Museiföreningsvagnar från förr? (Järnväg allmänt)

av Bobo L @, torsdag, januari 11, 2018, 11:08 (8 dagar sedan)

Många av er har säkert redan sett den här DuTub-filmen. Den visar några scener från nedläggningsdagen för fd SOEJ dvs Sölvesborg Olofström Elmhults Jernväg.

Tråkig dag, beslutet kan säkert diskuteras, men i så fall helst i en annan tråd. Min fråga nu gäller den långa raden av äldre personvagnar som syns i flera scener strax efter mitten av filmen.

Vilka är vagnarna, vilka föreningar(?) tillhörde de, var finns de nu och i vilket skick?

https://www.youtube.com/watch?v=FLVUsn5FiIgYouTube-film från dagen för nedläggningen av SOEJ

Museiföreningsvagnar från förr?

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, januari 11, 2018, 13:12 (8 dagar sedan) @ Bobo L

De tillhörde/tillhör föreningarna i Klippan och Kristianstad.
/tell

Museiföreningsvagnar från förr?

av Jim Hansson @, Malmö, torsdag, januari 11, 2018, 13:19 (8 dagar sedan) @ Bobo L

Många av er har säkert redan sett den här DuTub-filmen. Den visar några scener från nedläggningsdagen för fd SOEJ dvs Sölvesborg Olofström Elmhults Jernväg.

Tråkig dag, beslutet kan säkert diskuteras, men i så fall helst i en annan tråd. Min fråga nu gäller den långa raden av äldre personvagnar som syns i flera scener strax efter mitten av filmen.

Vilka är vagnarna, vilka föreningar(?) tillhörde de, var finns de nu och i vilket skick?

https://www.youtube.com/watch?v=FLVUsn5FiIgYouTube-film från dagen för nedläggningen av SOEJ

Det var mf Östra Skånes Järnvägar och dåvarande mf Klippan-Ljungbyheds Järnväg. Turen skulle körts med dubbla ånglok men både gick i sönder efter hand.

Jag känner inte till var olika vagnar tagit vägen.

Jim

Museiföreningsvagnar från förr?

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, torsdag, januari 11, 2018, 13:42 (8 dagar sedan) @ Jim Hansson

2 av boggievagnarna tillhör väl fortfarande ÖSJ i Kristianstad. De kom väl från Saltsjöbanan där de varit manövervagnar. Jag var medlem i föreningen när vi bodde i Blekinge och vi åkte ofta i dom vagnarna. Tycker mej känna igen 2 korta vagnar också från föreningen i Kristianstad. Vi var i Olofström denna dag och ville se Ångloken men det blev Z65 istället. Föraren på Motorvagnen var en bekant som jag åkt med på banorna här i Kisa och Linköping . Hans namn är eller var Lindhe. Osäker på förnamnet men tippar på Torvald??

Museiföreningsvagnar från förr?

av Legion44 @, torsdag, januari 11, 2018, 18:35 (8 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
edited by Legion44, torsdag, januari 11, 2018, 19:23

Ringer verkligen en klocka för Torvald. Har för mig att det var han som körde rälsbuss på banans 100-års dag 1981, och finns med på foton från detta tillfälle. Frågan är om det är samme Lindhe som körde på Listerbanan till 1956??

Åkte sista tågen 1984, samt så åkte jag med SMOK i juni förra året (2017) Älmhult-Olofström och åter.

De sista Y1-orna på BKB åktes också med, men det är en helt annan historia...

Museiföreningsvagnar från förr?

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, torsdag, januari 11, 2018, 19:57 (8 dagar sedan) @ Legion44

Han körde på ÖCJ runt 1950, då var han bara Maskinbiträde. 1953 flyttade vi ut på smalan (Jenny) ,då tappade jag kontakten med honom.Inte alls omöjligt att han flyttade till Blekinge och blev kvar där.

