför indragna. Hade tågklarerarna strejkat så hade det inte kunnat anordnas några vagnuttagningar (bandispositioner). Man kom alltså på att det inte behövdes någon tågledare för att sända vagnar med bandisposition från station till station. Men det var bara gods som kunde befordras så. Resandetåg fick inte sändas som bandispar.

Bandisp 1971

av jhje, Sunday, January 07, 2018, 14:39 (2295 dagar sedan) @ Harald

Ja, jag tror, att tåget inte gick som tidtabellståg. På den tiden hade jag lite kontakter på Karlstad C så jag fick info att följa med men att tåget kanske kom till Stockholm men vi kom till Cst.
Jag har också en tillsvarande situation från Italien 1998 där vi kom till slutmålet. Vi steg på i Bologna och reste till Cesena. Vi hade ett stopp i Imola och ligger ju Imola racing som man kunde se från tågfönstret

Bandisp 1971

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 07, 2018, 17:02 (2295 dagar sedan) @ Harald

Visst gick det vanliga tåg. Bl.a Linköping-Västervik och Linköping-Hultsfred fungerade som vanligt. Jag har ett urklipp här från 1971 när Far var Tkl i Nelhammar.Det var dåligt med resande står det men tågen gick. Linjerna var "decentraliserade"vilket betydde att ingen Tågledare behövs för att trafiken skulle fungera normalt.Corren företog en rundresa LP-HF-VK-LP. de räknade till 52 resande under hela rundturen plus ett antal postsäckar står det Jag visste att tågen gick men letade fram urklippet för säkerhets skull.

Bandisp 1971

av HJP, Sunday, January 07, 2018, 17:12 (2295 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Visst gick det vanliga tåg. Bl.a Linköping-Västervik och Linköping-Hultsfred fungerade som vanligt. Jag har ett urklipp här från 1971 när Far var Tkl i Nelhammar.Det var dåligt med resande står det men tågen gick. Linjerna var "decentraliserade"vilket betydde att ingen Tågledare behövs för att trafiken skulle fungera normalt.Corren företog en rundresa LP-HF-VK-LP. de räknade till 52 resande under hela rundturen plus ett antal postsäckar står det Jag visste att tågen gick men letade fram urklippet för säkerhets skull.

****
Hade "Corren" reda på begreppen? Det är tågledaren som anordnar och inställer tåg. Utan tågledare kan inga tåg anordnas.
Det är en vanlig uppfattning, att ett lok med vagnar, är ett tåg. Det kan det vara, men kan också vara något annat.

Bandisp 1971

av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 17:41 (2295 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Visst gick det vanliga tåg. Bl.a Linköping-Västervik och Linköping-Hultsfred fungerade som vanligt. Jag har ett urklipp här från 1971 när Far var Tkl i Nelhammar.Det var dåligt med resande står det men tågen gick. Linjerna var "decentraliserade"vilket betydde att ingen Tågledare behövs för att trafiken skulle fungera normalt.Corren företog en rundresa LP-HF-VK-LP. de räknade till 52 resande under hela rundturen plus ett antal postsäckar står det Jag visste att tågen gick men letade fram urklippet för säkerhets skull.

Visst kunde man utnyttja organisationen. S k decentraliserad tågledning fanns även Kristinehamn-Lesjöfors och Kil-Torsby. men saknade egentligen praktisk betydelse: "Dragspelet" var normalt för glest för manövrering med mötesomläggningar.

Tågen kördes för säkerhets skull med dubbla drivfordon (Men vagnvikt för bara ETT).
Arbetsrättsligt kunde bara tl i tjänst tillysa ett hjälptåg vid vid t ex fordonsskada. Och det gjordes i praktiken aldrig, det gick snabbare att "dispa sig fram". En tysk kollega kunde säga till föraren på vut på "transportsträckan": "Häng hatten på takografen, jag ansvarar". Och han fick aldrig någon s k bakstöt!

