Vagnskorg i Vendel (Fordon: vagnar)
av Anders Nordebring , tisdag, januari 09, 2018, 18:32 (107 dagar sedan)
I Egnahemsnämndens i Uppsala län arkiv ingår detta fotografi, som föreställer skolstädaren Karl Arvid Karlssons hem i V. Ekeby i Vendels socken. Är det känt vilken vagn det rör sig om?
Delförstoring:
Vagnskorg i Vendel
av Anders Nordebring , tisdag, januari 09, 2018, 19:25 (107 dagar sedan) @ Anders Nordebring
I Egnahemsnämndens i Uppsala län arkiv ingår detta fotografi, som föreställer skolstädaren Karl Arvid Karlssons hem i V. Ekeby i Vendels socken. Är det känt vilken vagn det rör sig om?
Bilden är, skulle jag ha tillagt, från 1935.
Vagnskorg i Vendel
av Granis , tisdag, januari 09, 2018, 20:46 (107 dagar sedan) @ Anders Nordebring
Nån särkupévagn ur UGJ´s ursprungsuppsättning från 1870-talet är kanske inte nån högoddsare med tanke på bygden? Och står det inte nåt om bevarade (?) korgar i nån bok om UGJ? Eller i nån artikel i någon tidning?
/ L G
Många frågetecken där..
Vagn i Vendel
av Paul Decauville , tisdag, januari 09, 2018, 21:12 (107 dagar sedan) @ Granis
Nån särkupévagn ur UGJ´s ursprungsuppsättning från 1870-talet är kanske inte nån högoddsare med tanke på bygden? Och står det inte nåt om bevarade (?) korgar i nån bok om UGJ? Eller i nån artikel i någon tidning?
/ L G
Många frågetecken där..
Eftersom det verkar vara en ganska smal vagn med centralkoppel och då troligen smalspårig så är nog oddsen ganska höga för att det skulle vara en UGJ-vagn...
Med tanke på den brädinklädda "grunden" så kanske vagnen till och med är komplett. Den vore kul att hitta, om den finns kvar idag!
Men från vilken bana kommer vagnen? DHJ?
Vagn i Vendel
av Christer Fredriksson , tisdag, januari 09, 2018, 21:19 (107 dagar sedan) @ Paul Decauville
Är det inte en 600-vagn? Jämför gaveldörrens och gavelns bredd!
Vagn i Vendel
av Leif B , tisdag, januari 09, 2018, 21:43 (107 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Det har väl inte funnits några kupévagnar på 600-banorna? 600-banorna kom väl till först efter att kupévagnar fallit ur modet? (Med undantag för KLJ 102 men den var ju mycket mindre och primitivare.)
Vagn i Vendel
av Ola Ahlström , tisdag, januari 09, 2018, 22:18 (107 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Min spontana reaktion när jag såg bilden var oxså "en 600-vagn". Detta grundade jag på vagnenskorgens proportioner, tyvärr känner jag inte till någon av de tillverkade personvagnarna för 600-banorna som har den visade fönster/dörrindelningen så där faller påståendet från min sida.
Ola Ahlström
Malmö
Vagn i Vendel
av Paul Decauville , tisdag, januari 09, 2018, 22:44 (107 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Min spontana reaktion när jag såg bilden var oxså "en 600-vagn". Detta grundade jag på vagnenskorgens proportioner, tyvärr känner jag inte till någon av de tillverkade personvagnarna för 600-banorna som har den visade fönster/dörrindelningen så där faller påståendet från min sida.Ola Ahlström
Malmö
Kan det vara en vagn från en bana med "mittimellanspårvidd", som t ex SVJ eller WLJ?
Min gissning är att vagnen var litt BC, med tanke på fönsterindelningen där mittkupén verkar sakna sidofönster.
