Vagnskorg i Vendel (Fordon: vagnar)

av Anders Nordebring @, tisdag, januari 09, 2018, 18:32 (285 dagar sedan)

I Egnahemsnämndens i Uppsala län arkiv ingår detta fotografi, som föreställer skolstädaren Karl Arvid Karlssons hem i V. Ekeby i Vendels socken. Är det känt vilken vagn det rör sig om?

[image]

Delförstoring:

[image]

Vagnskorg i Vendel

av Anders Nordebring @, tisdag, januari 09, 2018, 19:25 (285 dagar sedan) @ Anders Nordebring

I Egnahemsnämndens i Uppsala län arkiv ingår detta fotografi, som föreställer skolstädaren Karl Arvid Karlssons hem i V. Ekeby i Vendels socken. Är det känt vilken vagn det rör sig om?

Bilden är, skulle jag ha tillagt, från 1935.

Vagnskorg i Vendel

av Granis @, tisdag, januari 09, 2018, 20:46 (285 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Nån särkupévagn ur UGJ´s ursprungsuppsättning från 1870-talet är kanske inte nån högoddsare med tanke på bygden? Och står det inte nåt om bevarade (?) korgar i nån bok om UGJ? Eller i nån artikel i någon tidning?

/ L G

Många frågetecken där..;-)

Vagn i Vendel

av Paul Decauville @, tisdag, januari 09, 2018, 21:12 (285 dagar sedan) @ Granis

Nån särkupévagn ur UGJ´s ursprungsuppsättning från 1870-talet är kanske inte nån högoddsare med tanke på bygden? Och står det inte nåt om bevarade (?) korgar i nån bok om UGJ? Eller i nån artikel i någon tidning?

/ L G

Många frågetecken där..;-)

Eftersom det verkar vara en ganska smal vagn med centralkoppel och då troligen smalspårig så är nog oddsen ganska höga för att det skulle vara en UGJ-vagn... ;-)
Med tanke på den brädinklädda "grunden" så kanske vagnen till och med är komplett. Den vore kul att hitta, om den finns kvar idag! :-D
Men från vilken bana kommer vagnen? DHJ?

Vagn i Vendel

av Christer Fredriksson @, tisdag, januari 09, 2018, 21:19 (285 dagar sedan) @ Paul Decauville

Är det inte en 600-vagn? Jämför gaveldörrens och gavelns bredd!

Vagn i Vendel

av Leif B @, tisdag, januari 09, 2018, 21:43 (285 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det har väl inte funnits några kupévagnar på 600-banorna? 600-banorna kom väl till först efter att kupévagnar fallit ur modet? (Med undantag för KLJ 102 men den var ju mycket mindre och primitivare.)

Vagn i Vendel

av Ola Ahlström @, tisdag, januari 09, 2018, 22:18 (285 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Min spontana reaktion när jag såg bilden var oxså "en 600-vagn". Detta grundade jag på vagnenskorgens proportioner, tyvärr känner jag inte till någon av de tillverkade personvagnarna för 600-banorna som har den visade fönster/dörrindelningen så där faller påståendet från min sida.

Ola Ahlström
Malmö

Vagn i Vendel

av Paul Decauville @, tisdag, januari 09, 2018, 22:44 (285 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Min spontana reaktion när jag såg bilden var oxså "en 600-vagn". Detta grundade jag på vagnenskorgens proportioner, tyvärr känner jag inte till någon av de tillverkade personvagnarna för 600-banorna som har den visade fönster/dörrindelningen så där faller påståendet från min sida.

Ola Ahlström
Malmö

Kan det vara en vagn från en bana med "mittimellanspårvidd", som t ex SVJ eller WLJ?
Min gissning är att vagnen var litt BC, med tanke på fönsterindelningen där mittkupén verkar sakna sidofönster.