Bandisp 1971

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 07, 2018, 17:57 (2295 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja, det var glest med tåg på båda banorna så några möten mellan Persontågen blev det inte,har för mej att det gick 3 tåg ToR varje dag på vardera linjen. Men det skedde som Tåg det är jag säker på för jag litade på min gamle far.

Bandisp 1971

av HJP, Sunday, January 07, 2018, 15:09 (2295 dagar sedan) @ jhje

De tåg som gick, kallades för bandisp.

****
Det var bandispar, som anordnades, inte tåg. Det är två olika företeelser, med olika regelverk. Senare ändrades benämningen på bandisp, till Vagnuttagning (vut).

Bandisp 1971

av Gunnar Olson, Sunday, January 07, 2018, 15:32 (2295 dagar sedan) @ HJP

De tåg som gick, kallades för bandisp.

****
Det var bandispar, som anordnades, inte tåg. Det är två olika företeelser, med olika regelverk. Senare ändrades benämningen på bandisp, till Vagnuttagning (vut).

Jag har för mig att det var något mera komplicerat än så, nämligen att fanns bandispositioner för olika ändamål, varav vagnuttagning var ett. Den ändring, som du skriver om, innebar i så fall att den övergripande termen dandisposition slopades.

Bandisp 1971

av johanmmolin, Sunday, January 07, 2018, 15:41 (2295 dagar sedan) @ Gunnar Olson

I programmet Mosebacke Monarki, saligt i åminnelse liksom de flesta av dess deltagare, lät "nyhetsuppläsaren" i den mosebaskiska radion Olle Pahlin, apropå detta, meddela att

"Den undervisning, som trots strejken bedrivs i de mosebaskiska skolorna, är ingen undervisning utan en så kallad barndisposition, meddelas från strejkbrytarhåll".

Bandisp 1971

av Bertil Bengtsson, Sunday, January 07, 2018, 16:04 (2295 dagar sedan) @ johanmmolin

Hela Sverige skrattade då! Allmänheten fick information om att "nu hade det gått en bandisposition mellan A och B, samt en annan mellan C och D".
I TV hade lustigkurren Pekka Langer ett (fråge?)program. Gästerna fick med sig någon present. En gäst fick en reproduktion av målningen "Tåget över Stora Bält": "det är en bandisposition!". Allmänt skratt.
Berra

Bandisp 1971

av HJP, Sunday, January 07, 2018, 16:11 (2295 dagar sedan) @ Gunnar Olson

De tåg som gick, kallades för bandisp.

****
Det var bandispar, som anordnades, inte tåg. Det är två olika företeelser, med olika regelverk. Senare ändrades benämningen på bandisp, till Vagnuttagning (vut).


Jag har för mig att det var något mera komplicerat än så, nämligen att fanns bandispositioner för olika ändamål, varav vagnuttagning var ett. Den ändring, som du skriver om, innebar i så fall att den övergripande termen dandisposition slopades.

****
Det där är mer än jag kände till, men citerar ur 1941 års SÄO:
Bandisposition = anordning, varigenom en viss bansträcka eller visst huvudspår därpå avstänges från tågrörelse och ställes till förfogande för vagnuttagning eller arbete å banan.

Vagnuttagning = fordons uttagande å bansträcka under särskilda, från tåg- och växlingsrörelser avvikande former samt avkoppling av fordon från tåg å huvud eller bispår.

I 1973 års SÄO (1973-06-18) finns inte bandisposition med. Jag citerar §1.46:
Vagnuttagning (vut) = uttagning av tågfordon - dock ej endast på bevakad station - på annat sätt än som tåg eller växling.

Bandisp 1971

av daniel, Sunday, January 07, 2018, 16:19 (2295 dagar sedan) @ HJP

De tåg som gick, kallades för bandisp.

****
Det var bandispar, som anordnades, inte tåg. Det är två olika företeelser, med olika regelverk. Senare ändrades benämningen på bandisp, till Vagnuttagning (vut).