Vagn i Vendel
av Granis , tisdag, januari 09, 2018, 23:22 (107 dagar sedan) @ Paul Decauville
Med största sannolikhet är det en av DHJ´s ursprungliga personvagnar, tillverkade i Kristinehamn 1876/ 77. Man hade två litt AC, nr 1-2, samt två litt C, nr 3-4. Jämför med bilden på sidan 96 i Lennart Liljendahls bok om DHJ (SJK 1). Om nån hittar bilden på nätet och kan länka till den, så gör det gärna.
/ L G
Vagn i Vendel
av Anders Nordebring , onsdag, januari 10, 2018, 00:28 (107 dagar sedan) @ Granis
edited by Anders Nordebring, onsdag, januari 10, 2018, 00:53
Med största sannolikhet är det en av DHJ´s ursprungliga personvagnar, tillverkade i Kristinehamn 1876/ 77. Man hade två litt AC, nr 1-2, samt två litt C, nr 3-4. Jämför med bilden på sidan 96 i Lennart Liljendahls bok om DHJ (SJK 1). Om nån hittar bilden på nätet och kan länka till den, så gör det gärna.
/ L G
Där har du nog träffat rätt! Att döma av fönsterindelningen - enligt DHJ-boken hade förstaklasskupéerna fönster i dörren och på ömse sidor därom medan tredjeklasskupéerna hade fönster blott i dörren - bör det vara fråga om en av de två AC-vagnarna, och eftersom Liljendahl också meddelar att AC 2 hade förstaklasskupéer i ändarna och en tredjeklasskupé i mitten medan AC 1 var omvänt disponerad bör det vara fråga om den förra vagnen, som enligt samma källa slopades på tjugotalet. Den bild i DHJ-boken som nämns ovan torde visa just denna vagn.
Tack alla för era bidrag!
Vagn i Vendel
av gocol , tisdag, januari 09, 2018, 23:23 (107 dagar sedan) @ Paul Decauville
Kan vi med säkerhet utesluta att det inte är en normalspårsvagn? T ex Kockums Litt A 1876. De fem vagnarna blev bangårdsvagnar 1910-19. Vagn B4a 397 blev slopad som bgv nr 35 vid första distriktet 1928, skall visserligen vara skrotad vid Lm/Tm dec 1928. Dörrar och fönster stämmer annars.
Vagn i Vendel
av Granis , tisdag, januari 09, 2018, 21:35 (107 dagar sedan) @ Paul Decauville
Också en tanke som föresvävat mig (även innan du fick mig uppmärksammad på detta med centralkoppel o dyl). Om man tittar på "historiskt.nu" finns denna bild på vad som borde vara om inte UGJs ursprungliga så i varje fall tidiga personvagnar:
Och här -från samma källa- DHJ´s smalspåriga d:o:
Och visst liknar den en av de sistnämnda? SRJmf blev på 90-talet erbjudna en vagnskorg från DHJ, har för mig den stod i Österbytrakten, för vilken det jobbades en hel del med förhandlingar, ersättningsbyggnad (jo) och transporter. Allt var ordnat. Så kom säsongens enda snöstorm... (transporten måste p g a markförhållanden ske på vintern). Sen tappades intresse (i första hand från ägarna, vill jag minnas), ork, pengar (som behövdes till annat) och lust... Nu lär den vara borta
/ L G
Vagnskorg i Vendel
av Rasmus Axelsson
, Västernärke, onsdag, januari 10, 2018, 12:56 (107 dagar sedan) @ Anders Nordebring
Delförstoring:
Herr Karlsson var enligt kyrkboken född 1888 och bodde i soldattorpet på Väster-Ekeby ägor i Vendels socken på 1930-talet. Huset på bilden kan mycket väl vara detta torp och med hjälp av någon hembygdsförening borde platsen få att hitta...
--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...
www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se
Vagnskorg i Vendel
av Harald
, Göteborg, onsdag, januari 10, 2018, 13:18 (107 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
På 1860-talets ekonomiska karta finns det ett soldattorp på Väster Ekebys ägor och det ligger här: https://kartor.eniro.se/m/thtAM