Museiföreningsvagnar från förr?

av Bengt Gustavsson @, lördag, januari 13, 2018, 00:17 (7 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag lärde känna Torvald Lindhe 1980, då jag började min järnvägsmannabana i Kristianstad. Lindhe var då stationerad där som motorvagnsförare. Trafiken med motorvagnar i området hade under åren stadigt minskat, och bestod då huvudsakligen av tågen på fd SOEJ, dvs linjen Sölvesborg - Älmhult. Han var född 1925 och körde på bl a SOEJ fram till persontrafikens nedläggning den 30 september 1984. Därefter körde han, om jag inte minns fel, Z65 i Kristianstad och Hässleholm i några månader, innan han gick i pension. Torvald Linde var bördig från Östergötland, men bodde kvar i Kristianstad efter pensioneringen avled för ett par år sedan c:a 90 år gammal.
Det var lördagen den 23 maj 1981 som SOEJ fyllde 80 år (alltså inte 100 år, banan öppnades för allmän trafik 1901). Torvald Lindhe körde då dagens enda tågpar, rst 1392 - 1393, Sölvesborg - Älmhult och åter. Själv tjänstgjorde jag den dagen i Sölvesborg och hade då förfärdigat en skylt som tillsammans med lite björklöv uppsattes i motorvagnens, Y7 1237, front. En bild från "evenemanget" finns i skriften Motorvagnsåret 1981.

Museiföreningsvagnar från förr?

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, januari 13, 2018, 08:42 (6 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson
edited by Nils-Eric Sääf, lördag, januari 13, 2018, 08:57

Tack för detta. Mycket intressant då jag från circa 1947 -1953 hade nära kontakt med all personal på tågen i KISA. Jag hängde alltid på stationen när jag inte var i skolan.Far var TKL och Morsan skötte överliggningen i KISA så Lokpersonalen kände jag mycket väl så det var bara att gå fram till loken och klättra upp. Några tåg SNT 65 /66 och senare även 943/944 som kördes med Yo1 2 rälsbussar med släp i mitten. 65 /66 kördes med 2 udda fordon Den sk. Hästholmarn Y422 eller Yo1 652 (den vagnen kallades SDJ:arn). Det var turerna till Mormor och Morfar i Björkhult som gjorde att jag känner till Lindhe.Den enda gången jag träffat på honom i Blekinge är denna sorgliga dag i Olofström. I början av 50-talet var det 16 man stationerade i KISA, snacka om att järnvägen har förändrats en del.

Museiföreningsvagnar från förr?

av Legion44 @, lördag, januari 13, 2018, 09:58 (6 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Tack för informationen! Roligt att höra att Lindhe levde så pass länge, träffade honom en del, de gånger vi åkte på banan och hade kameran med oss, alltid hade hade han vänligheten att bjuda in oss grabbar i förarhytten.

Ja jag menade banans 80-års dag givetvis, var sannolikt en släng av önsketänkande om 100 år. Vet du (Bengt G) om det föreföll sig så att Lindhe även kört på Listerbanan? Vill
minnas att han vid ett tillfälle pratade varmt om Listerbanan, vilket man tog som att han tidigare kört där. Men är inte 100% säker?

Museiföreningsvagnar från förr?

av Bengt Gustavsson @, lördag, januari 13, 2018, 12:22 (6 dagar sedan) @ Legion44

Tyvärr vet jag inte när Lindhe lämnade Östergötland, men kom han till Skåne/Blekinge före 1956 (sista persontåget på Listerbanan gick den 30 september 1956) så kan han mycket väl kört på Listerbanan.
Som kuriosa på tal om Listerbanan och SOEJ, så var det en kollega till Lindhe, Bertil Rydberg, som körde de sista persontågen på de båda banorna, den 30 september 1956 respektive den 30 september 1984 (alltså med exakt 28 års mellanrum).

Museiföreningsvagnar från förr?

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, lördag, januari 13, 2018, 14:04 (6 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Enligt Sveriges befolkning 1950 och d:o 1960 var han bosatt i Linköping. Han var född där 1925-03-02 och avled 2015-10-27 i Kristianstad. Länk här till Fonus minnessida.

--
www.banvakt.se

Museiföreningsvagnar från förr?

av Micke Carlsson @, torsdag, januari 11, 2018, 13:24 (8 dagar sedan) @ Bobo L
edited by Micke Carlsson, torsdag, januari 11, 2018, 13:29

Det ser ut att vara KLJ och mfÖSJ vagnar alltihop, kanske allt som rullade hos båda föreningarna vid tidpunkten. Det tilltänkta ångloket för dagen (CHJ 17?) krånglade visst så det blev två Z65, om jag minns rätt från blänkaren i TÅG efter resan.