Jag har för mig att det var något mera komplicerat än så, nämligen att fanns bandispositioner för olika ändamål, varav vagnuttagning var ett. Den ändring, som du skriver om, innebar i så fall att den övergripande termen dandisposition slopades.

****
Det där är mer än jag kände till, men citerar ur 1941 års SÄO:
Bandisposition = anordning, varigenom en viss bansträcka eller visst huvudspår därpå avstänges från tågrörelse och ställes till förfogande för vagnuttagning eller arbete å banan.

Vagnuttagning = fordons uttagande å bansträcka under särskilda, från tåg- och växlingsrörelser avvikande former samt avkoppling av fordon från tåg å huvud eller bispår.

I 1973 års SÄO (1973-06-18) finns inte bandisposition med. Jag citerar §1.46:
Vagnuttagning (vut) = uttagning av tågfordon - dock ej endast på bevakad station - på annat sätt än som tåg eller växling.

Bandisposition för arbete blev väl
a-arbete när begreppet bandisposition försvann?

Bandisp 1971

av Kjell Aghult, Sunday, January 07, 2018, 16:38 (2295 dagar sedan) @ daniel

Bdisp var urprungligen menad för rent lokala körningar, t ex för banarbeten. Så att den
hemske tågledaren (Felixson i TÅG UT och senare jag själv) inte behövdes blandas in. Han/hon
måste ju söka hålla totalbilden! (Ulla-Britt fick som första kvinna axla rollen i Borås 1966).

Givetvis kunde flera bdisp följa efter varann. Ett gammalt föraruttryck lär ha varit att
"dispa sig hem". Och en likaså vanlig fråga "vem är tågledare?"- Frågan kunde bäst besvaras
av "konsumenterna".

Bandisp 1971

av S-O Strand, Sunday, January 07, 2018, 16:44 (2295 dagar sedan) @ daniel

Det där är mer än jag kände till, men citerar ur 1941 års SÄO:
Bandisposition = anordning, varigenom en viss bansträcka eller visst huvudspår därpå avstänges från tågrörelse och ställes till förfogande för vagnuttagning eller arbete å banan.

Vagnuttagning = fordons uttagande å bansträcka under särskilda, från tåg- och växlingsrörelser avvikande former samt avkoppling av fordon från tåg å huvud eller bispår.

I 1973 års SÄO (1973-06-18) finns inte bandisposition med. Jag citerar §1.46:
Vagnuttagning (vut) = uttagning av tågfordon - dock ej endast på bevakad station - på annat sätt än som tåg eller växling.


Bandisposition för arbete blev väl
a-arbete när begreppet bandisposition försvann?

Begreppet har ändrats genom åren. Efter bandisposition kom spårdisposition (1979 års säo) som efterföljdes av linjedisposition/stationsdisposition (BVF 900). Idag är den aktuella termen D-skydd (JTF/TTJ).

Bandisp 1971

av Bengt H, Sunday, January 07, 2018, 19:10 (2295 dagar sedan) @ jhje

Några bilder från Göteborg den andra strejkdagen, lördagen den 6 februari 1971.

Först en strjektom centralstation
[image]


Anslag om sista avgångar före strejken
[image]


Stängda kiosker

[image]


Biljettexpeditionen var dock öppen
[image]


På Drottningtorgets kiosk vittnar löpsedlarna om att strejken var toppnyheten för dagen
[image]

Bandisp 1971

av tobbe, Sunday, January 07, 2018, 20:09 (2295 dagar sedan) @ Bengt H

Jag vill minnas att det rullade en del tåg som i folkmun kallades för "spöktåg" d.v.s. tåg som inte skulle gå men ändå gick fast inte tidtabellsenligt och godståg rullade också och några hamnade framför min kameralins.
tobbe

Bandisp 1971

av -RB-, Sunday, January 07, 2018, 21:13 (2295 dagar sedan) @ tobbe

Tittade i "Nordens Järnvägar 1971" sid 32-33 . Bild på en Y6/Y7 i Vännäs som upprätthöll trafiken till och från Umeå . Flera verkar rullat på småsnuttar här och där men utan någon större kännedom bland allmänheten .
Var det inte något lokdraget persontåg Gävle- Uppsala- Gävle som gick , kanske inte dagligen ?
Och var inte de flesta tågledarna i Gävle TCO anslutna vid denna tiden ?