Vagn i Vendel

av Granis @, tisdag, januari 09, 2018, 23:22 (285 dagar sedan) @ Paul Decauville

Med största sannolikhet är det en av DHJ´s ursprungliga personvagnar, tillverkade i Kristinehamn 1876/ 77. Man hade två litt AC, nr 1-2, samt två litt C, nr 3-4. Jämför med bilden på sidan 96 i Lennart Liljendahls bok om DHJ (SJK 1). Om nån hittar bilden på nätet och kan länka till den, så gör det gärna.

/ L G

Vagn i Vendel

av Anders Nordebring @, onsdag, januari 10, 2018, 00:28 (285 dagar sedan) @ Granis
edited by Anders Nordebring, onsdag, januari 10, 2018, 00:53

Med största sannolikhet är det en av DHJ´s ursprungliga personvagnar, tillverkade i Kristinehamn 1876/ 77. Man hade två litt AC, nr 1-2, samt två litt C, nr 3-4. Jämför med bilden på sidan 96 i Lennart Liljendahls bok om DHJ (SJK 1). Om nån hittar bilden på nätet och kan länka till den, så gör det gärna.

/ L G

Där har du nog träffat rätt! Att döma av fönsterindelningen - enligt DHJ-boken hade förstaklasskupéerna fönster i dörren och på ömse sidor därom medan tredjeklasskupéerna hade fönster blott i dörren - bör det vara fråga om en av de två AC-vagnarna, och eftersom Liljendahl också meddelar att AC 2 hade förstaklasskupéer i ändarna och en tredjeklasskupé i mitten medan AC 1 var omvänt disponerad bör det vara fråga om den förra vagnen, som enligt samma källa slopades på tjugotalet. Den bild i DHJ-boken som nämns ovan torde visa just denna vagn.

Tack alla för era bidrag!

Vagn i Vendel

av gocol @, tisdag, januari 09, 2018, 23:23 (285 dagar sedan) @ Paul Decauville

Kan vi med säkerhet utesluta att det inte är en normalspårsvagn? T ex Kockums Litt A 1876. De fem vagnarna blev bangårdsvagnar 1910-19. Vagn B4a 397 blev slopad som bgv nr 35 vid första distriktet 1928, skall visserligen vara skrotad vid Lm/Tm dec 1928. Dörrar och fönster stämmer annars.

Vagn i Vendel

av Granis @, tisdag, januari 09, 2018, 21:35 (285 dagar sedan) @ Paul Decauville

Också en tanke som föresvävat mig (även innan du fick mig uppmärksammad på detta med centralkoppel o dyl). Om man tittar på "historiskt.nu" finns denna bild på vad som borde vara om inte UGJs ursprungliga så i varje fall tidiga personvagnar:
[image]
Och här -från samma källa- DHJ´s smalspåriga d:o:
[image]
Och visst liknar den en av de sistnämnda? SRJmf blev på 90-talet erbjudna en vagnskorg från DHJ, har för mig den stod i Österbytrakten, för vilken det jobbades en hel del med förhandlingar, ersättningsbyggnad (jo) och transporter. Allt var ordnat. Så kom säsongens enda snöstorm... :-| (transporten måste p g a markförhållanden ske på vintern). Sen tappades intresse (i första hand från ägarna, vill jag minnas), ork, pengar (som behövdes till annat) och lust... Nu lär den vara borta :-(

/ L G

Vagnskorg i Vendel

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, onsdag, januari 10, 2018, 12:56 (284 dagar sedan) @ Anders Nordebring

[image]

Delförstoring:

[image]

Herr Karlsson var enligt kyrkboken född 1888 och bodde i soldattorpet på Väster-Ekeby ägor i Vendels socken på 1930-talet. Huset på bilden kan mycket väl vara detta torp och med hjälp av någon hembygdsförening borde platsen få att hitta...

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

Vagnskorg i Vendel

av Harald ⌂ @, Göteborg, onsdag, januari 10, 2018, 13:18 (284 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

På 1860-talets ekonomiska karta finns det ett soldattorp på Väster Ekebys ägor och det ligger här: https://kartor.eniro.se/m/thtAM

RSS-feed av trådar