Boggivagnarna är närmast lok en DF tillhörig KLJ, sedan FLJ Co 20 eller 19 (ex SJK) och en "snälltågsvagn" Co 277X-nånting. Tror den finns hos SJVM idag? Sedan kommer mfÖSJ:s båda SSnJ Co 2 och 12.

Tvåaxligt är tre st CF4b, KLJ C3b 14XX-nånting, och sist mfÖSJ Qlc/fd C3a, se annan tråd i närtid om C3a 1314.

Lok, lok, DFo15(?), CF4b, C3b, FLJ Co, Co8a 2772(?), CF4b, CF4b, SSnJ Co, SSnJ Co, Qlc.

Med reservation för de tvåaxliga CF-vagnarna i tre ex, den som går först verkar ha ett fönster mindre än de två som går tillsammans längre bak i tåget. Det finns varianter av dessa med lite olika littera. De första byggdes sådär 1907 eller så, och de sista faktiskt så sent som 1951-52 nångång, på C4 "lejonbur"-ramverk. CF2 eller CF4 beroende på sittplatsantal och suffix beroende på utrustning.

Alla vagnar utom Co8a är väl kvar hos "respektive".

Museiföreningsvagnar från förr?

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, januari 12, 2018, 00:36 (8 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Lok, lok, DFo15(?), BF2 1800 (fd C4), C3b 1578, FLJ Co 19?, Co8a 2772, CF4b 1655, CF4b 1706, SSnJ Co, SSnJ Co, Qlc (fd C3a).


Med reservation för de tvåaxliga CF-vagnarna i tre ex, den som går först verkar ha ett fönster mindre än de två som går tillsammans längre bak i tåget. Det finns varianter av dessa med lite olika littera. De första byggdes sådär 1907 eller så, och de sista faktiskt så sent som 1951-52 nångång, på C4 "lejonbur"-ramverk. CF2 eller CF4 beroende på sittplatsantal och suffix beroende på utrustning.

Alla vagnar utom Co8a är väl kvar hos "respektive".

/tell

Museiföreningsvagnar från förr?

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, fredag, januari 12, 2018, 17:39 (7 dagar sedan) @ Thomas Tell

Lok, lok, DFo15(?), BF2 1800 (fd C4), C3b 1578, FLJ Co 19?, Co8a 2772, CF4b 1655, CF4b 1706, SSnJ Co, SSnJ Co, Qlc (fd C3a).


Med reservation för de tvåaxliga CF-vagnarna i tre ex, den som går först verkar ha ett fönster mindre än de två som går tillsammans längre bak i tåget. Det finns varianter av dessa med lite olika littera. De första byggdes sådär 1907 eller så, och de sista faktiskt så sent som 1951-52 nångång, på C4 "lejonbur"-ramverk. CF2 eller CF4 beroende på sittplatsantal och suffix beroende på utrustning.

Alla vagnar utom Co8a är väl kvar hos "respektive".

/tell

DFo15 2757 går som första vagn. FLJ 19 är korrekt men den har littera BCo2. Alla vagnarna finns nog kvar, såvitt jag vet, men åtminstone FLJ 19 har jag för mig är i dåligt skick.

Museiföreningsvagnar från förr?

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, januari 12, 2018, 19:28 (7 dagar sedan) @ Thomas Tell

Lok, lok, DFo15(?), BF2 1800 (fd C4), C3b 1578, FLJ Co 19?, Co8a 2772, CF4b 1655, CF4b 1706, SSnJ Co, SSnJ Co, Qlc (fd C3a).


Med reservation för de tvåaxliga CF-vagnarna i tre ex, den som går först verkar ha ett fönster mindre än de två som går tillsammans längre bak i tåget. Det finns varianter av dessa med lite olika littera. De första byggdes sådär 1907 eller så, och de sista faktiskt så sent som 1951-52 nångång, på C4 "lejonbur"-ramverk. CF2 eller CF4 beroende på sittplatsantal och suffix beroende på utrustning.

Alla vagnar utom Co8a är väl kvar hos "respektive".

/tell

Jag hittade en uppgift här om att Qlc-vagnen skulle vara f.d. C3a 1404.

M.v.h.
Ola

RSS-feed av trådar
powered by my little forum