MÖJA (Järnväg allmänt)
Var det inte en liten järnväg på ön Möja, privat eller fabriks spår
av jhje, Sunday, January 07, 2018, 20:47 (2272 dagar sedan)
Var det inte en liten järnväg på ön Möja, privat eller fabriks spår
av Christer Fredriksson, Sunday, January 07, 2018, 20:53 (2272 dagar sedan) @ jhje
Från början smalspårig järnväg från gruvorna till hamnen sedan i nutid en turistbana vid hamnen.
av Rikard Johanson, Sunday, January 07, 2018, 21:14 (2272 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Från början smalspårig järnväg från gruvorna till hamnen sedan i nutid en turistbana vid hamnen.
Är nog en sammanblandning mellan Utö och Möja. Utö hade järnmalmsgruvor, men fanns det järnväg där? Och turistbana till hamnen finns definitivt inte på Utö, däremot på Möja.
av Hans W, Sunday, January 07, 2018, 23:58 (2272 dagar sedan) @ Rikard Johanson
Från början smalspårig järnväg från gruvorna till hamnen sedan i nutid en turistbana vid hamnen.
Är nog en sammanblandning mellan Utö och Möja. Utö hade järnmalmsgruvor, men fanns det järnväg där? Och turistbana till hamnen finns definitivt inte på Utö, däremot på Möja.
Utö hade spår från gruvan till Gruvbryggan. Finns lite beskrivet i Bodstedt "Historik över Sveriges småbanor, bruks-, gruv- m.fl. banor: under tiden 1802-1865" (1945)
av Peter Verschelden, Tuesday, January 09, 2018, 22:37 (2270 dagar sedan) @ Hans W
Möja finns också i "Järnvägsmuséer 1976" av Ulf Diehl och Torsten Heimstrand ( SJK 19 )
av Lennart Petersen, Tuesday, January 09, 2018, 23:38 (2270 dagar sedan) @ Peter Verschelden
Möja finns också i "Järnvägsmuséer 1976" av Ulf Diehl och Torsten Heimstrand ( SJK 19 )
En mycket trevlig och användbar liten skrift, tyvärr nu 41 år gammal och det har hänt lite sedan dess. Det finns 123 listade resmål och det kan ju konstateras att det allra mesta av museibanor och veterantågsföreningar var etablerade redan då, det skedde en väldig expansion på 60 och 70 talet.
Tror många hade uppskattat en modern upplaga av den boken.
av Anders Svensson, Thursday, January 11, 2018, 18:05 (2268 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det [i]finns[/i] modernare upplagor även om även dessa nu har över 20 år på nacken! Undertecknad gav i Järnvägshistoriska Riksförbundets regi under några år på 1980- och 1990-talet - den sista 1994 - ut skrifter med namnet "Järnvägsfordon" (de hade andra namn i de första utgåvorna) som var förteckningar över alla (av föreningar, museer o dyl) bevarade d:o, dock inte illustrerade. Av olika skäl har några senare upplagor inte blivit av och de ursprungliga är sedan många år slut på förlag. //Anders, JInF och JHRF
av David Sohlberg, Saturday, January 13, 2018, 10:01 (2267 dagar sedan) @ Anders Svensson
Det [i]finns[/i] modernare upplagor även om även dessa nu har över 20 år på nacken! Undertecknad gav i Järnvägshistoriska Riksförbundets regi under några år på 1980- och 1990-talet - den sista 1994 - ut skrifter med namnet "Järnvägsfordon" (de hade andra namn i de första utgåvorna) som var förteckningar över alla (av föreningar, museer o dyl) bevarade d:o, dock inte illustrerade. Av olika skäl har några senare upplagor inte blivit av och de ursprungliga är sedan många år slut på förlag. //Anders, JInF och JHRF
Skulle det inte gå att sköta det elektroniskt? Om respektive förening etc skickade in underlag i början av december så borde man kunna få till ett PDF-utskick lagom till 1/1.
av Torbjörn Jansson, Sunday, January 07, 2018, 21:16 (2272 dagar sedan) @ jhje
Hej!
Kolla denna länk: http://www.mojajernvag.se/
/Torbjörn
av Lennart Petersen, Monday, January 08, 2018, 01:51 (2272 dagar sedan) @ jhje
Var det inte en liten järnväg på ön Möja, privat eller fabriks spår
Ja det är en privatperson som anlagt en liten 600mm järnväg på tomten, tror jag sett en siffra på ca 50m längd och fraktat dit det lilla Decauvilleloket "Lappen" plus ett par vagnar. Senare nybyggt är något litet ånglok eller ångdressin .
Ett par körningar varje sommar för intresserad allmänhet.
Möjaborna lär ha häpnat över tilltaget att ta dit ett ånglok och sagt att dom sett mycket från tokiga Stockholmare men detta var det värsta...(sagt med humor förstås)
av 53 Wadsten, Monday, January 08, 2018, 08:59 (2272 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Möja Järnväg 600 mm ägs av en mycket trevlig privatperson, loket heter Lappen.
Förr kunde man ta S/S Storkär till Bergs brygga på Möja, vet inte hur det är idag.
av Rolf Nordin, Tuesday, January 09, 2018, 17:05 (2270 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Har själv varit där vid ett tillfälle för några år sedan. Jag och Nils Gunnar baxade ut loket (med lite hjälp av en motor) ur stallet för att jag skulle få tillfälle att ta några privata bilder. Namnet Lappen kommer av att loket en gång i tiden tjänstgjorde på två av Vattenfalls kraftverksbyggen i Norrland. Nils Gunnar köpte loket -65 och fraktade det på egen bekostnad på släp med båt till sommarbostaden på Möja. Bilder på Instagram av Lappen på Möja. [link=https://www.instagram.com/mojajernvag/]Ångloket Lappen på Möja[/link]
Lite data: O&K tillv.år 1904 nr 1361, Axelordn. B, Marshall-Bremms slidstyrning. Bana: 600 mm Decauville-system, längd ca 100 m.
av Donkeyman, Saturday, January 13, 2018, 10:00 (2267 dagar sedan) @ Rolf Nordin
Det var en ganska intressant transport av loket ut till Möja för si så där 50 år sedan. Det togs i land på Möjaströms brygga och ställdes på en kort rälsstump. Sedan lade man ut räls framför loket, puffade det in på den rälsen, tog bort rälsen bakom loket och lade ut framför, puffade en liten bit till. Och så vidare. En både tidsödande och arbetskrävande övning. Om jag inte minns fel så övervintrade loket i en vägkorsning ungefär halvvägs mellan Möjaström och Berg.
av Rolf Nordin, Saturday, January 13, 2018, 15:36 (2266 dagar sedan) @ Donkeyman
Det hade varit närmare från Berg brygga upp till N-G:s bostad. Bara ca 100 m. Det skiljer nästan 1 km landvägen mellan bryggorna. Drogs loket inte med hjälp av en folkvagnsbuss? Men jag kan minnas helt fel ...
av Donkeyman, Saturday, January 13, 2018, 17:01 (2266 dagar sedan) @ Rolf Nordin
Men Bergs brygga var nog inte lämplig för lossning av ett lokomotiv och sedan transportera det upp till det som blev Möja Jernväg. Det var Möjaström som gällde för tyngre transporter, både då och än i dag så vitt jag vet. Samtidigt var ju Berg att beteckna som huvudbryggan på Möja med två butiker och stor befolkning. Under mina år i W-bolaget var det alltid stora mängder med gods som skulle lossas just på Berg. Men bryggan var en smal träbrygga som var en lång utstickare från land i jämförelse med Strömmen som var en väl tilltagen betongbrygga.