Lite WIKI om strejken/lockouten (inte så mycket järnväg) :
https://sv.wikipedia.org/wiki/SACO-SR-konflikten

Från forumet :
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=54447

Från postvagnen :
http://www.postvagnen.net/forum/index.php?id=156409

mvh Rolf Berg

Bandisp 1971

av yngve nilsson, Monday, January 08, 2018, 11:14 (2294 dagar sedan) @ -RB-

Som herr Sääf mycke riktigt skrev gick det TÅG Linköping-Hultsfred, Linköping-Västervik och Västervik-Hultsfred och dessa gick som TÅG. Dessa, och några andra banor var undantagna från strejken men varför de var de vet jag inte. Så särskilt mycke resande hade inte dessa tåg men gick gjorde de.

Bandisp 1971

av Nils-Eric Sääf, Monday, January 08, 2018, 12:02 (2294 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tack för hjälpen Yngve. Jag tycker inte om att vissa här ska visa sej på styva linan och smutskasta mej när jag vet det till 100 %.Stod vid flera tillfällen en 1/2 meter från far när han lämnade Klart för Tåg och in och ut anmälan i Nelhammar under denna strejk. Men det verkar som vi är vissa här om inte ska få ha rätt.

Bandisp 1971

av Gunnar Olson, Monday, January 08, 2018, 12:16 (2294 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack för hjälpen Yngve. Jag tycker inte om att vissa här ska visa sej på styva linan och smutskasta mej när jag vet det till 100 %.Stod vid flera tillfällen en 1/2 meter från far när han lämnade Klart för Tåg och in och ut anmälan i Nelhammar under denna strejk. Men det verkar som vi är vissa här om inte ska få ha rätt.

Jamen, Kjell Aghult bekräftade ju att det var möjligt att köra tåg på Tjustbanan och några andra linjer även under tågledarstrejken. Är du inte nöjd med det?

Bandisp 1971

av Nils-Eric Sääf, Monday, January 08, 2018, 13:22 (2294 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jo, det är jag nöjd med ,men innan dess kom det några spydiga inlägg bl.a från HJP.

Bandisp 1971

av HJP, Monday, January 08, 2018, 16:21 (2294 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jo, det är jag nöjd med ,men innan dess kom det några spydiga inlägg bl.a från HJP.

****
Åh, förlåt en yngling.
Jag har svarat dig i ett inlägg, där du hänvisade till vad du läst i "Corren". Med vetskap om att journalister, inte alltid, vet vad de skriver om, när det gäller järnväg, skrev jag mitt inlägg. Kjell Aghult upplyste senare, om att man kunde använda sig av decentraliserad tågledning, något som jag inte kände till, men fick lära mig.
Jag kan inte riktigt se, att jag varit spydig, men om du tycker det, så var det iallafall inte min avsikt.

Bandisp 1971

av yngve nilsson, Thursday, January 11, 2018, 10:52 (2291 dagar sedan) @ HJP

En annan händelse under denna tid.
I Nässjö råkade man köra med ett lik med båda "bågarna" uppe och " Tekla" vilket medförde att tråden över skivan ramlade ner och detta första dagen på konflikten. "tråden"var snart på plats men den som var elskyddsman och skulle "kolla" att allt var riktigt innan strömmen slogs på igen var uttagen i konflikten så därför var man tvungen att dra ut alla lok i stallet med lokomotor och sedan ha loken ute tills konflikten tog slut.